Sunday, April 8, 2012

Tomáš Berdych je frajer na síti i na síti

Nejen v Praze, ale v celé České republice pomalu doznívá radost tenisových fanoušků po postupu do semifinále Davis Cupu. Největší zásluhu na vítězství nad Srbskem měl Tomáš Berdych, který vyhrál obě dvouhry a po boku Radka Štěpánka i čtyřhru. Dobře si vede nejen na síti tenisové, ale také na síti sociální – Facebooku. Pohříchu jako jediný z českých hráčů, a tak je na tomto poli souboj se Srbskem mnohem vyrovnanější.

Proti Tomáši Berdychovi jako jedinému z českých daviscupových reprezentantů, který má na Facebooku svou oficiální fanouškovskou stránku, stojí v tomto pomyslném zápase dvojice Srbů. Kromě Janka Tipsareviće, který je stejně jako Berdych příslušníkem elitní desítky žebříčku ATP, trochu překvapivě i 316. tenista světa Ilija Bozoljac.


Za měřítka lze považovat počet fanoušků a způsob práce s nimi, který následně ovlivňuje též kategorii ‚počet lidí, kteří o tom mluví‘. Ta zahrnuje například ‚lajkování‘, sdílení nebo komentování příspěvků stránky. Zmíněné dva numerické ukazatele, respektive jejich poměr se od sebe v mnohých případech liší.


Zatímco v počtu fanoušků Berdych nemůže Tipsarevićovi konkurovat, má jich jen 7 672 oproti 30 506, poměr uživatelů, kteří s obsahem pracují, je u obou tenistů podobný. U Tipsareviće je to 12,7 procenta, u Berdycha deset procent. Nižší poměr interagujících fanoušků má jak Bozoljac (3,2 procenta), tak i další dva představitelé bílého sportu použití pro srovnání. Wimbledonská vítězka Petra Kvitová má 2,8 procenta aktivních facebookových příznivců, král současného mužského tenisu Novak Djoković jen 1,4 procenta. Pokud ovšem přejdeme na absolutní čísla, hýčká si Djoković téměř čtyřikrát více nelenošících fanoušků než čtyři zbývající tenisté dohromady, 26 269 fanoušků jsou totiž 1,4 procenta z celkových skoro dvou milionů facebookových příznivců srbského tenisty.



A jak na to, zapojit své fanoušky? Jednoduše lze říci, že je třeba si s facebookovými profily dát práci.

Tomáš Janča, jehož článek mi posloužil jako inspirace, uvádí šest ‚přikázání‘, jichž by se profesionální sportovci měli držet: autorem příspěvků má být sám sportovec, příspěvky mají být pravidelné, vícejazyčné, mají umožňovat nahlédnout do zákulisí vrcholového sportu, měly by mít lidský rozměr a čas od času by měl sportovec zodpovědět dotazy fanoušků.


Tyto atributy úspěšné profily Berdycha, Tipsareviće nebo Djokoviće skutečně vesměs spojují. Všechny jsou opravdu plněny samotnými sportovci a také je dbáno na dvojjazyčnost, tedy kombinaci mateřštiny (češtiny/srbštiny) s angličtinou.





Novak Djokovič povzbuzuje od počítače své krajany ve čtvrtfinále Davis Cupu proti Česku - dvojjazyčně

Co bývá profilům velmi ku škodě, je nepravidelnost příspěvků, což je například vada Iliji Bozoljace. Během daviscupových utkání je velmi pilný, ale mimo ně si často dopřeje dvoutýdenní i delší odmlku. 

Hraje se Davis Cup a Ilija Bozoljac píše jak divý

Opačným případem je Tomáš Berdych, jenž se svým fanouškům za poslední týden připomněl třinácti příspěvky. A vzhledem k počtu ‚lajků‘ i komentářů nelze říct, že by je nudil. 

Především Janko Tipsarević a Tomáš Berdych se snaží svým fanouškům nabídnout něco, k čemu se prostřednictvím klasických médií nedostanou – onen zmiňovaný pohled do zákulisí. Srbský tenista je nechává obdivovat své potetované tělo a překvapí je i fotkou v dresu barcelonského fotbalového záložníka Andrése Iniesty, jeho český rival je pokaždé potěší něčím jiným. Tu ukáže boty zašpiněné od antuky, tu vyplněnou skórkartu z golfu, jindy zase zaslouženou radost po vítězství ve čtvrtfinále Davis Cupu. 


Tomáš Berdych slaví postup do semifinále Davis Cupu šampaňským, 575 fanouškům se to líbí


U žádného z tenistů nelze říct, že by pravidelně odpovídal dotazy fanoušků, čemuž se vzhledem k jejich počtu a náročnosti vrcholové přípravy nelze divit, ale snaží se ale alespoň občas zapojit do diskuse k jednotlivým příspěvkům, případně odkázat na on-line rozhovory na zpravodajských serverech.

Na kurtu to Tomáš Berdych fyzicky nedal, ale na Facebook to dal

A na své si přijdou nejen fanoušci, ale sponzoři. Není určitě náhoda, že jsou příznivcům naservírovány odkazy na partnerské firmy tenistů. 

To se líbí Novaku Djokovićovi. Nebo jeho sponzorům?

Takže spokojenost na všech stranách?

P. S.: Renomovaní tenisoví odborníci by mohli namítnout, že Tomáš Berdych byl proti Srbsku nejlepší na kurtu, ale nikoliv na síti. Zároveň ovšem mají dozajista i cit pro titulek, a tak lehkou nadsázku určitě pochopí :-) 

Poznámka pod čarou (připsaná 10. dubna): Tomáš Berdych si vskutku všímá, co se kolem něj děje, a rád se o to s fanoušky podělí...


Nečekaný 'dopad' příspěvku. Rádo se stalo... :-)



No comments:

Post a Comment