Twitter jako sociální síť je na
scéně již více než osm let a není novinkou, že komunita, která celosvětově čítá
již více než 240 milionů aktivních uživatelů[1],
se s charakteristickými retweety a hashtagy stále sebevědoměji rozšiřuje i na
českém trhu. Twitter se díky mandatorní stručnosti definované přesně 140 znaky,
značné otevřeností co do soukromí účtů a komunikace uživatelů, díky jednoduchým
cestám ke sledování informačních zdrojů a zejména obrovské rychlosti stává
zdrojem informací nejen pro samotné uživatele, ale i pro novináře.
Z hlediska zpravodajství ovšem
Twitter již ani v českém prostředí není zdaleka jen zdrojem, ale rovněž
komunikační platformou. Mediálním formátem, který již není jen cestou, jak
přivést více čtenářů na zpravodajský web, ale samostatným elementem, u kterého naměřený
počet tzv. „followerů“ hovoří o prestiži média se stále větší relevancí.
Nový obsah, nebo jen nová košile?
V tomto ohledu se potom
nabízí otázka, jak jsou témata a obecně zpravodajské obsahy přizpůsobovány
takto svazujícímu mediálnímu formátu. A zda již s větší intenzitou v některých
případech dochází i k tvorbě obsahu přímo pro toto médium. A případně, čím
je takovýto obsah rozdílný od obsahu, který vzniká klasickou cestou (v tomto
smyslu tedy na příklad jde o článek převzatý z tištěné verze média či odkaz
na internetové vysílání pořadu, který byl zaznamenán v klasickém televizním
vysílání) a poté je na této platformě jen propagován.
Dá se tedy v současnosti zpravodajství
na Twitteru metaforicky přirovnat na příklad k televizním zprávám, jako
nové mediální platformě zpravodajství přicházející po tištěných novinách,
nebo bychom ho v tomto směru přirovnali spíše k „televizní upoutávce“ na
zítřejší tištěné vydání novin? A měli bychom ho tedy vnímat spíše jako
zmiňovanou cestu k propagaci, ke zviditelnění.
K tomuto se váží i úvahy na
téma, jak moc do komunikace na sociálních sítích zasahují editoři ve
zpravodajství. Zda je chápou jako plnohodnotnou platformu, které je třeba obsah
přizpůsobit. Nebo jsou jim sociální sítě
vlastně tak trochu jedno.
Neustále redefinované prostředí
nových médií staví mediální organizace v tomto směru do nezáviděníhodné
pozice. Řada autorů mluví v tomto smyslu o mediálních institucích jako o
pouhých „producentech headlinů, kteří nemají prakticky žádnou kontrolu nad
situací.“[2]
O co jde?
Žurnalistika, jejíž hlavním
problémem bylo shrnout nejklíčovější informace do jednoho perexu, se nyní ocitá
před výzvou shrnout to neklíčovější do 140 znaků. Je zajímavé, že za oddělení
komunikace ve firmách běžně tuto agendu přebírají specializované agentury či odborníci.
Lidé na pozicích, které bývají nazývány různě: social media manager, social
media editor, specialist či strategist…
Jejich základní úkol přitom je stejný,
přiblížit klasické obsahy rétorice sociálních sítí. Vystihnout podstatu
problému jednou údernou větou, v druhé řadě potom často (mimo budování
vztahů a péče o příznivce) ideálně přimět člověka prokliknout odkaz na další
informace. Efektivně a nenásilně spojit roli čtenáře či uživatele a konzumenta
inzertních sdělení. Je otázkou, jak je tomu u mediálních organizací. Zda je pro
ně vnímání Twitteru či obecně sociálních sítí v něčem jiné a proč by
vlastně mělo být.
Je stručnost cestou do pekla?
Pokud bychom Twitter chápali jako
novou mediální platformu, nabízí se následující úvaha: Obecně je snaha o rychlé
upoutání pozornosti asociována s procesem, který nazýváme bulvarizace
(tabloidizace) médií. Procesem, který se zdaleka netýká jen sociálních sítí a
který tu byl ještě dávno před nimi. Procesem, který se nejcharakterističtěji
vyznačuje zaměřením pozornosti médií na jednoduchou zábavnou formu podání,
spíše než na kvalitu obsahu a zasazení do širšího kontextu. Zaměřením na tzv.
„soft“ témata týkající se životního stylu, kultury, krimi, každodenního života
a konkrétních lidských příběhů nebo informací ze života celebrit. Čím se ale
rovněž vyznačuje, je zkratka. Rychlá cesta za závěrem, vstřebáním klíčové, nebo
jednoduše nejpřitažlivější informace.
V rámci platformy, která je ze
své podstaty zbytostněním rychlosti a stručnosti se potom takovému trendu chtě
nechtě musí přizpůsobit všechny obsahy. I ty řekněme seriózní (méně bulvární). Jak
praví klasická česká filmová hláška: Nebyl čas přemýšlet, kdo je kdo. Ze
zpravodajského hlediska je Twitter soubojem headlinů. Nikoli kvality analýzy či
šíře kontextu. Má tedy v tomto smyslu i Twitter svůj podíl na postupující
zkratkovitosti v médiích? A je stručnost a nedostatek kontextu a analýzy ve
zpravodajství potom do určité míry spíše příčinou nebo důsledkem obliby
sociálních sítí jako je Twitter?
Na příklad výzkum autorské dvojce
Weaver a Wilhoit na vzorku 2000 novinářů ukazuje, že i sami novináři v souvislosti
s různými mediálními formáty (TV, print, online) vnímají různé zpravodajské
hodnoty s různou důležitostí.[3]
Další kapitolou je potom také to, jak mediální formát determinuje, do jakého
kontextu je zpráva zasazena. Jaké informace jsou zdůrazňovány, jaké
potlačovány. K jaké interpretaci daná prezentace informací svádí. A jak říká Ben
S. Wasike[4]
toto je viditelné zejména v dnešním věku tzv. konvergence, tedy v období, kdy
dochází k šíření obsahu napříč různými mediálními formáty. Své tvrzení autor
prokazuje několika aktuálními studiemi, které demonstrují na příklad to, jak média
napříč různými formáty (v tisku, v televizi, v online zpravodajství
či právě na sociálních sítích) vybírala z jedné sady fotografií pořízené při jedné jediné příležitosti pro každý z formátů fotografie působící naprosto různě.
Jak již bylo řečeno, svět nových
médií prochází konstantním redefinováním sama sebe a bylo by tedy přinejmenším
troufalé snažit se odhadovat pozici Twitteru z hlediska vývoje
žurnalistiky nebo čtenářských návyků. Nicméně neoddiskutovatelným faktem
zůstává, že se jedná o element, který se čím dál více a na různých úrovních stává
součástí žurnalistiky a jeho význam, ať už jako propagačního kanálu či jako zcela
nové mediální platformy by se měl odrážet nejen v častěji kladených
otázkách o jeho roli a vlivu, ale na příklad také v oblasti zaměstnávání a
kooperace se specialisty na oblast nových médií.
Zdroje:
11. Report: 44% of Twitter Accounts Have Never
Sent a Tweet [online]. 2014 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://blogs.wsj.com/digits/2014/04/11/new-data-quantifies-dearth-of-tweeters-on-twitter/
22. NOGUERA VIVO, José Manuel. How open are
journalists on Twitter? Trends towards the end-user journalism. Comunicación
Y Sociedad [online]. 2013, (26) 1 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z:
Communication & Mass Media Complete.
33. WEAVER, David H. The American journalist in
the 21st century: U.S. news people at the dawn of a new millennium. Mahwah,
N.J.: L. Erlbaum Associates, 2007, 291 p. ISBN 08-058-5383-9.
44. WASIKE, Ben S. Framing News in 140 Characters:
How Social Media Editors Frame the News and Interact with Audiences via
Twitter. Global Media Journal: Canadian Edition [online]. 2013, roč. 6,
č. 1 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: dostupné z: Communication & Mass Media
Complete.
No comments:
Post a Comment