Změna filosofie kvůli náboru mas?
Twitter byl založen v roce 2006 Jackem Dorseym a
stal se jedním z hlavních poskytovatelů sociální sítě. Twitter je jistou
formou mikrobloggingu, což znamená, že umožňuje svým uživatelům sdílet své
myšlenky ve formě velmi krátkých příspěvků, které dle základních pravidel této
sociální sítě nesmí přesáhnout délku 140 znaků. Tímto způsobem uživatelé
většinou sdílejí své názory, postoje či komentují aktuální situaci. Krátkým
příspěvkům, na kterých je Twitter založen, se říká tweety a kromě textu mohou obsahovat i fotografie a odkazy na
webové stránky. Pokud uživatel nechce využívat službu pouze ke sdělení
vlastního obsahu, může ostatní uživatele Twitteru tzv. následovat a přijímat
tak jimi sdílený obsah.
Původní myšlenka Twitteru spočívala
v těchto krátkých zprávách a reagování na ně. Reakce na Twitteru spočívá
buď v tzv. retweetování (šíření
tweetu jiných osob na svém vlastním profilu) nebo odpovídání. V oblasti
žurnalistiky si Twitter našel řadu zastánců, protože, vzhledem ke své podstatě,
se stal jedním ze způsobů, jak co nejrychleji přejímat zprávy přímo z místa
dění. Ovšem současná doba, sledování trendů a velká konkurence v podobě
sociálních sítích, jako jsou Facebook, Google+ a další si vynucuje změny.
První změny se udály již v loňském roce. Obrovská obliba uživatelů sdílet
fotografie, které jsou doménou číslo jedno na ostatních sociálních sítích
(Pinterest, Facebook, Foodspotting, Instagram…), ovlivnila i Twitter. Dříve
bylo možné nalézt fotky na Twitteru pouze v podobě odkazu v tweetu.
V noci z 29. 10. 2013 na 30. 10. 2013 ovšem proběhla revoluční změna.
Twitter začal uvádět náhledy obrázků a videí ze sociální sítě Vine přímo v
uživatelských streamech. Na tuto situaci okamžitě zareagovali i vývojáři neoficiálních
aplikací pro Android a iPhone, kteří zobrazování náhledů implementovali do
svého uživatelského rozhraní.
Tento krok byl možná logický, vzhledem ke konkurenci, u které jsou fotky
tahounem, ale nevzdálil se tak Twitter od původní myšlenky? Tímto krokem si
ovšem Twitter zvětšil spektrum záběru, což vzhledem k finanční situaci
bylo třeba. Společnost byla ještě v loňském roce velmi ztrátová. Za třetí
čtvrtletí vydělala o 65 milionů méně, než utratila na nákladech.
Druhá změna se objevila v polovině února letošního
roku a to v podobě testování nové vizualní stránky podoby Twitteru.
Twitter tak opět reagoval na svého velkého konkurenta, kterým je Facebook.
Twitter tak začal experimentovat s podobou uživatelských profilů,
která se velmi Facebooku přibližuje. Tato změna designu spočívá v umístění
profilové fotografie, rozměrů běžné facebookové cover fotky. A proč to Twitter
dělá? Především kvůli nespokojeným investorům, kteří do Twitteru vkládali větší
naděje, a tak musí přijít na způsob, jak nalákat velké kvantum uživatelů, kterým
by pak šlo snáze zobrazovat větší množství reklam, která je pro další vývoj
Twitteru nezbytná, neboť služba zůstává i nadále bezplatnou.
Otázkou je, zda se tímto přibližováním k ostatním sociálním sítím nestane
jenom další v řadě. Zda se nestane sítí, která ničím nevybočuje a tím
pádem ztrácí na zajímavosti.
Testovací verze nového profilu:
Do třetice všeho stejného. Zatím posledním pokusem Twitteru na cestě k mainstreamu se stávají
tři zatím poslední změny. Tou první z nich je možnost připojení až čtyř
fotografií k jednomu tweetu. Z těch je následně v uživatelských newsfeedech
sestavena koláž. Tento krok opět staví na popularitě obrázků mezi šírším
spektrem uživatelů.
Podstatným faktem ovšem je, že na rozdíl od původního, již delší dobu
dostupného, nahrávání obrázků (v současné době lze však k jednomu tweetu
připojit pouze jednu fotografii), se nahrávání těchto fotografií nijak
neprojeví na limitu 140 znaků na jeden tweet. To znamená, že uživatelé budou
mít více prostoru k okomentování právě nahraných fotografií.
Druhou novinkou na této mikroblogovací síti je možnost na fotografiích
označovat uživatele. Stejně jako v předchozím případě se tato funkce nijak
neprojeví na limitu maximálního počtu znaků jednoho tweetu.
Zatím poslední funkcí, kterou v současnoti Twitter textuje, je změna
vlastního názvosloví, během které se uživatelům zobrazuje možnost Share
(sdílet) namísto již zavedeného Retweet. Touto změnou se Twitter opět více
přibližuje masovému publiku, které si pod možnosti „retweet” často není s to
představit funkci, ke které takové tlačítko slouží. Bezpochyby se ale tak
zároveň staví proti své vlastní filozofii.
Tyto změny jsou zatím pouze v testovací fázi a uvolňují se jednotlivým
uživatelům postupně (stejně jako například nový vzhled newsfeedu uživatelům
Facebooku). Je tak možné, že Twitter své kroky nakonec přehodnotí a nepřistoupí
k masovému zavedení všech těchto novinek mezi celou uživatelskou základnu.
Zatímco uživatelé ze zmiňovaných změn nemusí být nadšeni, pro marketéry
tyto kroky znamenají další možnost propagace svých výrobků a služeb. Vzhledem k
tomu, že se předpokládá, že po zavedení změn se Twitter otevře širšímu publiku,
stane se Twitter plnohodnotnějším nástrojem pro marketing. První změny (náhledy
obrázků přiložených k jednotlivým tweetům) využily značky na svých profilech na
Twitteru prakticky ihned po zavedení. Je tedy jen otázkou času, než se zhostí i
využívání dalších novinek za účelem maximalizace svých prodejů.
Zdroje:
D’Onfro Jillian. Business insider [online]. 11. 2. 2014, [cit./ vid. 28. března 2014]. Dostupné z: http://www.businessinsider.com/twitter-redesign-test-2014-2.
Lauschmann Jindřich.
Tyinternety.cz [online]. 30. 10. 2013, [cit./ vid. 28. března 2014]. Dostupné z:
http://www.tyinternety.cz/2013/10/30/clanek/i-twitter-ma-obrazky-rad-pridal-je-do-hlavniho-feedu-tweetu/
Lauschmann Jindřich.
Tyinternety.cz [online]. 12. 2. 2014, [cit./ vid. 28. března 2014]. Dostupné z: http://www.tyinternety.cz/2014/02/12/clanek/twitter-zkousi-redesign-profilu-pripominajici-facebook/
Lauschmann Jindřich.
Tyinternety.cz [online]. 27. 3. 2014, [cit./ vid. 28. března 2014]. Dostupné z: http://www.tyinternety.cz/2014/03/27/clanek/twitter-zavadi-oznacovani-fotografii-testuje-tlacitko-share/
Schon Otakar.
Tech.ihned.cz [online]. 6. 8. 2012, [cit./ vid. 28. března 2014]. Dostupné z:
http://tech.ihned.cz/facebook/c1-56929580-twitter-se-naucil-cesky-ve-140-znacich-se-zatim-bavi-jen-107-tisic-cechu-a-slovaku
Zmizely vám fotky...
ReplyDelete