Thursday, April 17, 2014

Selfie proti rakovině? #nomakeupselfie #breastcancerawareness



Může zcela nevinná fotografie na sociální síti vzbudit obrovský zájem o boj s rakovinou a ve výsledku pomoci vybrat miliony liber na její výzkum? A není podobná virální akce jen pohrdáním těmi, kdo s nemocí opravdu zápasí?

18. března mladá Britka Laura Lippman na Facebooku vyvěsila fotografii vlastního obličeje bez make-upu. Označila ji hashtagem #nomakeupselfie. Původně byla fotografie míněna jako podpora herečce Kim Novak, která byla kritizovaná za svůj vzhled na předávání Oscarů. Novak však byla před 4 lety diagnostikovaná rakovina prsu a ona od té doby podstoupila několik operací. 

Během pár hodin jediná fotografie na sociální síti zvedla obrovskou vlnu zájmu a solidarity a vzoru mladé Britky následovaly statisíce dalších, včetně některých celebrit (například zpěvačka VV Brown). K hashtagu #nomakeupselfie velmi rychle přibyl také #breastcancerawareness nebo odkaz na charitativní organizace zabývající se výzkumem rakoviny či pomocí nemocným.
Fotografie „nahého“ obličeje se okamžitě začaly objevovat také na Twitteru či Instagramu. Za dva dny se tímto hashtagem mohlo pochlubit 38 tisíc příspěvků na Instagramů a 51 tisíc tweetů. Na Facebooku, kde kampaň začala, stránku s názvem No Make Up Selfie For Cancer Awareness likovalo za dva dny přes 230 tisíc lidí. 

tweet britské zpěvačky VV Brown: "My aunty Sandra sadly died to Breast Cancer. This is my #nomakeupselfie for #breastcancerawareness. Spread the word!"
 Obrovský zásah fotografií, které často doplňovaly osobní příběhy lidí a jejich blízkých, kteří mají s rakovinou vlastní zkušenost, mnoho lidí inspiroval k finančnímu příspěvku charitativní organizaci Cancer Research UK, a to většinou formou placených SMS – u nás známých jako tzv. DMS. Za 24 hodin charita získala touto cestou přes milion britských liber. Do dnešního dne už téměř 8 milionů. A to bez toho aniž by sama jakoukoli kampaň vyprodukovala. Zaměstnanci charity vlastní obrázky přidaly až po více než 12 hodinách od fotografie Laury Lippman. 

zaměstnankyně organizace Cancer Research UK
Obrovská rychlost a široký zásah této „kampaně“ je ohromující. Vybírání peněz ani propagace konkrétní charitativní organizace nebyla primárním záměrem této akce, vznikla spontánně. Jednotlivé účastnice se nahráním vlastní fotografie identifikovaly s trendem „no make-up selfie“ a podněcovaly tak svoje okolí na sociálních sítích, aby věnovalo pozornost rakovině a darovalo peníze na její výzkum.

Jak ale souvisí fotografie vlastního obličej bez make-upu s rakovinou? To stále není zcela jasné, ale vysvětlení se objevuje více. Mohla to být čistě náhodná forma podpory nemocné herečky anebo také snaha prokázat jakousi odvahu. „No make-up selfie“ totiž velmi často doplňovalo slovo „brave“, tedy statečný. Jako kdyby se někdo snažil přirovnat svou statečnost vyfotit se bez make-upu se statečností těch, kdo bojují se zákeřnou chorobou. Proti tomuto vysvětlení celé akce se však velmi ostře ohradily některé ženy, které si samy drsnou léčbou prošly. Tyto tvrdí, že „no make-up selfies“ zjednodušují a určitým způsobem zesměšňuje toto vážné onemocnění, že rakovina není něco, co by mělo být předmětem virální kampaně na sociálních sítích. Některé nemocné ženy se také rozhodly zveřejnit vlastní fotografie poté, co absolvovaly chemoterapii a mastektomii. Síla těchto snímků je ale zcela jiná…

Andrea Bolton protestuje proti akce #nomakeupselfie jako proti falešné a zjednodušující
 Jakkoli celá akce dokázala v rekordně krátkém času 10 dní vybrat více než 8 milionů liber, díky své rychlosti a rozšířenosti však brzy dospěla do stádia, kde se významná část jejího významu „ztratila v překladu“. Po více než 2 týdnech od začátku kampaně se totiž hashtag #nomakeupselfie objevoval stále ve velkém množství, ale jen 10% žen ke svým fotografiím přidalo slovo „cancer“ v jakémkoli smyslu. Většina se tak pouze podlehla jednomu z dalších způsobů zábavy na sociálních sítích, aniž by věděla, čeho se účastní. Původní smysl celé kampaně jim jaksi unikl.

Ve spojitosti s touto „kampaní“ rozhodně nelze mluvit o statečnosti nenalíčených žen ani o tom, že by akce dokázala dlouhodobě výrazně upozornit na problém rakoviny prsu. Obrovské rozšíření nekontrolované akce, v jejímž pozadí nesedí tým marketingových odborníků sledujících dopad celé kampaně, zapříčinilo mnoho nedorozumění a nejasností ohledně jejího původního záměru a způsobů, jimiž se na nemoc snažila upozornit. Jakkoli mohla být vykládána jako troufalá, urážlivá či nejasná, dokázala získat obrovské množství peněz pro dobrou věc. I takovýmto způsobem může fungovat trend sdílení na internetu…


zdroje:

  http://www.geelongadvertiser.com.au/news/geelong/selfie-campaign-trivialises-terrible-disease-cancer-mum-says/story-fnjuhovy-1226870540605

autor: Lucie Douděrová

1 comment: