Friday, April 18, 2014

Instamarketing

Instagram zatím není sociální síť, která by vydělávala na placené inzerci, nicméně funguje jako ideální prostředí k efektivnímu content marketingu, když víme, jak s ním pracovat. Instagram je podle expertů přes social media jednou z nejperspektivnějších sociálních sítí budoucnosti. Má svá jistá pravidla, která díky principu a možnostem Instagramu vytvářejí nové trendy vizuální prezentace a komunikace se zákazníky/uživateli.

Instagram je volně přístupná sociální síť pro chytré mobilní telefony, založená na principu vytváření a sdílení vizuálního obsahu. Je to v současné době nejrychleji se rozvíjející sociální síť. Instagram byl založen 6. října 2010, a za tři a půl roku si vytvořil základnu 150 mil. uživatelů (duben 2014), přičemž za poslední rok vzrostl jejich počet o 50 mil.[1] Je na něm v současné době uloženo kolem 20 miliard fotek, ale denně přibývá průměrně 60 mil. dalších. Tyto statisticky nám naznačují, že Instagram má skutečně veliký potenciál být mocnou společenskou a marketingovou zbraní.

Sdílej svůj život na Instagramu

Instagram sám sebe prezentuje jako „rychlý, krásný a zábavný způsob, jak sdílet váš život s přáteli a rodinou“.[2] Sdílejí se životní situace, zážitky, zábavné a krásné obsahy. Principem marketingu na Instagramu je navázání kontaktu s jeho uživateli, které nebude založené pouze na sdílení virtuálního obsahu, ale na jeho propojení s realitou, takzvaný engagement marketing. Marketing na Instagramu nestojí pouze na snaze získat fanoušky, abychom je následně mohli zásobovat komerčním obsahem, ale stojí na práci s navázáním fyzického kontaktu se zákazníky „instagramisty“ nebo jejich využití v rámci prezentace značky. Množství případů takovéto spolupráce značka-zákazník je založeno na fenoménu selfies. Uživatel se vyfotí s konkrétním produktem nebo logem v nějaké specifikované situaci, připojí konkrétní hashtag projektu, a ty nejvtipnější/nejkrásnější/nejstylovější příspěvky vyhrávají nebo se mohou stát součástí kampaně.


Social Catalogue

IKEA Norway takto využila svých followers (sledující) na Instagramu k vytvoření IKEA Social Catalogue, tedy katalogu, který je dostupný přes sociální média. Firma požádala své zákazníky, aby prostřednictvím Instagramu vyfotili a sdíleli libovolný produkt z katalogu IKEA, ten označili hashtagem #IKEACATALOGUE. Motivací zákazníkům byla možnost vyfotografovaný produkt získat zdarma.



Podobně pracovala se svými zákazníky prostřednictvím sociálních médií i značka Giorgio Armani už v roce 2012. Pod záštitou kampaně Frames of Your Life, jejímž cílem bylo nafotit ve spolupráci s fashion blogery kolekce brýlí na jaro/léto na obyčejných lidech v ulicích, vznikl projekt pro sociální média Frames of Life. Princip byl stejný jako v případě projektu IKEA Social Catalogue. Pod hashtagem #framesoflife mohli uživatele Instagramu sdílet své selfies ve vlastním modelu brýlí Giorgio Armani.



Místo produktů zážitky

Díky tomuto trendu a možnostem využití ne čistě nekomerčních obsahů uživatelů Instagramu dochází k vytváření nové podoby vizualizace značek. Na nedávno proběhlé české konferenci o Instagramu byl prezentován kupříkladu rozdíl mezi vizualizací značek na Facebooku a na Instagramu. Primárním rozdílem je skutečnost, že chce-li být značka atraktivní na Instagramu a získat aktivní followers, nepředkládá typicky reklamní obsahy, tedy v hlavní roli produkt, ale momenty a situace z života. Tomáš Votruba z digitální agentury TL5 použil ve své prezentaci výstižnou citaci: „capture moments, not products“ („zachycujte momenty, ne produkty“ – Jim Squires, Instagram). Na následujícím obrázku ukazuje rozdíl mezi prezentací značky Jägermeister na Facebooku (vlevo) a na Instagramu (vpravo).



Vzhledem k radikálně rostoucí popularitě a angažovanosti uživatelů na Instagramu lze předpokládat, že se tento trend přenese i na další sociální. Velikou podporou Instagramu v tomto stylu komunikace může pravděpodobně být aplikace SnapChat, která umožňuje posílání obrazových zpráv, které si příjemce může zobrazit maximálně na 10 sekund. Už zmíněný Jägermeister chce nově SnapChat za podpory Facebooku použít ve své kampani Undercover Games, k níž budou prostřednictvím SnapChatu posílány tajné indicie v podobě fotografií.

Tento vývoj v sociálních médiích má v současné a bude mít v budoucí době pravděpodobně veliký vliv na utváření vizuální prezentace a komunikace značek a osob. Už jsme se setkali s invazí hashtagů do tradičních médií s cílem být v kontaktu se zákazníkem a motivovat ho k interaktivnímu přístupu ke komerčním i nekomerčním obsahům. Následovat mohou právě vizuály zachycených momentů, nikoli produktů.


No comments:

Post a Comment