Ve věži ze slonoviny
Americký
režisér Mike Nichols v roce 2004 natočil film Na dotek (v anglickém
originálu Closer). Romantické, leč sarkastické drama, inspirované stejnojmennou
divadelní hrou Patricka Marbera, vypráví příběh čtyř lidí, kteří se postupně
zamotávají do sítí mezilidských vztahů, lží a představ o sobě sama. Larry, pravděpodobně
nejodpornější a zároveň nejupřímnější postava, v poslední třetině filmu
říká: „Lidi s depresí nechtěj bejt šťastný. Ty chtěj bejt nešťastný, aby
dokázali, že mají depku. Kdyby byli šťastný, už by jí neměli a museli by žít v normálním
světě, což je depresivní.“
Přesně
tahle scéna se mi vybavila, když jsem v knize Alone Together od americké
profesorky Sherry Turkle narazila na kapitolu o internetových zpovědnicích. V českém
prostředí mezi takové stránky patří například zpovednice.cz nebo sver.cz. Jejich
společným rysem je, že ať už se člověk potýká s jakoukoliv starostí, problémem
nebo bolestí, může navštívit tyto weby a ulevit svému trápení.
Toho se dá
dosáhnout různými způsoby. Někomu stačí jednoduše vykřičet svůj smutek kdesi na
síti, jiným pomáhá pocit ze sdílení s ostatními uživateli a někteří lidé
potřebují, aby je druzí utěšili či podpořili, a zmírnili tak situaci, v níž
se nacházejí. Tato online pomoc však představuje spíš jakési konejšivé zdání, v němž
při honbě za ideálem dokonalého a bezproblémového obrazu sebe sama hledáme
okamžité a krátkodobé uspokojení.
Tohle není terapie
Internetové
zpovědnice do jisté míry využívají principy psychoterapeutické skupiny. Ta
rovněž umožňuje anonymitu, její členové si navzájem předávají zkušenosti,
sdílejí smutek a jeden druhému dávají pocítit, že ve svém trápení nejsou sami. Psychoterapeutické
skupiny vlastně tak trochu simulují svět „tam venku“, ovšem na rozdíl od technologie
se snaží své členy připravit na život s jeho klady i zápory. Je bláhové si
myslet, že fungují tak, jak je známe z hollywoodských filmů, kde se ztrápený
hrdina při první návštěvě představí a pak přesně popíše svůj problém. Tento
počáteční popis je totiž spíše příznakem, zatímco skutečná příčina leží skrytá
tam, kde ji dost možná vůbec nečekal, a hledá se třeba i několik let. Tím se skupina
od webových stránek liší.
Dokladem
je příspěvek zveřejněný na stránce zpovednice.cz nazvaný V ŽIVOTĚ NEBUDU PROSIT O NIC VÍC POMOZTE. Uživatelka se cítí naprosto zoufale, protože udělala chybu
při objednávce v e-shopu – místo jednoho batohu si objednala dva a neví, co
má dělat. Fakt, že tohle někdo považuje za téměř neřešitelný problém, může
leckoho rozesmát, ale vtip končí v okamžiku, kdy se pod touto zpovědí objevuje
vlákno 16 dalších příspěvků s radami od ostatních uživatelů. Vypadá to, že
potíže jsou úspěšně zažehnány, ale z hlediska psychologie je závažnějším
problémem to, že dotyčná panikaří v obyčejných situacích, které sice mohou
být nepříjemné, ale zdravý člověk je zvládá bez strachu a úzkosti.
Internetové
zpovědnice tedy neřeší příčiny ani nejsou schopny poskytnout východiska do budoucna.
Místo toho totiž vytvářejí krátkodobou iluzi, že vše je zase v pořádku. Člověk
získává pocit, že pro sebe či druhé aktivně něco udělal, ale pravdou je opak. Doba
trávená konzumací médií je větší než čas, který věnuje skutečné akci. Narkotizující
dysfunkce médií, s níž na konci 40. let přišli Robert K. Merton a Paul F. Lazarsfeld,
tak dostává další rozměr. Pokud ovšem věříme, že to, co sledujeme, je skutečné.
Je to „real“?
Sherry
Turkle si pokládá otázku: „Když čtu online zpovědi a nic při tom necítím, přestalo
mi na ženě, kterou v devíti letech znásilnili, záležet, nebo jsem přestala
věřit, že internetová zpovědnice mě může spojit se skutečnými lidmi a jejich opravdovými
příběhy?“ Odpovídá, že důležité není to, zda jsou věci pravdivé, ale co
znamenají. Takhle to však podle ní funguje jen v případě, kdy s člověkem
mluvíme osobně. Sama přiznává, že na Internetu cítí „neobyčejnou touhu vědět,
zda někdo mluví pravdu“.
Kdyby
se mě na zpovědnici.cz podobně jako na sver.cz zeptali, jestli citovanou zpověď
považuji za pravdivou, odpověděla bych, že ne. Vážnost příspěvků je stejně
absurdní, jako když Estragon a Vladimír čekají na Godota, který se na jevišti
nikdy neobjeví. Ale jaký význam to tedy má? Pokud je to celé jen divadelní
představení, jde o novou formu zábavy či interakce mezi uživateli? Spíš je to
docela dobrá karikatura společnosti, v níž všichni občas nosí masky. Někdo
víc, někdo míň, někdo nevědomky. A jestli jsou zpovědi skutečné, pak někteří lidé
prostě cítí štěstí, když jsou nešťastní. Zůstávají, jak říkají Britové, in
ivory towers – ve svých vlastních světech, ve věžích ze slonoviny.
Použitá
literatura:
MERTON, R. K. a Paul
LAZARSFELD: Mass communication, popular taste and organized social action. In:
Media studies: a reader. 2nd ed. New York: New York University Press, 2000,
xvii, 869 s. ISBN 0-8147-5647-6.
TURKLE,
Sherry. Alone together: why we expect more from technology and less
from each other. New York: Basic Books, 2011, 360 s. ISBN
978-0-465-01021-9.
Dobré propojení s literaturou (Turkle)!
ReplyDelete