A všichni ruce nahoru!
Nechceme se lišit a lidská potřeba stáda se ukazuje i na
sociálních sítích. Ty v čele s Facebookem umožňují spokojené nemyšlení a
možnost skupinového přijetí nejen názorů, ale i aktivit, které uživatelům
„zaručují“ přijetí do určité sociální skupiny. Na Facebooku uživatelé
manifestují sami sebe v touze zařadit se po bok všem svým ostatním
přátelům často bez rozmyšlení toho, jaké důsledky tato sdílená aktivita má.
Lidé prostě rádi dělají věci všichni a společně. Odpovědí je pak obsahová konvergence napříč
médii a mainstreamové pořady na mnoha programech/stanicích apod.
V počátku roku 2014 stránky s příspěvky uživatelů
jako lavina zaplnily videa: „tady je můj film na Facebooku, najdi si svůj ...“
Sice asi nikdo netuší, koho by takovýto průlet naší facebookovou historií mohl
zajímat, videí ale přibývalo jako hub po dešti. Ano někoho zajisté láká
individuální video "ze života", nicméně nelze opomenout, že všechna videa byla
prakticky totožná.
Uživateli vytvářený obsah se ale překlápí do různých
variant. Během února se i k nám dostala další aktivita, ke které se
připojilo obrovské množství uživatelů, a která opět povrdila, že často děláme
věci jen proto, že je dělají ostatní. Po videích Harlem shake z minulého
roku se letos i Češi připojili ke hře zvané Neknomination, i když
v poněkud osekané variantě. Neknomination znamená výzvu k vypití
alkoholického nápoje na ex a následné nominování další několika přátel, kteří
vás musí následovat. V případě neuposlechnutí musí zaplatit vyzyvateli
obvykle basou piv. Tato akce má jednoduché pravidlo – co nejvíce a co
nejrychleji se opít, kreativitě se meze nekladou. U nás „hra“ fungovala na
principu vypití půllitru piva na ex, při kterém se účastník měl natočit. Tato
Beer challenge ale postrádala nápaditost videí, která přicházela ze zahraničí.
Ti, kteří se Neknomination účastnili v cizině, často popíjeli opravdu bizardní
kombinace alhokolu nebo naopak natáčeli v neobvyklém a někdy až
nebezpečném prostředí, popíjeli alkohol ze záchodové mísy, svlečeni
v supermarketu, s přímesí rybiček a podobně.
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=Ak478QNWHQM
Původně zábavná nevinná hra
ale přitáhla pozornost médií ve chvíli, kdy v souvislosti s ní byla
zaznamenána úmrtí několika mladých lidí. Účastníci i samotný princip hry byly
podrobeny tvrdé kritice, ozývaly se hlasy, že lidé vše dělali pod nátlakem, aby
se na síti neznemožnili. Nenásledování stáda znamenalo pro mnohé potenciální vystavení
se posměchu. Na jednu stranu nelze zapřít, že fenomén sociálních sítí
k šíření takových to aktivit bezesporu přispívá, na druhou stranu
nechovají se tak mladí i bez Facebooku a jiných elektronickým platforem? Cožpak
nepopíjejí mladí vyhecovaní přáteli i jindy, akorát bez přítomnosti kamery a
následné pozornosti „všech přátel.“
Bláznivé nápady prostě k mladým lidem patří a občas bohužel končí
špatně. Na druhou stranu šíření hry bylo zajisté podpořeno existencí nových
médií, Facebook se pro uživatele stal určitým místem k sebeprezentaci,
místem k ukázání, že jsme to dokázali, případně pochlubením se vlastní
kreativitou, jak pojmout něco tak běžného, jako je pití. Do opíjecího maratonu
se samozřejmě zapojili i celebrity, které potenciál hry využili k zviditelnění.
Zdroj: https://www.facebook.com/NeknominateVideos?fref=ts |
V kontrastu k tomu jak velkou odezvu měl napříč zeměkoulí
Harlem shake nebo NekNomination, obdobná aktivita vybízející k tomu, že je
lepší pomáhat než pít zvaná RakNomination (Random Act of Kindness to help – „Because
helping is better than drinking“), měla minimální dopad. Principem
RakNomination bylo místo natáčení videa, kde uživatel popíjí, prezentování
nějakého dobrého skutku prostřednictvím videa na Facebooku a obvyklé nominování
dalších. Výzvu "zapojte se", ale přijalo nesrovnatelně nižší množství lidí. Ti, kteří
pomáhají i jindy, prostě nepotřebují o své aktivitě natáčet videa a někomu jinému dokazovat to, že dělají něco správného, pro ostatní je prostě jednodušší
vypít půllitr. Proč je pro nás důležitější být součástí mainstreamu a účastnit
se jen toho, co dělají všichni. O Raknomination ovšem média pomlčela, stejně
tak byla opomenuta „hvězdami showbyznysu,“ a to nejen těmi, které zaujali
exováním alkoholu.
Zdroj: https://www.facebook.com/pages/RAKnominate/602309426507482?fref=ts |
Zdroje:
Neknominate Linked to 5 Deaths: New Drinking Game Dangers. Youtube [online]. 2014 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=Ak478QNWHQM
NeknominateVideos. Facebook [online]. 2014 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: https://www.facebook.com/NeknominateVideos?fref=ts
RAKnominate. Facebook [online]. 2014 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: https://www.facebook.com/pages/RAKnominate/602309426507482?fref=ts
Exovací výzvy nabírají bizarní obrátky. Umírají lidé i rybky. Novinky.cz [online]. 2014 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: http://www.novinky.cz/koktejl/327576-exovaci-vyzvy-nabiraji-bizarni-obratky-umiraji-lide-i-rybky.html
Alkoholová hra na webu zablokována. Mladík se utopil. ČTK. Tyden.cz [online]. 2014 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/evropa/alkoholova-hra-na-webu-zablokovana-mladik-se-utopil_297033.html#.U07uEldFZco
Irský mladík se utopil při alkoholové hře organizované po Facebooku. IDnes.cz [online]. 2014 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/kvuli-hre-neknomination-zemrel-mlady-ir-f08-/zahranicni.aspx?c=A140203_181537_zahranicni_vez
Irský mladík se utopil při alkoholové hře organizované po Facebooku. IDnes.cz [online]. 2014 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://zpravy.idnes.cz/kvuli-hre-neknomination-zemrel-mlady-ir-f08-/zahranicni.aspx?c=A140203_181537_zahranicni_vez
"Neknomination" is the new social media craze. The Journal [online]. 2014 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://www.thejournal.ie/neknominations-ireland-alcohol-1262043-Jan2014/
No comments:
Post a Comment