Může zcela nevinná
fotografie na sociální síti vzbudit obrovský zájem o boj s rakovinou a ve
výsledku pomoci vybrat miliony liber na její výzkum? A není podobná virální
akce jen pohrdáním těmi, kdo s nemocí opravdu zápasí?
18. března mladá Britka Laura Lippman na Facebooku vyvěsila
fotografii vlastního obličeje bez make-upu. Označila ji hashtagem
#nomakeupselfie. Původně byla fotografie míněna jako podpora herečce Kim Novak,
která byla kritizovaná za svůj vzhled na předávání Oscarů. Novak však byla před
4 lety diagnostikovaná rakovina prsu a ona od té doby podstoupila několik
operací.
Během pár hodin jediná fotografie na sociální síti zvedla
obrovskou vlnu zájmu a solidarity a vzoru mladé Britky následovaly statisíce
dalších, včetně některých celebrit (například zpěvačka VV Brown). K hashtagu
#nomakeupselfie velmi rychle přibyl také #breastcancerawareness nebo odkaz na
charitativní organizace zabývající se výzkumem rakoviny či pomocí nemocným.
Fotografie „nahého“ obličeje se okamžitě začaly objevovat
také na Twitteru či Instagramu. Za dva dny se tímto hashtagem mohlo pochlubit
38 tisíc příspěvků na Instagramů a 51 tisíc tweetů. Na Facebooku, kde kampaň
začala, stránku s názvem No Make Up Selfie For Cancer Awareness likovalo
za dva dny přes 230 tisíc lidí.
tweet britské zpěvačky VV Brown: "My aunty Sandra sadly died to Breast Cancer. This is my #nomakeupselfie for #breastcancerawareness. Spread the word!" |
Obrovský zásah fotografií, které často doplňovaly osobní
příběhy lidí a jejich blízkých, kteří mají s rakovinou vlastní zkušenost,
mnoho lidí inspiroval k finančnímu příspěvku charitativní organizaci
Cancer Research UK, a to většinou formou placených SMS – u nás známých jako
tzv. DMS. Za 24 hodin charita získala touto cestou přes milion britských liber.
Do dnešního dne už téměř 8 milionů. A to bez toho aniž by sama jakoukoli kampaň
vyprodukovala. Zaměstnanci charity vlastní obrázky přidaly až po více než 12
hodinách od fotografie Laury Lippman.
zaměstnankyně organizace Cancer Research UK |
Obrovská rychlost a široký zásah této „kampaně“ je
ohromující. Vybírání peněz ani propagace konkrétní charitativní organizace
nebyla primárním záměrem této akce, vznikla spontánně. Jednotlivé účastnice se nahráním vlastní fotografie identifikovaly
s trendem „no make-up selfie“ a podněcovaly tak svoje okolí na sociálních
sítích, aby věnovalo pozornost rakovině a darovalo peníze na její výzkum.
Jak ale souvisí fotografie vlastního obličej bez make-upu
s rakovinou? To stále není zcela jasné, ale vysvětlení se objevuje více. Mohla
to být čistě náhodná forma podpory nemocné herečky anebo také snaha prokázat
jakousi odvahu. „No make-up selfie“ totiž velmi často doplňovalo slovo „brave“,
tedy statečný. Jako kdyby se někdo snažil přirovnat svou statečnost vyfotit se
bez make-upu se statečností těch, kdo bojují se zákeřnou chorobou. Proti tomuto
vysvětlení celé akce se však velmi ostře ohradily některé ženy, které si samy
drsnou léčbou prošly. Tyto tvrdí, že „no make-up selfies“ zjednodušují a
určitým způsobem zesměšňuje toto vážné onemocnění, že rakovina není něco, co by
mělo být předmětem virální kampaně na sociálních sítích. Některé nemocné ženy
se také rozhodly zveřejnit vlastní fotografie poté, co absolvovaly chemoterapii
a mastektomii. Síla těchto snímků je ale zcela jiná…
Jakkoli celá akce dokázala v rekordně krátkém času 10
dní vybrat více než 8 milionů liber, díky své rychlosti a rozšířenosti však brzy
dospěla do stádia, kde se významná část jejího významu „ztratila
v překladu“. Po více než 2 týdnech od začátku kampaně se totiž hashtag #nomakeupselfie
objevoval stále ve velkém množství, ale jen 10% žen ke svým fotografiím přidalo
slovo „cancer“ v jakémkoli smyslu. Většina se tak pouze podlehla jednomu
z dalších způsobů zábavy na sociálních sítích, aniž by věděla, čeho se
účastní. Původní smysl celé kampaně jim jaksi unikl.
Ve spojitosti s touto „kampaní“ rozhodně nelze mluvit o
statečnosti nenalíčených žen ani o tom, že by akce dokázala dlouhodobě výrazně
upozornit na problém rakoviny prsu. Obrovské rozšíření nekontrolované akce,
v jejímž pozadí nesedí tým marketingových odborníků sledujících dopad celé
kampaně, zapříčinilo mnoho nedorozumění a nejasností ohledně jejího původního
záměru a způsobů, jimiž se na nemoc snažila upozornit. Jakkoli mohla být
vykládána jako troufalá, urážlivá či nejasná, dokázala získat obrovské množství
peněz pro dobrou věc. I takovýmto způsobem může fungovat trend sdílení na
internetu…
zdroje:
autor: Lucie Douděrová
zapomněl/a jste se podepsat!
ReplyDelete