Saturday, April 7, 2012

Kdy se nad tím vším začne stmívat?


Většina z vás jistě ví, o čem že upírská sága je a jak velký fenomén se z ní stal. Pro ty z vás, kteří jste jí přece jenom unikli, v krátkosti shrnu oč jde. Spisovatelka Stephenie Meyerová napsala upírskou romanci, ze které vznikla následující tetralogie: Stmívání, Nový měsíc, Zatmění a Rozbřesk. Ústředními postavami jsou Bella a Edward, kteří se do sebe osudově zamilují. Problém trochu je, že Bella je člověk a Edward je upír…Přidejme k tomu pár vlků, kteří se s upíry nemají moc v lásce a příběh je ve stručnosti na světě.


 Kdyby se jisté filmové studio nerozhodlo natočit filmovou adaptaci knižní předlohy, život mnoha dívek a žen by jistě pokračoval nerušeně dál. To se ovšem nestalo a v listopadu roku 2008 jsme si do kina mohli zajít na první díl čtyřdílné ságy Stmívání. Následovaly další díly Twilight sága: Nový měsíc (listopad 2009), Twilight sága: Zatmění (červen 2010), Twilight sága: Rozbřesk: část 1. (listopad 2011). V současné době všichni fanoušci Stmívání netrpělivě očekávají druhou polovinu posledního dílu Twilight sága: Rozbřesk: část 2. (premiéra plánována na listopad 2012).


U knih a u filmů ovšem v případě Stmívání rozhodně nezůstalo. Naopak se z něj stalo transmédium obřích rozměrů. Transmédium je podle Henryho Jenkinse obsah, který nepředstavuje jeden fixní příběh, jež by byl realizovaný v rámci jednoho média. Transmediální obsahy jsou rozprostřeny po více mediálních platformách/kanálech, jimiž se k lidem tento obsah dostává a každý tento kanál přispívá k celku něčím novým. Často se to týká právě fiktivních příběhů, které představují jádro pro svět, který se kolem nich může vytvořit.
Kolem Stmívání se vytvořil svět skutečně obšírný. Kromě dalších knižních titulů na toto téma (např. grafický román, kniha Twilight Trule Love and You) si můžete pořídit např. figurky hlavních hrdinů, puzzle, společenskou hru, trička, povlaky na polštář, parfémy, pouzdro na mobil, psací potřeby, peněženky, placky, jedlý papír s podobiznami hlavních postav atd. atd. Všechny možné i nemožné předměty můžete najít např. na této stránce: http://hannah-montana-twilight.blog.cz/rubrika/stmivani-predmety-produkty. Pokud je vám to stále málo, na stránkách www.hryprodivky.cz si můžete zahrát na kostyméry a stylisty hlavních postav Stmívání.

 
 
Fanoušci nejenže s radostí přijímají, co se jim předkládá, někteří se také podílejí na pokračování tohoto fenoménu, což souvisí s pojmy jako je kolektivní inteligence a produsage. Fanfiction (též fanfikce) je literární dílo, které primárně vychází z již existujícího díla a je napsané fanouškem. Volně navazuje či vytváří odbočky a nové verze. Ve většině případů nemá fanfiction ambice komerčního využití a šíří se hlavně prostřednictvím internetu. Např. na stránkách www.stmivani.eu najdete fanfiction na pokračování, poezii, jednodílné fanfiction či parodie.
Stmívání má jako vše také své odpůrce. „Anti-fans“ se od těch, kterým se kniha či film prostě jen jednoduše nelíbí liší tím, že dané dílo aktivně nenávidí a snaží se ostatní přimět ke stejné reakci. Rovněž mají tendenci úspěch díla zpochybňovat. S fanatickými fanoušky, kterým se přezdívá „twihards“ vedou válku o legitimitě Stmívání jako kulturního produktu. Např. zde se obě tyto skupiny řeší také z psychologického hlediska: http://reviewsindepth.com/2010/03/twilight-the-anti-fan-and-the-culture-wars/.
Anti-fans jsou podobně aktivní jako skuteční fanoušci – stmelují se na internetu v různých skupinách a vytvářejí webové stránky. Na facebooku si můžete oblíbit např. skupinu „Nesnáším Stmívání + Nový měsíc a vše tomuhle podobné!!!“. Pro zasmání a potěšení nejen anti-fans může sloužit následující parodický trailer:

 

Během úvahy nad tímto fenoménem jsem si položila otázku, co bych si všechno pořídila, kdybych byla opravdu velká fanynka Stmívání. Věkově bych už mezi typické fanynky zřejmě nezapadala (i když Stmívání oslovilo ženy různého věku), ale i kdybych jí byla, pochybuji o tom, že bych se voněla parfémem Twilight, pila čaj z hrnečku Twilight a hrála „stmívací“ počítačové hry. Lze namítnout, že dnešní doba a mladá generace je jiná a má také jiný přístup k médiím, ovšem alespoň ve svém případě jsem si jistá, že by zůstalo u filmu či knihy a možná nějaké upomínkové drobnosti. Velká fanynka jsem byla ve svém dosavadním životě asi jen dvou fenoménů – skupiny Kelly Family a Michaela Jacksona. Jedno tričko Kelly Family, kniha a tři placky s motivy krále popu mi bohatě stačí.








 




No comments:

Post a Comment