Mnozí
odborníci, a to včetně ředitele Úřadu pro ochranu osobní údajů Igora Němce,
zastávají názor, že bychom ve sdílení dat, a to především těch osobních, měli
být striktně konzervativní. Protože se opravdu nemůžeme zlobit, že někdo
zveřejní data, která jsme o sobě zveřejnili my sami. A velmi často ve
spojitosti s tímto názorem zaznívá i slovo paranoidní. Například Facebook,
se svými 650 miliony uživatelů, jistě nemůže podceňovat zabezpečení ani ochranu
osobních dat.
Kamenem
úrazu však je, že může. Ostatně, proč by nemohl. Facebook, jako i další
sociální média, je soukromá společnost, která nemá žádnou povinnost komukoliv
sdělovat, jak je na tom jejich zabezpečení. Je to produkt, který je zdarma, a
nabízí se tedy v duchu obchodního hesla dodat, že produktem jsou
v tomto případě jeho uživatelé. A často nejen ti, jelikož je velmi snadné
uveřejnit fotografie nebo informace těch, kteří sami na sociálních sítích
nejsou nebo být nechtějí.
Bylo
by velmi snadné namítnout, že taková data by přece nikoho nezajímala. Pokud o
sobě nezveřejňujeme skutečně citlivé údaje, koho by mohlo zajímat, v jaké
jsme zrovna náladě nebo co jsme dělali v pátek večer. Jenže mohlo. Není
úplně výjimečné, že si vás například budoucí zaměstnavatel prověří
prostřednictvím sociálních sítí. A bude ho zajímat, v jaké jsme náladě
(například se velmi často těšíme z práce domů nebo píšeme statusy
v pracovní době), nebo co jsme dělali v pátek večer (například
tancovali polonazí na diskotéce). Zní to absurdně, ale nebylo by to poprvé.
Existují i opačné případy, kdy byli nadšení uživatelé sociálních médií ze zaměstnání
propuštěni. Za něco, co by se jejich zaměstnavatel ještě před pár lety jen sotva
dozvěděl.
Otázkou
zůstává, kdy jsme přestali být konzervativní – nebo klidně řekněme paranoidní –
ve sdílení prakticky jakýchkoliv osobních informací. Obecně převládá názor, že
kdo není na Facebooku, jako kdyby vůbec nebyl. A ano, možná to nejhorší, co se
nám může stát, je žádost o přátelství od někoho, kdo se ve školce znal
s někým, s kým jsme před dvaceti lety chodili na kurz keramiky, nebo
velmi lákavě vypadající reklamy na shodou okolností totéž, co jsme včera
hledali přes Google. Vždyť společnost Firefox už přišla se speciálním
nastavením svého prohlížeče, který umožňuje zakázat ukládání dat a zobrazení
personalizované reklamy. Ale snad by bylo na místě se zamyslet, jestli toho
někdy nesdělujeme příliš. A také příliš snadno. Nedávno se v médiích
objevila – bez jakékoliv větší pozornosti – zpráva, že ve Spojených státech se
uvažuje o založení společnosti, která by zcela legálně odkupovala od lidí
osobní údaje. Oproti podpisu smlouvy by směla využít veškerá data
z osobního počítače k reklamním účelům. Odměna za podpis takové
smlouvy by se mohla pohybovat kolem dvaceti dolarů měsíčně.
Ceníme
si opravdu všech svých dat na dvacet dolarů měsíčně? Tedy jen o málo víc než
třináct korun za den? Společnost by sice data měla využít k reklamním
účelům, jenže nikde se neuvádí, co by se s nimi stalo dál. A stejné je to i
v případě Facebooku. Nepředstavitelné množství osobních dat má k dispozici
soukromá firma, která není nijak výrazně limitovaná v tom, jak s nimi
naloží. Pokud by se rozhodla, že příští týden skončí a všechna svá data prodá
za dvacet dolarů, nikdo by jí v tom nemohl bránit. Podle aktuálních
pravidel se zrušením profilu automaticky nesmažou data, která o nás Facebook
má. Možná opravdu to nejhorší, co se nám může stát, je – jak uvedl i zmíněný
ředitel Úřadu pro ochranu osobních údajů – budoucí kandidát na prezidenta, u
kterého budeme znát jeho fotky z ultrazvuku, první kroky i oblíbené jídlo,
když mu bylo pět let. A možná je cílem jen více relevantní reklamy. Jenže
existují situace, a v dějinách jich najdeme nepřeberné množství, kdy se
takové zdánlivě banální informace o velkém množství lidí můžou velmi hodit.
Snad je to paranoidní, ale jak říká zase jiné úsloví, nemusí to nutně znamenat,
že po nás nejdou.
Téma je relevantní, ale vaše pojetí velmi vágní a spekulativní bez jasných příkladů.
ReplyDelete