Tuesday, April 15, 2014

Socialympics a cenzura aneb Jardo vypni kameru



Socialympics a cenzura aneb Jardo vypni kameru
Pořadatelům olympijských her přerostla sociální média přes hlavu. Ve snaze chránit oficiální partnery zavedli vůči účastníkům cenzuru na sociálních sítích. V Soči se dostal kvůli svým videím do problémů i Jaromír Jágr. Jsou taková opatření zapotřebí?
Sociální olympiáda
Když se konala v roce 2004 letní olympiáda v Aténách, začala se psát historie největší sociální sítě Facebook, o dva roky později jsme sledovali zimní světový svátek sportu v Turíně a v té době se rozjížděl jiný fenomén podobného kalibru: Twitter. Než přišly na řadu v roce 2012 olympijské hry v Londýně, uplynulo v Temži hodně vody a Facebook, Twitter, ale i Google+, Tumblr nebo Foursquare už nebyly rozšířené jen na Západě, ale plně se etablovaly i v mnoha jiných částech světa, zejména v Asii. Svoji zásluhu na tom měl také rychlý růst trhu s chytrými telefony, ty brouzdání uživatelů po sociálních sítích ještě umocnily. Proto se začalo hrám v Londýně přezdívat „Socialympics“.
Těchto okolností si byl vědom i Mezinárodní olympijský výbor (MOV), který vypracoval čtyřstránkové nařízení, ve kterém stanovuje, za jakých podmínek je možné v době konání her používat sociální média. Pokyny se netýkaly jen sportovců, kterým hrozilo za porušení i předčasná cesta domů, ale také novinářů, organizátorů i fanoušků. A důvod? Svoji exkluzivitu chtěli mít ti, co sypou peníze: oficiální partneři (mj. Coca Cola, VISA, McDonald´s) a televizní společnosti (např. americká NBC zaplatila zatelevizní práva na LOH v Londýně přes miliardu dolarů). Dřív měl Olympijský výbor finanční zhodnocení her plně pod kontrolou, i díky sociálním médiím však nově hrozilo, že se na sportovním svátku uživí i jiní.
 Příspěvky deníčkovou formou
 Podle nařízení nesměli sportovci na sítích jakkoliv propagovat jiné než oficiální partnery her, ani osobní sponzory. Své příspěvky museli psát „deníčkovou formou“ pouze v první osobě a nebylo možné je použít do zpravodajství jakýchkoliv médií, což však sportovci mohli ve volném prostoru internetu dost těžko ovlivnit. Fotky sdíleny být mohly, nikoliv však videa ze sportovišť a olympijské vesnice. Ještě problematičtější bylo nařízení pro diváky, kteří nesměli veřejně publikovat ani fotografie a podobná pravidla platila i pro dobrovolníky, kteří měli přístup i do zákulisí sportovišť. Jak ale MOV chtěl monitorovat a případně postihovat 70 tisíc pořadatelů, nemluvě o pár milionech fanoušků, neuvedl. Už tradiční, ale pochopitelná obava ze zneužití, nebo spíš využití symboliky pěti kruhů, vedla k jeho zákazu používání na fanouškovských i osobních účtech, omezeno bylo i využití výrazu „olympic“ (chudák Petr Janda).
Množství aplikací nestačí
Přenášet olympiádu dále do světa jen skrz oficiální kanály bylo hlavní snahou i pořadatelů nedávno skončených her v Soči. MOV výše zmíněná pravidla ponechal a navíc je důsledněji kontroloval. Náhražka v podobě množství aplikací podle mnohých autentickou atmosféru sportovního svátku nenavodila. Ochuzeni těmito omezeními však nebyli jen diváci. Sportovci budují svoji značku nejen svými výkony, ale i skrze propagaci sebe, tedy i přes sociální sítě. Popularita pak rozhoduje, zda sponzor bude sportovce, či sportovní odvětví finančně podporovat. Tato nařízení je pak často poškozují, protože kde jinde než na olympiádě se může sportovec prodat se vším všudy.
I přes tato omezení byli sportovci v Soči na sociálních sítích aktivní. Velký fanouškovský potenciál na Facebooku například získala během her zlatá snowboardová medailistka Eva Samková. Na začátku února letošního roku měla kolem 4 tisíc příznivců, dnes se jejich počet blíží 80 tisícům. Její kolegyně Šárka Pančochová komunikuje na stejné síti už s 52 tisíci a stříbrná biatlonistka Gabriela Soukalová se 42 tisíci fanoušky.
Problém s videi
Matador na sociálních sítích je naopak už dlouho Jaromír Jágr, jeho „hokejová rodina“ čítá přes 365 tisíc členů. Byl to však nestárnoucí hokejista, kdo měl v Soči problém s cenzory. Provinil se tím, že natočil a posléze na svůj profil umístil postupně dvě videa: z kabiny a z projížďky po olympijské vesnici. Okamžitě byla důrazně upozorněna česká výprava a Jágr se přes původní sliby odmlčel, domů ale předčasně odjet nemusel. V českém domě pak údajně vylepili do výtahů pravidla pro používání sociálních sítí.
Otázkou teď je, co bude dál. Dá se chápat ochrana partnerů ze strany MOV, na druhou stranu v době velkého množství informačních kanálů, které nám mohu přiblížit i atmosféru „uvnitř“, je škoda sledovat jen sterilní oficiální zdroje. Tento problém pochopitelně řeší i organizátoři mnoha jiných akcí, ale událost tohoto rozměru je jen jedna. Olympijský výbor je tedy na rozcestí: přitvrdit, nebo uvolnit? Uvidíme za dva roky v Riu…

Použité zdroje:
http://www.olympic.org/social-media-and-internet-guidelines
http://www.markething.cz/pravidla-mov-je-jeste-soci-olympiadou-socialnich-medii
http://www.markething.cz/co-sdilet-a-co-ne-olympijske-hry-a-pravidla-socialnich-siti
http://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/technika/misto-medaili-jedete-domu-varuji-sportovce-kvuli-sitim/r~i:article:752386/
https://www.facebook.com/

No comments:

Post a Comment