Sdílej, tweetuj, komentuj...
Od počátku vzniku tisku prošla práce novinářů mnoha změnami.
V 16. století museli novináři (tenkrát spíše vydavatelé) kupovat zprávy od
poslů a poštmistrů, dnes mají zcela jiné informační zdroje. Nástup nových médií
změnil způsob jejich práce.
Zdroj: Twitter |
Internet je téměř nekonečným zdrojem informací a
novinář je může relativně snadno získat a využít. Redaktoři zpravodajských
serverů mají dnes za úkol hlavně přinášet informace o událostech, které se dějí
v daný okamžik, a v ideálním případě „být první“. Tištěná média už
nemůžou usilovat o to, být nejrychlejší, a tudíž je jejich úkolem spíše nabízet
hlubší pohled, analýzu nebo komentář. Dnes už mají samozřejmě i zpravodajské
servery ambice nabízet kvalitní publicistické texty, ale na poli zpravodajství
probíhá stále závod s časem. Online zdroje jsou důležité hlavně co se týká zahraničních událostí. Novináři, kteří sedí v redakci a mají psát o
zahraničních událostech, mohou jen stěží získávat informace z jiných než
online zdrojů. A žádná redakce nemůže být tak velká, aby měla své zpravodaje
všude. Od toho tu je „globální informační vesnice“ zpravodajských agentur a
nadnárodních médií. Do této globální vesnice mohou všichni novináři, existují
ale různé cesty, jak se k informacím dostávat. Přístup přes webové stránky
už není jediným možným. Čím dál více jsou využívány kanály na YouTube mobilní aplikace nebo další sociální sítě.
Zdroje: YouTube Kanál Reuters na YouTube |
Sociální sítě
Už studie z roku
2012, kterou provedla společnost My.cz, ukázala, že novináři začali sociální
sítě aktivně využívat. Dominantní je samozřejmě Facebook. Téměř polovina (konkrétně 46 %) všech dotázaných novinářů,
kteří jsou členy některé ze sociálních sítí, využívá pro pracovní účely právě
zmíněný Facebook. Za ním poněkud pokulhávají ostatní sociální sítě. YouTube využívá 17 % novinářů. V těsném
závěsu je s 12 % Twitter a s 9 % LinkedIn. Pouze 8 % novinářů
aktivních na sociálních sítích nikdy nevyužívá tyto sítě k pracovním účelům. Sociální
sítě jsou na jedné straně úžasným nástrojem, jak propagovat sama sebe, svůj
článek, svůj zpravodajský server. Na straně druhé v době, kdy jsou uživateli
sociálních sítí politici, vlády, sportovci, celebrity, ale i politické strany,
firmy, nevládní organizace, není divu, že se sociální sítě stávají legitimním
zdrojem. Citace z Facebooku může být brána jako oficiální prohlášení dané
osoby. Fotografie z Instagramu je volně dostupná všem jeho uživatelům a
často mnohem zajímavější než fotky, které nabízejí zpravodajské agentury.
Jak přelstít Marka
Na konci únoru snížil Facebook viditelnost firemních
příspěvků na 2 %. Tím dal jasně najevo, že nechce svoje služby poskytovat
zadarmo a rozhodně ne firmám. Daniel Dočekal na serveru lupa.cz to vystihl
přesně. "...Facebook předvedl největší kanadský fór internetové éry. Přesvědčil
nepočítaně celebrit, skupin, firem i značek, že jeho služby jsou nejlepší
cestou k dosažení lidí. A v okamžiku, kdy jsou na něm všichni
doslova závislí, udělal z nich svá rukojmí." I zpravodajské servery tak
musí začít přemýšlet, jak dostat své příspěvky k co největšímu počtu
uživatelů, aniž by musely Facebooku platit velké peníze. A jak jinak to udělat než přes
osobní účty novinářů. Stačí, když novinář začne sledovat profil své redakce a
pak sdílí jednotlivé příspěvky. Při sdílení redakčních příspěvků se navíc
novinářům otevírají nové možnosti. Ke svému (nebo i cizímu) článku mohou přidat další
text. V něm se můžou s uživateli podělit o komentáře, postřehy,
názory, které v samotném článku být nemohly, nebo třeba s článkem polemizovat.
Zdroj: www.facebook.com/jindrich.sidlo |
Podobný způsob propagace je samozřejmě možný i na Twitteru.
Uživatel je tu pouze omezen rozsahem tweetu. Ideální pro redakci je,
když novinář sdílí článek na obou sociálních sítích.
Že by Levy a jeho kolektivní inteligence?
Síla sociálních sítí se ukazuje v plné rozměru
především ve chvílích, kdy je společnost „ve varu“. Takové události, jaké teď
sledujeme na Ukrajině či ve Venezuele, jsou hnacím motorem pro společnost a pro
uživatele sociálních sítí. Víc hlav víc ví a taky víc dokáže. Sociální sítě se
tak stávají "jednou z hemisfér" centrálního mozku lidstva, za který bychom
mohli považovat Internet. Dokážou sdílet informace, dokážou vyburcovat k činnosti.
Jak velkou moc mají a
jak moc se jich bojí i samotné vlády je vidět na případu Turecka. Zákaz užívání
Twitteru měl zcela opačný účinek. A je to logické. Zakázané ovoce nejlépe
chutná a sociální sítě mají v dnešním světě tak důležité postavení, že
nemůže nikdo očekávat, že se jich jejich uživatelé vzdají. Zpravodajové často nemají přístup všude. Ale lidé jsou „všude“ a často mají po
ruce mobilní telefon nebo jiné zařízení a jejich příspěvky na sociálních sítích
se pak mohou stát zdrojem pro novináře. V tomto směru se stává dominantní
Twitter.
Twitter jako zpravodajský kanál
Zdroj: www.doba-webova.cz |
Způsob, jakým je dnes Twitter využíván, si jeho zakladatelé
na začátku asi nepředstavovali. „Twitter mám, ale používám ho spíš jako
zpravodajský kanál.“ To je častá věta, kterou můžete slyšet od některých
uživatelů této sociální sítě. Nechtějí číst tweety svých známých a přátel, ani
s nimi sdílet svoje osobní zážitky. Chtějí mít důležité informace o dění
kolem sebe na jednom místě a chtějí je mít rychle. A to koneckonců chtějí i
sami novináři. Je také mnohem rychlejší napsat 140 znaků dlouhý tweet, který
vám Twitter povoluje, než jít oficiálními cestami, dělat prohlášení, svolávat
tiskovky. A co teprve, pokud žádnou takovou oficiální cestu nemáte k dispozici.
Potom novináři stačí sledovat osobnosti, zpravodajské
agentury a servery a čekat, kdy se objeví něco relevantního. A ono se to vždy
objeví.
Novější údaje o užívání jednotlivých sociálních sítí
novináři nemáme, ale můžeme říci, že obecně se stává Twitter čím dál populárnější. Podle webu doba-webova.com měl Facebook prudký nárůst uživatelů na
počátku roku 2010 a od té doby dochází ke zpomalení. Zatímco Twitter podle něj
roste stále rychleji. V prvním čtvrtletí roku 2010 měl Twitter pouhých
36 660 uživatelů, v prvním čtvrtletí roku 2013 to bylo už
159 627. Vedle 1,8 milionů reálných uživatelů Facebooku jsou tato čísla
samozřejmě zanedbatelná, ale vypovídají o růstu popularity této sítě.
V souvislosti s Twitterem se nám nabízí další
možná cesta, jak vyhledávat informace. Mluvím o #hastag. Pro ty, kteří vůbec
netuší. Hashtag je slovo nebo i fráze, které vždy předchází dvojkřížek #.
Chytrý Twitter (nebo i Google+) z něj poté udělá odkaz a propojí jej se
všemi stejnými hashtagy. Zkuste na vašem Twitter účtu do políčka pro
vyhledávání napsat #MH370 a sledujte, co se stane. Twitter vám vyhledá všechny
tweety, ve kterých se tento hashtag objevil, a nabídne vám tak nekonečné
množství příspěvků o zmizelém malajsijském letadle. V Čechách jeho užívání
ještě není úplným zvykem, ale na západ od nás se tohle „slovíčko“ stalo
fenoménem. Svědčí o tom i to, že hashtag byl American Dialect Society vyhlášen
slovem roku 2012.
Trošku z jiného soudku. Jak by vypadala naše komunikace, kdybychom v ní
používali #hashtag?
Díky hashtagům mohou novináři, ale nejen oni, získat přehled
všech tweetů, které byly o určité události nebo fenoménu napsány. Nejen že se
tak dostanou k informacím od zpravodajských agentur a různých dalších médií,
ale také k názorům obyčejných lidí. Takový „soupis“ všech příspěvků může
nabízet jinou perspektivu a může také novináře dostat k dalším
neočekávaným zdrojům.
Mobilní aplikace
Zdroj: www.iphonenuts.com Ukázka mobilní aplikace zpravodajské agentury Associated Press |
Už jen třešničkou na dortu jsou mobilní aplikace, které
usnadňují novinářům přístup k informacím. Nemusím psát, že mobilní telefon
je dnes pro většinu obyvatel vyspělého světa nedílnou součástí každodenního
života a že chytré telefony (popřípadě tablety) změnily způsoby jeho využívání.
Zpravodajské agentury ale i velké nadnárodní zpravodajské servery to vědí a
nabízejí proto svým čtenářům aplikace, díky nimž můžou být neustále ve spojení
s aktuálním děním. Výjimkou není ani naše „četka“. Novinář proto může být
ve spojení s „globální vesnicí“ prakticky neustále.
Způsobů, jak novináři mohou využívat nová média, je jistě
mnoho a v budoucnosti jich nejspíš bude ještě mnohem více. Tento fenomén
by si jistě zasloužil více pozornosti a hlavně aktuální čísla. Zajímavé
výsledky by jistě přinesl kvantitativní i kvalitativní výzkum na tomto poli.
Statistické údaje o využívání sociálních sítí novináři by ukázaly vývoj v naší
společnosti. Hloubkové rozhovory se zkušenými novináři, kteří zažili éru bez
nových médií, by poskytly osobní pohled na změny, které nová média přinesla.
Zdroje:
- www. mycz.tumblr.com
- www.doba-webova.cz
- www.lupa.cz
- www.youtube.com
- Pierre Levy: Collective Intelligence
No comments:
Post a Comment