Pár slov úvodem
Foursquare je geolokační služba s prvky sociální sítě,
jejíž primární funkcí je sdílení aktuální fyzické polohy prostřednictvím tzv.
check-inů. Ty bychom mohli jednoduše definovat jako označení se na reálných místech, tzv. venues, která můžete vybírat z dostupné databáze
míst, případně je i sami vytvářet. Patří mezi tzv. LBS (location-based
services), tedy služby, které jsou založené na lokalizaci polohy pomocí
technologie GPS (Global Positioning System). Založit si
účet je snadné – je to zdarma, stačí vlastnit chytrý telefon s připojením k internetu
(pro vytváření check-inů lze i využívat volně dostupných sítí Wi-Fi, ne na
všech veřejných místech jsou ale k dispozici), nainstalovat si příslušnou aplikaci,
příp. si Foursquare otevřít přes webovou stránku v mobilu, a je to.
Zdroj: http://www.mediaguru.cz/2013/01/foursquare-zrejme-letos-skonci/#.U1Aj2fl_uPs |
Check in a venue
Jak již bylo řečeno výše, aktivní jste na Foursquaru tak, že
vytváříte check-iny podle toho, kde se právě nacházíte. Označit svou polohu
můžete na nejrůznějších místech vytvořených uživateli (restaurace, bary,
kavárny, kino, parky, náměstí, nádraží, ale bizarněji také soukromé adresy nebo
linky prostředků hromadné dopravy). Charakteristiku sociální sítě nabývá Foursquare
tím, že můžete být v kontaktu se svými přáteli a známými, byť ne přímo
formou zpráv či chatu, ale právě prostřednictvím sdílení aktuálního místa výskytu. I
zde totiž funguje jakýsi systém žádostí o přátelství, díky kterým si vytváříte
svůj seznam virtuálních přátel (v případě Foursquaru stalkerů?). Vaši přátelé
tak budou dostávat nejnovější aktualizace o tom, kde je vám právě konec. Své
check-iny můžete doprovodit také fotkami pořízenými z daného místa či je
sdílet souběžně na více sociálních sítích najednou (funguje propojení např. s Facebookem,
Twitterem apod.). Nechybí ani základní možnosti uživatelům sociálních sítí dobře známé –
možnost označit příspěvky ikonkou srdíčka („líbí se mi“) a možnost přidávat
komentáře.
U nás a ve světě
Tato služba má aktuálně ve světě odhadem přes 45 milionů
uživatelů [1], v českém prostředí využívá Foursquare dle neoficiálních statistik přes 45
tisíc uživatelů. [2] Údaje o počtu uživatelů v České
republice je možno získat na webu Gosquare.cz, informačním portále o Foursquare,
byť se jedná o statistiky neoficiální, pouze orientačního charakteru. Pro
zajímavost, v době psaní tohoto příspěvku má Foursquare 47 867 zaregistrovaných
uživatelů, z toho jich bylo za poslední týden aktivních 13 255. Na aktuální
čísla se můžete podívat zde. V Česku funguje tato lokalizační sociální síť
od listopadu 2009, kdy Foursquare, do té doby fenomén převážně americký,
expandoval do 15 velkých evropských měst. Informoval o tom server
TechCrunch ve svém článku Euro Trip!Foursquare invades Europe., který rovněž zveřejnil seznam všech evropských
metropolí, kde se služby a možnosti Foursquare staly dostupnými – včetně Prahy.
Zdroj: http://www.gosquare.cz/4sq-stats-cz/. |
Je to hra!
Foursquare v sobě velmi výrazně spojuje i prvky hry. Za
každý check-in totiž dostanete různý počet bodů, ze kterých se pak sestavují
žebříčky nejaktivnějších uživatelů mezi vašimi přáteli. Odměněni body budete za
první check-in na novém místě, první check-in s kamarádem (ano, můžete
také označovat, s kterými přáteli na daném místě jste), dále v nové lokalitě,
v dané kategorii míst atd. Ten, kdo se během 60 dní označí na daném místě nejvícekrát,
se stává tzv. virtuálním starostou („mayor“). Sbírat také můžete různé odznáčky
(„badges“), např. Adventurer (10 check-inů na různých místech), Local (za 3
označení na jednom místě v průběhu jednoho týdne), Shutterbug (za nahrávání
fotek k jednotlivým umístěním), Mall Rat (check-iny v 5 různých
obchodních centrech), Crunked (za 4 a více odlišných check-inů za jednu noc) a
mnoho dalších. Hromadění odznáčků je pro soutěživé a hravé povahy docela výzva,
je jich totiž velké množství.
Užitečný nástroj, nebo ztráta času?
Stále se ptáte, k čemu to je vlastně dobré? Pokud tedy
pomineme zábavný potenciál a přehled o aktivitách vašich „přátel“, výhodou jsou
zajisté přehledně dostupné informace o rozličných místech. Potřebujete zjistit telefonní
číslo do vašeho oblíbeného baru? Zda na vámi zvoleném místě berou platební
karty? Do kolika jsou ve vaší oblíbené restauraci v centru města? Všechny
tyto informace můžete snadno a rychle zjistit, neboť jsou pohromadě
seskupeny na hlavní stránce jednotlivých míst. Nebo jinak – jste na
výletě v neznámém městě a hledáte nějakou příjemnou hospůdku v blízkém
okolí? I v takové situaci vám může Foursquare díky vyhledávání GPS pomoci.
Zajímá vás, která místa jsou oblíbená, kam chodí hodně lidí? Chcete dostat
nějaké doporučení, reference? Díky systému zanechávání tipů pro ostatní
uživatele na profilu jednotlivých „venues“ se můžete dozvědět, kam na nejlepší
burger v Praze, kam na cenově rozumné sushi nebo kde to o letních večerech
žije.
Informuj svého stalkera
Foursquare ale svou hlavní funkcí – tedy označování aktuální
polohy – přímo implikuje i své stinné stránky, především je tu aspekt ochrany
soukromí. Kumuluje na jednom místě osobní informace, které jsou velmi
choulostivé a daly by se bez větších obtíží zneužít. Už jen tím, že se přes den
označujete na různých místech, poskytujete druhým osobám poměrně slušný přehled
o vašich aktivitách a místech, kde se pohybujete. Získat o vás citlivá data dokonce
není velkou překážkou ani pro lidi, kterým jste nepotvrdili žádost o přátelství,
zvláště pokud máte foursquarový účet propojený s jinými účty. Více než
výmluvným důkazem je experiment britského novináře Lea Hickmana, který si z lidi
„checknutých“ v jeho blízkém okolí náhodně zvolil jednu ženu a stal se
jejím „cyberstalkerem“. Množství informací a následně i osobní profil, který si
o cizí ženě sestavil, aniž by byl jejím Foursquare přítelem, je alarmující.
Nejsou to ale pouze jedinci s patologickým charakterem, kteří mohou
osobní informace takto získané zneužívat. Geolokační aplikace typu Foursquare
jsou obecně náchylné na důmyslné monitorování a zaznamenávání
uživatelských aktivit za účelem sestavení bohaté databáze osobních dat.
Nejznepokojivější otázkou tu pak zůstává, jak se píše ve výše zmíněném článku,
kdo by taková data využíval/zneužíval.
„Pick your paranoia. Someone with criminal
intent, such as a burglar, identity thief or stalker? Governments, the security
services or police? Terrorists? Or a corporation looking to target its products
at you with incredible precision?“[3]
Použité zdroje
Dočekal, Daniel. Foursquare
v Česku má přes 45 tisíc lidí, nových přibývá pomaleji než dříve. Lupa.cz [online].
23. září 2013. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z:
Gosquare.cz [online]. Informační portál o Foursquare. Statistika Foursquare v ČR. [cit.
2014-04-17]. Dostupné z:
Hickman, Leo. How I
became a Foursquare Cyberstalker. The Guardian [online]. 23 July 2010. [cit.
2014-04-17]. Dostupné z:
MG Siegler. Euro Trip!
Foursquare Invades Europe. TechnoCrunch [online]. 4 November 2009. [cit.
2014-04-17]. Dostupné z:
Urban, Petr. Microsoft
investoval 15 milionů do Foursquare a
získal databázi lokací. Cnews.cz [online]. 5. února 2014. [cit. 2014-04-17].
Dostupné z:
[1] Urban, Petr. Microsoft investoval 15 milionů do Foursquare a získal databázi lokací. Cnews.cz [online]. 5. února 2014. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z:
No comments:
Post a Comment