„Instagram je pro hipstery.“ „Instagram
jsou jenom selfíčka a jídlo.“ „Lidi s Instagramem se považují za fotografy, protože
něco vyfotí na telefon a použijí 10 filtrů.“ „Instagram je Facebook pro lidi,
kteří neumějí číst.“ Všichni už jsme slyšeli hlasité kritiky, z nichž někteří
aplikaci odsuzují, aniž by ji kdy vyzkoušeli. Odlišný pohled nabízí krátký dokumentární film „Instagram is“ Paula Tellefsena, v němž známí instagramisté
vyjadřují, co pro ně Instagram znamenal a znamená.
„Instagram není o množství followerů, kteří vás sledují, ale o cestě, kterou díky němu podnikáte.“ „Instagram mi změnil, a stále mění, život ze dne na den.“ „Instagram je způsob, jak uniknout, ale zároveň se spojit s lidmi, se kterými byste to nikdy nečekali.“ „Instagram je o komunitě.“
Populární fotografové na
Instagramu i sám filmový tvůrce Paul Tellefsen zdůrazňují, že Instagram není
jen aplikace nebo sociální síť, kde probíhá komunikace pouze online. Instagram
je komunita. Uživatelé spolu nejsou propojeni jen fotografiemi, které pomáhají
odkrýt jejich vnitřní svět, a komentáři, které mohou přidávat k téměř jakékoli
fotografii jakkoliv známého instagramisty. Uživatelé vytvářejí komunity, ve
kterých pak rozvíjí své přátelství i mimo aplikaci.
Instagram má velkou výhodu v tom,
že uživatelé mohou sledovat, koho chtějí. Neexistují žádné žádosti o
přátelství, modré tlačítko „Sledovat“ prostě jenom zezelená. To znamená, že
můžete vhlédnout do života lidí na druhé straně světa, případně na druhém rohu
ulice a pak se s nimi doopravdy setkat na „instawalk“.
Sami tvůrci Instagramu další
setkávání podporují – na oficiálním blogu je možné vytvořit novou „komunitu“ ve
vašem městě a pořádat „instameets“, srazy instagramistů. Na profilu Instagramu
najdete kromě tematických fotosoutěží také featury o známých nebo zajímavých
instagramistech, které podporují další sledování mezi uživateli. Nové verze
aplikace dávají možnost označovat jiné followery na fotografiích nebo vytvořit
fotomapu, v níž podle oblasti můžete vyhledat další „igers“ ve svém okolí.
V Česku je navíc v této
chvíli diskuze o instagramové komunitě docela napjatá. Od srpna 2011 fungovala
na české scéně skupina Instagramers Czech republic (Igerscz), o níž se však
někteří uživatelé domnívali, že zcela nevyužila svůj potenciál a omezila se jen
na vybírání nejlepší fotky dne, případně vyhlašovala tematické soutěže. Proto
na konci února 2014 vzniklo jiné české instagramové seskupení IGLifecz,
což příznivci Igerscz považují za minimálně netaktní.
Zakladatelé IGLifecz přišli s novým
modelem postavit projekt více na lidech a budovat úzce spolupracující komunitu.
Dokonce přišli s manifestem, ve kterém popisují své velké plány: „Věříme,
že focení spojuje lidi. Věříme, že místní instagramová komunita si zaslouží
větší pozornost, a věříme, že nejlepší čas začít je právě teď. IGLifecz má
ambice stát se centrem českého instagramu. Chceme vystavovat tu nejzajímavější
práci vytvořenou českými fotografy a nefotografy, společně objevovat zajímavá
místa, sdílet tipy a triky od těch nejlepších a v neposlední řadě, chceme fotit
a chceme se focením bavit. Pojďte do toho s námi.“
IGLifecz apeluje na českou
instagramovou komunitu, protože sdílí stejný názor jako tvůrci filmu Instagram
is. Paul Tellefsen toužil ukázat světu skutečné myšlenky autentické komunity na
Instagramu a jako uživatel o něm sám říká: „Instagram je mnohem víc, než jen aplikace
nebo nějaký projekt. Instagram mění způsob, jakým navazujeme a udržujeme
vztahy. Smazává hranice mezi analogovým a digitálním. Sám Instagram není způsob
života, ale jeho účinky mi změnily život a změnily i bezpočet dalších.“ Ideálně
by měl Instagram být o lidech, které nejdříve potkáváte skrze jejich fotografie
a nakonec s nimi komunikujete i ve skutečném životě. Uvidíme, jak se této
ideji nadějnému IGLifecz podaří dostát – ze současných více než 60 tisíc
českých uživatelů zatím IGLifecz sleduje jen přes 700 lidí, Igerscz má
sledujících asi 850.
No comments:
Post a Comment