Cyberpunk je podžánr sci-fi, poprvé zmíněn v knize Neuromancer, kterou v roce 1984 napsal William Gibson. Cyberpunk se vyznačuje několika charakteristickými prvky a motivy. Mezi ty hlavní patří dystopická, nepříliš vzdálená budoucnost, umělá inteligence, počítačové sítě na každém kroku, hackeři, lidské augmentace, společnost rozdělená na „ty nahoře“ a „ty v podsvětí“, nadnárodní korporace mocnější než státy a celkově temná, ponurá atmosféra (někdy je možné se setkat i s termínem tech-noir). Tématika cyberpunku prostupuje všemi druhy médií, ať už jde o zmíněnou knihu (Neuromancer, Snow Crash), filmy (Blade Runner, Matrix), anime (Ghost in the Shell, Serial Experiments Lain) nebo počítačové hry (Deus Ex: Human Revolution, System Shock).
V tomto článku si na několika příkladech ukážeme, že ačkoliv dystopická vize budoucnosti zatím v plné síle nedorazila, mnohé prvky cyberpunku nemusí být jen sci-fi, ale je možné je nalézt již v dnešním světě.
Lidské augmentace
Hugh Herr je vývojář biomechanických končetin na MIT. Sám přišel o spodní končetiny kvůli nehodě při horolezení, po níž byl odkázán na protézy. Dnešní protézy jsou, jak Herr uvádí, pouze pasivní věc, která se nasadí na postižený orgán. Na březnové konferenci TED 2014 Herr představil novou generaci spodních končetin, které simulují chování svalů na noze. Navíc, pomocí elektrod, které jsou napojeny na postiženou nohu, v kombinaci s mikroprocesory v biomechanické končetině, umožňují daleko přirozenější pohyb nohy oproti pasivním protézám. Herr také představil exoskeleton, který mohou používat i lidé, kteří o nohy nepřišli. Využití by se jistě našlo pro staré či hůře se pohybující lidi, ale ve vztahu k cyberpunku není složité si představit například vojáky, kteří se při chůzi nikdy neunaví. Další příklad se týká zraku. Google si v dubnu 2014 nechal patentovat miniaturní kamery, které budou umístěny přímo v kontaktních čočkách. Jejich ovládání by bylo založené na mrkání, které si každý uživatel bude moci nastavit podle svých potřeb. Google jako jednu z možností využití uvádí pomoc pro lidi, kteří přišli o zrak. Jedním z konkrétních nápadů je, že při příchodu na křižovatku čočka vyhodnotí, zda se neblíží auto. V takovém případě může vyslat varovný signál do telefonu osoby bez zraku, který přehraje varovný zvuk, že křižovatku není vhodné přecházet. Pro zdravého člověka se pak předpokládají funkce, jako je například zvýrazňování překážek při jízdě autem.
Deus Ex: Human Revolution |
Cyberpunkové příběhy se často točí kolem hackerů, kteří proti stávajícímu systému bojují například vynášením přísně tajných informací. I takové jevy je možné v dnešní době nalézt. Julian Assange je spoluzakladatel serveru WikiLeaks. Tento server zveřejňuje právě utajované vládní a korporátní informace. Mezi informacemi, které WikiLeaks zveřejnily, patří například smlouva o omezování internetu ACTA nebo informace o válce v Afganistánu. Assange se těmito akcemi stal pro vládu USA veřejným nepřítelem číslo jedna. Tento „titul“ však Assangovi v poslední době sebral bývalý zaměstnanec CIA a NSA, Edward Snowden. Ten zveřejnil informace o celosvětovém sledování elektronické komunikace (známý jako PRISM) a odposlouchávání telefonů, které provádějí tajné služby USA. Snowden se nyní skrývá v Rusku, kde čerpá dočasný roční azyl.
And you don't seem to understand... |
Arkologie je termín označující kombinaci architektury a ekologie. Ve spojení s cyberpunkem pak jde o obrovské budovy, města ve městech. Je i toto hudba budoucnosti nebo je možné nalézt takové budovy už dnes? V Dubaji ve Spojených Arabských Emirátech stojí budova Burdž Chalífa. Jedná se o nejvyšší budovu na světě. Tato 828 metrů vysoká budova nabízí byty, obchody, sportoviště, hotely a je schopná pojmout tisíce lidí. New Century Global Centre v čínském Čcheng-tu je víceúčelová budova, která se svou plochou o rozloze 1700000m2 zabírá první příčku mezi budovami s nejvíce zastavěnou plochou na světě. Tato budova je tak rozsáhlá, že má vlastní umělé slunce (které vychází a zapadá), jenž ozařuje tamní byty, obchody, hotely nebo umělou pláž o rozloze 5000m2.
Město (blízké?) budoucnosti |
V dnešním světě je možné nalézt hned několik korporací, jejichž zisky převyšují hrubý domácí produkt mnoha států. Například zisky energetického gigantu Chevron jsou vyšší než HDP České republiky. Zisky Microsoftu jsou vyšší, než je HDP Chorvatska. Zisky Walmartu jsou vyšší, než HDP Norska. A seznam zde zdaleka nekončí.
Taková normální "společnost" |
The future is now
Kryptoměny, elektronické cigarety, mozkové implantáty, ušní implantáty, nootropika, drony, moře času trávené ve virtuální síti. Je patrné, že koexistence technologií a člověka je trend, který se bude v budoucnu dále zdokonalovat. Otázkou je, zda směřuje k lidskému prospěchu, jak věří techno-utopisté jako je Ray Kurzweil z Googlu, nebo naopak je to cesta k dystopii, jak si ji představují autoři cyberpunkových děl.
Ačkoliv mnoho prvků cyberpunku je k vidění již dnes, na některé další si však bude ještě třeba počkat. Za ten hlavní je možné považovat skutečně vyspělou umělou inteligenci. Některé smělé pokusy, jako byl šachový počítač Deep Blue od IBM, pomocnice Siri na zařízeních značky Apple, nebo první robotický astronaut Kirobo, mají ještě hodně daleko k tomu, aby připomínaly replikanty z Blade Runnera nebo dokonce systém Skynet ze série Terminátor. Což, na druhou stranu, možná není zase tak špatná zpráva.
Umělá inteligence v akci |
Zajímavé odkazy/zdroje:
http://www.ted.com/talks/hugh_herr_the_new_bionics_that_let_us_run_climb_and_dance
http://www.patentbolt.com/2014/04/google-invents-micro-camera-system-for-future-contact-lenses.html
http://www.wired.com/2013/03/brain-interface/
http://www.businessinsider.com/25-corporations-bigger-tan-countries-2011-6?op=1
No comments:
Post a Comment