Abychom nejedli blafy
V posledních
několika letech se gastronomie stala vysoce módní záležitostí. Ti, kteří
donedávna jedli smažák a hranolky jakoby se nechumelilo, najednou dostávali
vyrážku při slově eidam. Parmazán, feta, gouda a místo staré dobré paštiky
jedině foie gras. Tento trend do jisté
míry přinesly hlavně televizní pořady o vaření, ale i foodblogy, se kterými se
také takříkajíc roztrhl pytel. Poselství
(většiny) z těchto projektů bylo jasné – kvalitní a čerstvé suroviny a
domácí kuchyně. I když sledovanost a procento prokliků stoupalo, uvařit jídlo
podle návodů stále nebylo lehké. Proč? Jedním z problémů byly ingredience.
Protože ne v každé vietnamské večerce mají creme fraiche. Někteří možná
věděli, kde nakoupit, ale chce se vám obíhat dva různé obchody, v jednom
koupit speciální koření, ve druhém maso, a pak se ještě zastavit na farmářských
trzích? Pravděpodobně ne! Přesto vám chutné a domácí jídlo nemusí zůstat
odepřeno. Což došlo Mattu Salzbergovi a proto založil food delivery službu BlueApron.
Jak funguje?
Jednoduše. Dodají vám nejen fotonávod s receptem, ale i ingredience. Přesně
odvážené a zabalené. Patří do jídla polévková lžíce čehosi? I tu dostanete,
přesně naměřenou. Recepty jsou koncipovány tak, abyste si vystačili
s běžným kuchyňským náčiním. Celý projekt funguje na bázi členství.
Zaregistrujete se, zaplatíte a Blue
Apron pak za vás naplánuje jídelníček, nakoupí suroviny na 3 jídla pro dvě
osoby, odváží je a odešle. Vy musíte už jen vařit. Což by podle zakladatelů
neměl být problém, všechna jídla se dají zvládnout do půl hodiny. Nic složitého,
že? A zdá se, že to funguje. Blue Apron rozveze 500 tisíc jídel měsíčně a za
rok a půl od spuštění dosáhl hodnoty 500 miliónů dolarů.
zdroj: Blue Apron |
Úspěch
tohoto projektu samozřejmě nezůstal bez povšimnutí a tak podobnou službu
spustili i mnozí další, až se tento projekt dostal i k nám. V únoru
byl spuštěn projekt Vaříme.cz, který zatím funguje pouze v Praze. Princip
je téměř stejný. Každý týden je zveřejněna nabídka 9 jídel, ze kterých si
zákazník vybere. Na základě objednávek jsou druhý den ráno nakoupeny suroviny,
opět tedy důraz na čerstvost. Ty jsou následně odváženy a rozvezeny mezi
zákazníky. Samozřejmě spolu s podrobným fotonávodem. Cenové rozpětí se pak
pohybuje mezi 40-200 Kč za porci. Recepty jsou opět koncipovány i pro
začátečníky a měly by být zvládnutelné během 30 minut. Mezi vámi a dobrým
jídlem už nic nestojí. Vyjma vašeho kuchařského umění. Kdo se někdy vyskytl
v kuchyni, ví, že katastrofa se může stát, i když si děláte jen topinky.
Zdroj: Vaříme.cz |
Kolik jídel vyfotíš, tolikrát si člověkem
Tuto službu
můžeme vnímat pouze jako úspěšný projekt nebo dobrý byznys. Můžeme jí však
chápat i jako doklad toho, jak média, nové technologie a sociální sítě mění náš
životní styl. Ještě před 15 lety málokdo řešil stravování. Fotit si jídlo
v restauraci? To by nikoho nenapadlo. Proč si vyplácat film ve foťáku na
palačinky se šlehačkou? Navíc by taková fotka s popiskem Palačinky na výletě 1999 vypadala
v rodinném albu dost nepatřičně. Dnes je vše jinak. V televizi a na
internetu nás nejprve naučili co se jíst má a co naopak na talíř nepatří.
Někteří obchodníci nám to pak také začali prodávat. A nejen to. Moderní
technologie nám umožnily podělit se o to, co jíme s ostatními, tedy pouze
prostřednictvím fotky, na Instagramu nebo Facebooku. Daly nám možnost pomocí
jediné fotky oběda vyjádřit to, kým jsme. Můžeme tak dát najevo svůj životní styl, možná
i příslušnost k sociální skupině. Jsme ta skupina, která nadšeně vaří za
30 Kč podle Ládi Hrušky nebo jíme s food delivery službou? Ještě před
několika lety by taková služba pravděpodobně neměla příliš šancí na úspěch, ale
v momentě kdy média hýbou i naším apetitem je to možné. A o tom to přeci
je, přijít ve správnou dobu se správným nápadem.
Zdroje:
http://www.blueapron.com/
http://www.lupa.cz/
http://www.startupnews.cz
http://varime.cz/
Zdroje:
http://www.blueapron.com/
http://www.lupa.cz/
http://www.startupnews.cz
http://varime.cz/
No comments:
Post a Comment