Friday, April 6, 2012

Jak propagovat tvůrce virálních videí? No přece virálním videem...

Policejní hlídka stíhá řidiče, který se zběsilou rychlostí řítí po dálnici. V českých luzích a hájích nic neobvyklého, kdyby...kdyby tím řidičem nebyl cyklista. A kdyby jeho rychlost chvílemi nepřesahovala sto kilometrů v hodině. Video snímá kamera v policejním voze, jehož posádka je ujíždějícím kolem tak konsternována, že si sem tam neodpustí nějaký ten hrubší výraz.



Právě tahle policejní honička se stala koncem března hitem českého internetu. Na serveru Youtube se video objevilo přesně 29. března a během prvních tří dnů ho zhlédlo 600 tisíc lidí, celkově pak na českém internetu zaznamenalo milion zhlédnutí. Na Youtube se pod videem okamžitě rozpoutala vzrušená diskuze o tom, jestli je video podvrh nebo ne. Od kategorických odmínutí jako jednoznačný fake, přes úvahy typu pokud na silnicnim kole jede za autem v kapse, tak tou rychlosti pojede pohodlne nebo zda sa mi, ze je to mierne z kopca, až po vtipné glosy typu škoda že ho nechytli, mohli jsme mít na olympiádě v Londýně medailovou naději v časovce :-). Videa se chytil mimo jiné i server Týden.cz, který o videu informoval poprvé 30. března, tedy den po zveřejnění. Nechal si tehdy od policistů potvrdit, že video musí být podvrh.

Začátkem dubna už ale bylo jasné, že jde o reklamu, tedy o takzvané virální video. Virální marketing je forma reklamy typická především pro internet. Spočívá ve vytvoření zajímavého obrázku, videa nebo aplikace, které si pak internetoví uživatelé sami přeposílají, a šíří tak kampaň dál. Taková reklama bývá často vtipná nebo šokující, se sexuálním podtextem, originální myšlenkou nebo obsahem typu "zvířátka". Přestože se na první pohled může zdát, že musí jít o celkem nenáročný a přitom účinný způsob marketingu, podle výzkumů bylo v posledním roce jen asi 15% virálních kampaní skutečně úspěšných (tj. uživatelé je šířili dál). Jako příklad úspěšné virální kampaně poslední doby můžeme zmínit třeba video KONY2012, které dokonce přimělo Africkou unii (organizaci usilující o integraci kontinentu a podporující mír, bezpečnost a demokracii v Africe), aby zřídila speciální skupinu, která bude po tomto ugandském zločinci intenzivně pátrat.

To, že se jedná o virální video, přitom často není na první pohled jasné (což má samozřejmě přispívat k tomu, aby se video spontánně šířilo dál). Kromě vzrušených diskuzí na internetu, jestli je to či ono video fake nebo není, tak může dojít i k dalším úsměvným situacím, a to když se takovou reklamou nechá nachytat nějaké médium. Do takové situace se před lety dostala například televize Nova. Ta odvysílala video, ve kterém muž oblečený v neoprenovém obleku sjede po skluzavce, pak poměrně daleko letí vzduchem a nakonec dopadne do miniaturního bazénku s vodou, aniž by se mu cokoliv stalo. Video je natočené tak dobře, že mu mnoho diváků klidně mohlo uvěřit. Ve skutečnosti přitom šlo o virální video společnosti Microsoft. Na konci videa je totiž odkaz, který divákům slibuje další informace o potrhlém německém inženýrovi Brunovi, který vynalezl speciální neoprenový oblek. Místo toho ale na ně čeká jen reklama na Microsoft Office a odkaz na studentskou soutěž Imagine Cup.



Ale zpátky ke zběsilému cyklistovi. Stejně zajímavý jako způsob propagace, je totiž to, co video s policejní honičkou propaguje. Jde o novou službu Videoflot.cz, která bude určena přesně takovým kreativcům, kteří vytvořili video s prchajícím cyklistou. Má totiž sloužit jak nadšencům, tak profesionálům, kterým Videoflot nabídne možnost vyměňovat si zkušenosti s ostatními a hlavně - získat drobné zakázky. Ty mají zajistit firmy (nebo další subjekty), které budou na stránce poptávat levné a přitom kvalitní (propagační) video. Videoflot tak bude nabízet přesně to, čím se prezentuje. Vzhledem k tomu, že Videoflot je ale stále pouze se fázi přípravy, moc toho zatím na jeho stránce nenajdete.

Nicméně i tak si můžeme říct něco o principu, na jakém bude Videoflot fungovat. Jde totiž o typický příklad takzvaného komunitního webu či serveru. Obecně jde o web, na němž se pravidelně schází určitá skupina lidí, která vzájemně komunikuje. Do této kategorie spadá většina seznamovacích webů nebo třeba i diskuzí - takové stránky označujeme jako makrokomunity. Videoflot ale bude spíše mikrokomunitou, to znamená, že jeho uživatele spojuje nějaká užší identifikace, v tomto případě tvorba videí (jiným příkladem mikrokomunity jsou třeba hráči her). Další charakteristikou komunitního webu pak je to, že většina jeho obsahu je vytvářena samotnými uživateli (využívá tedy principy webu 2.0 jako sdílení a produsage).

Pokud bychom měli Videoflot přirovnat k nějaké už zavedené službě, nabízí se samozřejmě server Vimeo.com, který nabízí prostor pro sdílení autorských videí.

Vimeo ale nazahrnuje možnost zadávat konkrétní zakázky a shánět tvůrce pro tvorbu virálních videí, takže v tomto ohledu vzbuzuje potenciál Videoflotu celkem velká očekávání, někteří dokonce hovoří o globálních ambicích. Pro pořádek ještě uveďme, že autoři Videoflotu jsou účastníky programu StarCube, který pomáhá tvůrčím týmům rozjet jejich podnikatelské projekty. Ten zahrnuje přípravu několika zajímavých internetových projektů, třeba aplikace Motivator, která uživateli umožní mít online vlastního nutričního poradce, nebo jiné webové aplikace PSDDark, která umí z grafického podkladu vytvořit rychle a automaticky validní HTML kód.

Nakonec se podívejte na to, jak video se zběsilým cyklistou vznikalo...




No comments:

Post a Comment