Šport je bezpochyby jednou z
najobľúbenejších a najsledovanejších aktivít ľudstva. Na olympijské hry
či majstrovstvá sveta sa pravidelne teší mnoho športových nadšencov, pre ktorých
sú tieto udalosti sviatkom. Medzi hlavné mediálne medzníky, ktoré výrazne
zvýšili a rozšírili sledovanosť športu patrí vznik rádia a neskôr televízie.
Športoví fanúšikovia už nemuseli doprevádzať svoj tým na každom zápase, ale
stačilo, že si naladili stanicu, ktorá udalosť vysielala. Takto sa začal okrem
iného budovať aj nový mediálny produkt s názvom športový marketing.
Podľa článku The
rise of the sport fans časopisu Dailydot,
spoločnosť v súčasnosti vstupuje do
nove éry, éry tzv. sociálneho športu. Namiesto typického vysielania, na
ktorom sa podieľali dvaja komentátori, ktorí obohacovali zápas svojimi
komentármi, sa sledovanie športu stáva čím ďalej tým viac interaktívne a
sociálne. Aj napriek tomu, že tí najväčší fanúšikovia stále preferujú sledovanie
zápasov v bare s ostatnými spolufanúšikmi, percento ľudí, ktorí si
tieto udalosti radšej pozrie z pohodlia domova v televízií či na
online prenose, stúpa. To však nie je všetko. Vyše 80% sleduje súbežne aj to čo
sa deje na sociálnych sieťach a svoje nadšenie či sklamanie zdieľa
s ostatnými vo forme statusov, komentárov, či lajkov.
Trendy
vo svete sociálneho športu
1,
Rast sociálneho prúdu
Sociálny prúd sa stáva dominantným hlavne
v oblasti športu. Sociálne média umožňujú užívateľom vymieňať si názory aj
napriek tomu, že sledujú zápas niekoľko kilometrov od seba. Prostredníctvom
takejto interakcie získavajú okrem iného i relevantné informácie o svojom týme,
či zápase(updaty, informácie zo zákulisia zápasu atď.), ktoré sú pre každého
fanúšika veľmi dôležité. Špecifikom tejto sociálnej interakcie sú predovšetkým
druhy komentárov. Športoví fanúšikovia majú totižto tendenciu všetko dopodrobna
analyzovať a väčšinou komentujú ihneď. Často krát sa v komentároch vyskytujú aj
hádky zástancov jednotlivých mužstiev či hráčov, ktorí chcú presvedčiť
ostatných, že práve ich hrdina je ten najlepší.
2, Bezprecedentný prístup: Ďalší level interakcie
fanúšik-hráč
Pre
mnoho fanúšikov je spojenie a komunikovanie so svojou hviezdou ten najväčší
sen. Sociálnym médiám sa podarilo tento sen, ktorý bol v minulosti možný
len ak ste sa účastnili VIP akcií, urobiť skutočným. Najväčšími lídrami
v komunikácií športovca s jeho fanúšíkovskou základnou sú bezpochyby
twitter a facebook. Fanúšikovia môžu sledovať život svojho obľúbenca, odpovedať
na jeho statusy a cítiť sa ako keby boli súčasťou jeho života aj oni. Podla Asian Correspondent pochádza najviac
športovcov, populárnych na sociálnych sieťach, z USA, Španielka a
Brazílie. Sú to najmä futbalisti, basketbalisti a tenisti, prevažne mužského
pohlavia. Za najznámejšiu športovú hviezdu internetu sa v súčasnosti
považuje Christiano
Ronaldo. Počet jeho fanúšikov predstavuje zhruba 70
000 000 (facebook) a 24
000 000 (twitter).
Na druhom mieste je jeho rival Messi, ktorého na sociálnych sieťach sleduje
okolo 56 000 000 fanúšikov.
Za najpopulárnejšiu športovkyňu internetu, média označujú Mariu Sharapovu,
ktorej fanušikovskú základňu na facebooku tvorí takmer 12 500 000 ľudí.
zdroj: twitter
V Českej
republike vládne internetu hokejista Jaromír Jágr, ktorý so svojimi fanúšikmi na facebooku vytvoril tzv. „hokejovú rodinu“. Jeho aktivita začala na konci roku 2012, aj
napriek tomu, že jeho profil bol aktívny už dlhšie. Odvtedy začal počet jeho priaznivcov enormne rásť a v súčasnosti sa pohybuje okolo 366 000 . Jágr sa snaží svojich fanúšikov zaktivizovať
tým, že im kladie otázky, pýta sa na názor alebo s nimi zdieľa to, čo sa o ňom
napísalo v bulváre.
Zdroj:mediaguru
Jeho
status s prvým videom z tréningu, kde ukazuje, aké triky pri tréningu používa,
sa stalo podľa SocialBakers.com, vôbec najúspešnejším odkazom v histórií
českého Facebooku v súčte lajkov (24 482), komentárov (3 155) a zdielaní (9
637). Svojím priaznivcom dáva takisto exkluzívne
informácie zo svojho osobného života. Tak sa napríklad ako prví dozvedeli o
rozchode s priateľkou Innou Puhajkovou.
Zdroj:mediaguru
3, Nová platforma
pre reklamy
To,
že fanúšikovia majú počas sledovania zápasu otvorených niekoľko ďalších okien,
dáva priestor reklame, ktorá sa stáva taktiež čím ďalej tým viac
interaktívnejšia. Ako príklad sa dá uviesť
spoločnosť Pepsi, ktorá počas Super Bowlu, pozýva fanúšikov k tomu, aby
nahrávali fotky a videa, ktoré sa vo forme koláži premietajú v TV počas zápasu.
Taktiež sa vytvárajú špeciálne reklamy pre mobilné zariadenia, keďže prístup
na internet cez mobil stále stúpa.
Zdroj:dailydot.com
4, Akcelerácia
začínajúcich športov
Jeden z najvýraznejších trendov je narastajúca popularita športov, ktoré boli pred pár rokmi širokej
verejnosti ešte neznáme K tomu nie je potreba
milión fanúšikov. Stačí aj pár tisíc. S rozumným využitím sociálnych
sietí sa aj tých pár tisíc môže v rýchlosti zmeniť na milión. UFC (Ultimate
fighting championship) a adrenalínové
športy sú v súčasnosti športy na vzostupe. Ich úspechu avšak do veľkej
miery napomohli práve sociálne média. UFC napríklad ponúka pay-per view zadarmo
fanúšikom, ktorí na Facebooku likeli jeho stránku. Príkladom rýchleho šírenia
adrenalínového športu bol stratosférický
zoskok Felixa Baumghatnera, ktorý videlo viac ako 8 miliónov ľudí.
Podľa
Dailydotu, jednou z najväčších výhod sociálnej stránky športu je to, že rozširuje univerzum športov a fanúšikov. Ľudia, ktorí
by normálne sledovali iba futbal či basketbal, pretože to dávajú v TV, objavujú
v ére sociálneho športu aj iné, ku ktorým by sa pred niekoľkými rokmi nikdy nedostali.
Sociálne
siete vytvorili obrovský priestor nielen pre mainstreamové, ale takisto i
začínajúce športy a umožnili kontakt fanúšikov so svojimi hviezdami. Ešte nikdy pred tým neboli športovci a tímy tak blízko k svojím priaznivcom.Sociálne media sa takto stali v priebehu posledných pár rokov neodmysliteľnou súčasťou každej športovej udalosti. Otázkou však ostáva, aký bude mať tento jav v dlhodobom merítku vplyv na celkovú športovú kultúru a fanúšikov.
Zdroje
www.sports/yahoo.com
www.dailydot.com
www.mediaguru.cz
www.deccanchronicle.com
www.mashable.com
No comments:
Post a Comment