Intermedialita je nesporně současným trendem v umění. Množství informací, které je společně s inovací a změnou nejčastějším synonymem současnosti, transformuje percepci jakéhokoli sdělení. Jsme nuceni dekódovat sdělení nesené obrazem, ale orientovat se v aktuálním dění audiovizuální kultury není zcela jednoduché. Neustále vznikají nové vztahy mezi médii, dochází ke kooperaci, k prolínání a vzájemné inspiraci, tím pádem i porozumění vyžaduje od diváka mnohem větší soustředění a energii, snad i více tolerance.
K hlubšímu studiu novo-mediální tvorby mě přivedla výstava
HAD autorky Johany Merty, která svým
účinkem převažuje dojem z výstav probíhajících v současnosti, ačkoliv byla
k vidění už od poloviny ledna do poloviny března roku 2011. Trefně
charakterizuje Johaninu tvorbu kurátor výstavy, Jiří Ptáček. "Jazykem symbolů a metafor a ze
silně subjektivních pozic tematizuje pouto mezi lidskou imaginací a formativními
událostmi raného dětství, jednak rozporuplnost přenosu nespoutané krajiny
dětské představivosti do řádu galerijní instituce. Vychází ze zapomenutých (a
později zprostředkovaných) představ a situací a vytváří napětí mezi jejich
nepřístupností a vyvoláváním. Klíčovým symbolem její surreálné intermediální
kompozice je had, autorčin neviditelný přítel z dětství, který transformován
nabývá rozměr vizuálního archetypu. Práce Johany Merta jsou vždy založeny na
osobních mytologiích, avšak transformací do symbolického jazyka aktivizují
mentální vrstvy vyčkávající za lidským vědomím, které se navenek projevují
silnými emocionálními reakcemi."
Do jaké míry lze
novo-mediální dílo vystavovat jako umění?
Vnímání uměleckého díla, které v sobě nese prvky nových,
digitálních technologií, mě přivádí k zamyšlení se nad stanovisky raných
názorů Allana Kaprowa o
tématu totálního umění. Nejsme příliš líní či přesyceni dnešní dobou
interpretovat každé umělecké dílo, natož pak novo-mediální? Do jaké míry máme vnímat pouze obraz? Co je vlastně součástí
celého výstavního prostoru? Jak máme uchopit své subjektivní reakce, aby bylo
možné sledovat a vnímat současné dění na poli audiovizuální tvorby jako umění? Roland Barthes v jedné ze svých esejí uvádí, že význam objektu přímo závisí na jeho
vztahu k okolí a rovněž na tom, co si k dílu přináší divák. Percepce novo-mediálního
díla je tedy nepochybně ovlivněna výchovou, vzděláním a okolním prostředím, jež
na jedince působí, což často vede k rezervované nebo naopak velmi vstřícné
observaci.
Za jakousi laboratoř, která odstartovala revoluci v hledání
nových uměleckých vyjádření, lze považovat především Wagnerův Gesamtkunstwerk.
„Počátky myšlení o fúzích (sloučeních)
mezi formami a médii lze hledat již v antických pojetích korespondencí mezi malířstvím
a poezií, dále v Lessingově Laokoontovi, kde se podrobně zkoumá mj.
možnost prostorového znázornění časového děje poezie v malířství. Wagnerova
koncepce Gesamtkunstwerku odkazuje současně ke ztracené jednotě různých umění v
antické tragédii a k ideálnímu dílu budoucnosti. Usiluje o znovusjednocení
umění a médií, jež se od sebe časem oddělily, do nového celku. Vysvobozuje je z
jejich pout a vyvolává v příjemci estetický prožitek nové kvality.“
Na přelomu padesátých a šedesátých let se pomalu začíná objevovat i tzv. svět 3D. Mezi prvotní 3D experimenty jsou řazeny promítací show, které však narozdíl od současných uměleckých počinů byly založeny na pobavení a ohromení diváka. Z prvotních experimentů v oblasti mediálních přesahů stojí za zmínku uvést např. Laternu magiku a diapolyekrán, phantasmagorii, polyvizi, Činčerův kinoautomat nebo circorama Walta Disneye. Laterna Magika byla vysoce oceňovanou inovací ve své době a stala se vrcholem světové výstavy Expo 58. Z dnešního úhlu pohledu se však jeví jako pouhé zábavné představení. Dá se říci, že během představení, při vnímání syntetických uměleckých hodnot Laterny magiky, kdy dochází k přeměně rolí mezi původci a přijímateli informace, běží o jakousi vstřícnou aktivitu diváka a nositele estetických informací. Přestože technické senzace jako polyekrán a další zanikly, svými metodami vysoce přispěly k rozvoji teorie estetiky a také praxe audiovizuálních umění.
Vnímání
novo-mediálního díla jako syntézy
Dnešním úsilím tvůrců je propojit společnost a umění,
přesněji život a umění, a příkladem takové syntézy může být třeba videoart, ale i živé
performance Madonny, cyberspace, nákupní centrum, Disneyland nebo zahájení a
slavnostní ukončení olympiády. Umění je koneckonců přístupno jakékoli interpretaci.
Tzv. umění na zdi, neboli 2D, jsme schopni zasadit do historického kontextu umění,
a tudíž můžeme porozumět jeho vývoji. Je však otázkou, zda bychom se
v rámci novo-mediální tvorby neměli od návaznosti na historické vznikání
souborného uměleckého díla naopak oprostit. Subjektivně vybírám jednu
z mnoha cest, mně osobně nejbližší, jak novo-mediální tvorbu vnímat. Podobně
jak Richard Williams vysvětluje vnímání architektury: „Na architekturu je především nutné nahlížet jako na diskurz. Díky
takovému pohledu pochopíme architekturu jako dílo, na kterém se může podílet
každý.“, tak i percepci novo-mediální tvorby považuji tímto způsobem za
srozumitelnou. Snad by bylo možné v tomto případě nahradit i slovo diskurz
syntézou a nalézat vzájemné paralely se souborným uměleckým dílem.
Novo-mediální dílo
jako garant komunikace globální společnosti
Ocitáme se v epoše, kde čím dál častěji dochází
k experimentům a k tvorbě umění existuje nespočet přístupů.
V tvorbě se projevuje chtíč zaujmout člověka 21. století, zapůsobit na
diváka a vyvolat v něm prožitek či ho nasměrovat tak, aby změnil své
vnímání světa a zaujal podobný postoj, ke kterému tíhne sám tvůrce. Jakékoli
překračování hranic umění má nepochybně za cíl ovládnout divákovy smysly. Může
to být skrze hru, experiment atd. Oblíbenými se v šedesátých letech staly
právě experimenty, happeningy, instalace, performance, začal se používat zvuk,
hudba, vůně a jiné. Jakékoli překračování hranic umění má tedy nepochybně za
cíl ovládnout divákovy smysly.
Jsem si vědoma, že v textu zůstalo množství nezodpovězených
otázek, k jejichž rozuzlení by byl nutný hlubší výzkum o interakci umění,
vědy a technologií. Pokusila jsem se alespoň subjektivně interpretovat aktivní a pasivní divácký režim. Snažila jsem se prozkoumat, do jaké míry lze
novo-mediální dílo vystavovat jako umění. Přestože nemusíme cítit potřebu si
takováto díla doma pověsit na stěnu, zhlédnutí těchto děl nás může obohatit o
umělecké aspekty vyprávění, lineárnosti a dramatických kategorií, které se do obrazů
nedají vmíchat. Svým způsobem ulehčují naší fantazii, a tím nám zároveň přibližují
novou cestu k porozumění současnosti. Novo-mediální dílo se stává jakýmsi
garantem komunikace globální společnosti. A pokud chceme inovaci, pak interakce
umění, vědy a nových technologií je nutnou podmínkou.
No comments:
Post a Comment