Thursday, April 17, 2014

Nová éra sociálneho športu


Šport je bezpochyby jednou z  najobľúbenejších a najsledovanejších aktivít ľudstva. Na olympijské hry či majstrovstvá sveta sa pravidelne teší mnoho športových nadšencov, pre ktorých sú tieto udalosti sviatkom. Medzi hlavné mediálne medzníky, ktoré výrazne zvýšili a rozšírili sledovanosť športu patrí vznik rádia a neskôr televízie. Športoví fanúšikovia už nemuseli doprevádzať svoj tým na každom zápase, ale stačilo, že si naladili stanicu, ktorá udalosť vysielala. Takto sa začal okrem iného budovať aj nový mediálny produkt s názvom športový marketing.

Podľa článku The rise of the sport fans časopisu Dailydot, spoločnosť v súčasnosti vstupuje  do nove éry, éry tzv. sociálneho športu. Namiesto typického vysielania, na ktorom sa podieľali dvaja komentátori, ktorí obohacovali zápas svojimi komentármi, sa sledovanie športu stáva čím ďalej tým viac interaktívne a sociálne. Aj napriek tomu, že tí najväčší fanúšikovia stále preferujú sledovanie zápasov v bare s ostatnými spolufanúšikmi, percento ľudí, ktorí si tieto udalosti radšej pozrie z pohodlia domova v televízií či na online prenose, stúpa. To však nie je všetko. Vyše 80% sleduje súbežne aj to čo sa deje na sociálnych sieťach a svoje nadšenie či sklamanie zdieľa s ostatnými vo forme statusov, komentárov, či lajkov.


Trendy vo svete sociálneho športu
1, Rast sociálneho prúdu
Sociálny prúd sa stáva dominantným hlavne v oblasti športu. Sociálne média umožňujú užívateľom vymieňať si názory aj napriek tomu, že sledujú zápas niekoľko kilometrov od seba. Prostredníctvom takejto interakcie získavajú okrem iného i relevantné informácie o svojom týme, či zápase(updaty, informácie zo zákulisia zápasu atď.), ktoré sú pre každého fanúšika veľmi dôležité. Špecifikom tejto sociálnej interakcie sú predovšetkým druhy komentárov. Športoví fanúšikovia majú totižto tendenciu všetko dopodrobna analyzovať a väčšinou komentujú ihneď. Často krát sa v komentároch vyskytujú aj hádky zástancov jednotlivých mužstiev či hráčov, ktorí chcú presvedčiť ostatných, že práve ich hrdina je ten najlepší.


2, Bezprecedentný prístup: Ďalší level interakcie fanúšik-hráč
Pre mnoho fanúšikov je spojenie a komunikovanie so svojou hviezdou ten najväčší sen. Sociálnym médiám sa podarilo tento sen, ktorý bol v minulosti možný len ak ste sa účastnili VIP akcií, urobiť skutočným. Najväčšími lídrami v komunikácií športovca s jeho fanúšíkovskou základnou sú bezpochyby twitter a facebook. Fanúšikovia môžu sledovať život svojho obľúbenca, odpovedať na jeho statusy a cítiť sa ako keby boli súčasťou jeho života aj oni. Podla Asian Correspondent pochádza najviac športovcov, populárnych na sociálnych sieťach, z USA, Španielka a Brazílie. Sú to najmä futbalisti, basketbalisti a tenisti, prevažne mužského pohlavia. Za najznámejšiu športovú hviezdu internetu sa v súčasnosti považuje Christiano Ronaldo. Počet jeho fanúšikov predstavuje zhruba 70 000 000 (facebook) a 24 000 000 (twitter). Na druhom mieste je jeho rival Messi, ktorého na sociálnych sieťach sleduje okolo 56 000 000 fanúšikov. Za najpopulárnejšiu športovkyňu internetu, média označujú Mariu Sharapovu, ktorej fanušikovskú základňu na facebooku tvorí takmer 12 500 000 ľudí.

                                                        zdroj: twitter


V Českej republike vládne internetu hokejista Jaromír Jágr, ktorý so svojimi fanúšikmi na facebooku vytvoril tzv. „hokejovú rodinu“. Jeho aktivita začala na konci roku 2012, aj napriek tomu, že jeho profil bol aktívny už dlhšie. Odvtedy začal počet jeho priaznivcov enormne rásť a v súčasnosti sa pohybuje okolo 366 000. Jágr sa snaží svojich fanúšikov zaktivizovať tým, že im kladie otázky, pýta sa na názor alebo s nimi zdieľa to, čo sa o ňom napísalo v bulváre.

                                                          Zdroj:mediaguru
Jeho status s prvým videom z tréningu, kde ukazuje, aké triky pri tréningu používa, sa stalo podľa SocialBakers.com, vôbec najúspešnejším odkazom v histórií českého Facebooku v súčte lajkov (24 482), komentárov (3 155) a zdielaní (9 637). Svojím priaznivcom dáva takisto exkluzívne informácie zo svojho osobného života. Tak sa napríklad ako prví dozvedeli o rozchode s priateľkou Innou Puhajkovou.

                                                         Zdroj:mediaguru
3, Nová platforma pre reklamy
To, že fanúšikovia majú počas sledovania zápasu  otvorených niekoľko ďalších okien, dáva priestor reklame, ktorá sa stáva taktiež čím ďalej tým viac interaktívnejšia. Ako príklad sa dá   uviesť spoločnosť Pepsi, ktorá počas Super Bowlu, pozýva fanúšikov k tomu, aby nahrávali fotky a videa, ktoré sa vo forme koláži premietajú v TV počas zápasu. Taktiež sa vytvárajú špeciálne  reklamy pre mobilné zariadenia, keďže prístup na internet cez mobil stále stúpa. 
                                                        Zdroj:dailydot.com
4, Akcelerácia začínajúcich športov
 Jeden z najvýraznejších trendov  je narastajúca popularita športov, ktoré boli pred pár rokmi širokej verejnosti ešte neznáme K tomu nie je  potreba  milión fanúšikov. Stačí aj pár tisíc. S rozumným využitím sociálnych sietí sa aj tých pár tisíc môže v rýchlosti zmeniť na milión. UFC (Ultimate fighting championship)  a adrenalínové športy sú v súčasnosti športy na vzostupe. Ich úspechu avšak do veľkej miery napomohli práve sociálne média. UFC napríklad ponúka pay-per view zadarmo fanúšikom, ktorí na Facebooku likeli jeho stránku. Príkladom rýchleho šírenia adrenalínového športu  bol stratosférický zoskok Felixa Baumghatnera, ktorý videlo viac ako 8 miliónov ľudí. 

Podľa Dailydotu, jednou z najväčších výhod sociálnej stránky športu je  to, že rozširuje  univerzum športov a fanúšikov. Ľudia, ktorí by normálne sledovali iba futbal či basketbal, pretože to dávajú v TV, objavujú v ére sociálneho športu aj iné, ku ktorým by  sa pred niekoľkými rokmi nikdy nedostali.
Sociálne siete vytvorili obrovský priestor nielen pre mainstreamové, ale takisto i začínajúce športy a umožnili kontakt fanúšikov so svojimi hviezdami. Ešte nikdy pred tým neboli športovci a tímy tak blízko k svojím priaznivcom.Sociálne media sa takto stali v priebehu posledných pár rokov neodmysliteľnou súčasťou každej športovej udalosti. Otázkou však ostáva, aký bude mať tento jav v dlhodobom merítku  vplyv na celkovú športovú kultúru a fanúšikov.


Zdroje
www.sports/yahoo.com
www.dailydot.com
www.mediaguru.cz
www.deccanchronicle.com
www.mashable.com

No comments:

Post a Comment