Sociální
média přinesla mnoho změn v lidské komunikaci. Pohledy na ně se ale liší. Největší
sociální médium současnosti Facebook
měl na začátku roku 2012 více než 845 000 000 aktivních uživatelů měsíčně
a v USA je právě Facebook také webovou stránkou, na které uživatelé tráví
nejvíce času.
V roce 2011 se ve značné míře akcentovala role sociálních médií při
revolucích v zemích Blízkého východu v průběhu tzv. arabského jara. Později
byla velkým tématem svoboda na internetu také v rámci tzv. západního
světa, v prvním čtvrtletí roku 2012 se tyto diskuze a protesty (nejen
online ale také skutečné demonstrace) koncentrovaly kolem tří klíčových
dokumentů – SOPA, PIPA a ACTA. Aktivismus, hacktivismus (např. Anonymous, snaha
ovlivnit situaci hackováním) a slacktivismus (lidé na svých profilech na
sociálních sítích sdílejí statusy, fotky, týkající se tématu, popřípadě si mění
avatary, zapojují se do různých online skupin bez toho, aby reálně nějak věci
přispěli) jdou zde často ruku v ruce, zvláště pak v protestech proti
třem výše zmiňovaným dokumentům.
Nepopiratelným faktem je skutečnost,
že sociální média změnila roli podavatele a příjemce, v jistém smyslu
demokratizovala zacházení s informacemi, přístup k nim a jejich
produkci. Sociální média staví do centra individuum. Každý je zde pánem svého
světa, jeho středobodem. Tato pozice poněkud svádí k vytvoření si dojmu
vlastní důležitosti ne zcela odpovídajícímu realitě.
Facebook
v Egyptě a Twitter v Tunisku – tato dvě média byla vnímána jako
klíčová pro organizaci protestů tzv. arabského jara. Mezi 5. lednem a 5. dubnem
2011 došlo v Egyptě k nárůstu počtu uživatelů Facebooku o téměř dva miliony
lidí. 85 000 lidí potvrdilo na Facebooku účast (na událost bylo pozváno jen přes
Facebook více než 1 milion lidí) na protestním shromáždění 25. ledna 2011,
které je považováno za začátek egyptské revoluce.
Wael
Ghonim, marketingový manažer společnosti Google pro oblast Blízkého východu a
severní Afriky a vůdčí osobnost revolučního hnutí v Egyptě nazval místní
převrat jako tzv. Revoluci 2.0. Mohou sociální média podnítit revoluci? A byla
pro změnu režimu v Egyptě nutnou podmínkou tak, jak to tvrdí Wael Ghonim?
Dokud byl Mubarakův režim u moci, egyptská státní média v čele se státní
televizí nebo státem financovaným deníkem Al Ahram každopádně stála na jeho
straně. Informace, které poskytovala, v žádném případě sociální změnu
nepodporovaly. Právě naopak – údaje o počtech protestujících nebo jejich
motivech zkreslovaly podobně, jako to dělala státní média v dřívější ČSSR.
Wael
Ghonim tvrdí,
že pokud chcete vytvořit svobodnou společnost, stačí jí dát přístup
k internetu – to ostatní se už zařídí samo, protože lidé uvidí, jak
funguje demokracie, jak věci probíhají v ostatních státech a dozví se také
skutečné informace o své vlastní zemi. Na druhou stranu nemusíme nijak
zdůrazňovat, že revoluce se samozřejmě mohou odehrávat i bez jakékoliv účasti
sociálních médií jako tomu mnohokrát v historii bylo (na to poukazuje
například Malcolm Gladwell zde).
O
důležitosti sociálních médií při nepokojích, které ve světě nedávno proběhly
anebo v současnosti probíhají, svědčí naproti tomu fakt, že vlády některých
zemí se sociálních médií obávají. V Sýrii byl Facebook nebo YouTube do
roku 2011 zakázán.
Také egyptská vláda se rozhodla proti sociálním sítím zasáhnout. Vyvrcholením
snah zastavit šíření revoluce prostřednictvím sociálních sítí a internetu obecně
bylo nakonec odpojení Egypta od internetu, které proběhlo od 28. ledna do 2.
února 2011. O zákazu
používání sociálních sítí a komunikace prostřednictvím telefonu BlackBerry pro
lidi, kteří jsou podezřelí z účasti na nepokojích, uvažoval během nepokojů
ve Velké Británii v létě roku 2011 také britský premiér David Cameron.
Redukovat
egyptskou revoluci na aspekt sociálních médií by byla jistě chyba, na druhou
stranu tento faktor úplně opomíjet také není zcela v pořádku. Pravda o
revolucích a vlivu sociálních médií na ně bude jako obvykle pravděpodobně kdesi
uprostřed.
Nicholas
A. Christakis a James H. Fowler, kteří se věnují obecnějšímu tématu sociálních
sítí mezi lidmi, se ve svém článku
v listopadu roku 2010 zabývali tím, zda a proč sociální média ovlivňují
naše chování. Upozorňují na to, že ačkoliv například Malcolm Gladwell
předpokládá, že sociální média nemohou mít na naše chování významnější dopad,
protože vazby mezi lidmi na internetu jsou většinou slabé, nemusí tomu tak být.
Mezi slabými vazbami se může vyskytovat taky několik vazeb silných, které mohou
úplně obrátit situaci. Dále Christakis a Fowler upozorňují na to, že pokud se
lidé na internetu spojí za nějakým určitým společným cílem, jejich chování
v reálném životě to skutečně ovlivňovat může – autoři to dokládají na
příkladu online komunit, kde se lidé vzájemně podporují v tom, aby
přestali kouřit.
Podobně jako komunity, ve kterých si lidé vzájemně
pomáhají zbavit se závislosti na nikotinu, mohly zafungovat egyptské blogy a
sociální média obecně. Koneckonců – podobné fungování sociálních médií jsme
měli příležitost vidět v prezidentské kampani Baracka Obamy. Jiří Sobota
v článku
v Respektu o Fowlerově a Christakisově knize mimo jiné píše: „Nejpřevratnějším rysem (kampaně) byla schopnost propojit díky internetovým
sociálním sítím typu Facebook voliče nikoli s ústředím a samotným kandidátem,
ale navzájem mezi sebou. Kampaň vytvořila webové stránky, na nichž bylo možné
diskutovat nebo darovat peníze, ale především umožňovaly snadné zakládání
lokálních nebo zájmových skupin, jejichž počet nakonec dosáhl 35 000. Skupiny
pak začaly žít vlastním životem (…) Ve výsledku se pak Obamovi příznivci podle
průzkumů mnohem aktivněji než jejich protivníci snažili přesvědčit o volbě
další lidi ze svého okolí. (…) Internet se tady nabízí jako dobrý příklad
lidské propojenosti, Christakis a Fowler ale upozorňují, že není původcem,
pouze katalyzátorem. Lidé jsou zapleteni do sítí vztahů odjakživa, internet
tuto charakteristiku lidské společnosti pouze potvrzuje a násobí.“
Zdroje:
Preston, J.: Syria Restores Access
to Facebook and YouTube. http://www.nytimes.com/2011/02/10/world/middleeast/10syria.html?_r=1
Halliday, J.: David Cameron considers banning suspected
rioters from social media. http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/11/david-cameron-rioters-social-media.
Fowler, J. H., Christakis, N. A.: Do tweets change your behavior?
Zdroje:
Dubai
School of Government. Civil Movements: The
Impact of Facebook and Twitter. http://www.dsg.ae/en/Publication/Pdf_En/DSG_Arab_Social_Media_Report_No_2.pdf.
Registration Statement of
Facebook. http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1326801/000119312512034517/d287954ds1.htm.
Parr,
B. You Spend 8 Hours Per Month on
Facebook.
http://mashable.com/2011/09/30/wasting-time-on-facebook/.
http://mashable.com/2011/09/30/wasting-time-on-facebook/.
Hyde,
M.: Egypt State TV Switches Sides As Mubarak Falls.
http://www.huffingtonpost.com/2011/02/12/egypt-state-tv-switches-s_n_822426.html.
http://www.huffingtonpost.com/2011/02/12/egypt-state-tv-switches-s_n_822426.html.
Cohen,
J.: Google’s Wael Ghonim Thanks Facebook For Revolution.
http://www.allfacebook.com/googles-wael-ghonim-thanks-facebook-for-revolution-2011-02.
http://www.allfacebook.com/googles-wael-ghonim-thanks-facebook-for-revolution-2011-02.
No comments:
Post a Comment