Vývoj nových technologií jde
dopředu obrovským tempem. Současně s neustálým zdokonalováním a
vylepšováním stávajících technologických zařízení a vyvíjení nových modelů
stoupá také míra jejich užívání. A to nejen mezi dospělými a teenagery. Není
nic neobvyklého, že si užívání smartphonů nebo tabletů osvojí také malé děti, a
to klidně i dříve, než se naučí mluvit.
Tři čtvrtiny dětí jsou zkrátka „in“
Nedávný výzkum Zero to Eight ukazuje, jak se změnila míra užívání internetu, médií a mobilních
technologií u dětí do osmi let věku v USA, a to mezi lety 2011 a 2013. Přestože
se jedná pouze o dva roky sledované období, výsledné údaje jsou až zarážející.
Oproti roku 2011, kdy mělo
přístup k některému „chytrému“ mobilnímu zařízení 52 % dětí, v roce
2013 už to bylo celých 75 %. Z toho největší růst zaznamenal přístup
k tabletům – z původních 8 % v roce 2011 se cifra zastavila o
dva roky později na 40 %. Přístup k chytrým telefonům vzrostl ze 41 % na
63 %.
Zajímavé je také sledovat, o
kolik se snížilo procento dětí do 8 let věku, které nikdy nepoužily „chytré“
mobilní zařízení např. ke hraní her, sledování videí nebo využívání aplikací.
Zatímco v roce 2011 jich bylo 62 %, o dva roky později pouhých 28 %. Navíc se více než zdvojnásobil počet dětí,
které využívají tato zařízení na denní bázi (z 8 % na 17 %).
Navzdory těmto významným změnám u
dětí v rámci užívání médií stále dominuje televize. Děti u ní stráví
v průměru 57 minut denně (v roce 2011 to bylo o 12 minut více). Více než
polovina dětí (58 %) ji sleduje alespoň jednou denně. Mobilním zařízením, tedy
zmíněným smartphonům nebo tabletům, věnují přibližně čtvrt hodiny denně.
Stačí se jen dotknout
Jednoduché uživatelské prostředí smartphonů
a tabletů je pro malé děti přirozené a velmi rychle se v něm zorientují.
Stačí pochopit princip příčiny a následku – klepnu na displej a ono se něco
stane. Toho pochopitelně využívají marketéři, a nyní je proto na trhu nespočet
aplikací vyvinutých speciálně pro děti.
Díky chytrým telefonům či
tabletům se dětem otevírají nové obzory. Na jednom displeji si mohou zahrát na
piano a bicí, složit puzzle nebo pexeso, vybarvit omalovánky, rozeznávat tvary,
poznávat zvířátka, počítat, vytvářet vlastní animované příběhy, učit se
anglická slovíčka, chovat domácího mazlíčka, závodit s auty, pouštět si
videa. Možností je opravdu mnoho, stačí si jen vybrat.
Najdou se však i opravdové
kuriozity. Softwarový vývojář Mathew Pegula, otec půlroční holčičky, nedávno
vynalezl aplikaci Baby Selfie, kolem které se vedou rozbouřené diskuze.
Aplikace přitáhne pozornost batolat použitím zvuků a obrázků, jakmile se dítě
dotkne obrazovky, spustí se fotoaparát a dítě se vyfotí. Aplikace těží
z poznatku, že dítě je schopno rozpoznat vlastní obraz v zrcadle
zhruba okolo 20. měsíce věku. Zvědavá batolata se pak zkoumají, protože je to
pro ně nový a zajímavý poznatek. Pokud zjistí, že je přístroj vyfotí, rádi tuto
činnost opakují, dokud je neomrzí. Rodiče si pak mohou prohlédnout měnící se
výraz svého potomka a jeho reakce na vlastní obraz na displeji a samozřejmě
tyto obrázky sdílet na sociálních sítích.
Nová výzva pro rodiče
Díky překotnému rozvoji nových
technologií nyní rodiče stojí před reálnou hrozbou, že z jejich dětí
vyrostou do určité míry narcisté, kteří svou pozornost budou primárně zaměřovat
na sebe. A zčásti si za to budou moci sami. Pokud své potomky budou již od
raného věku učit, že na fotkách musejí vypadat jedině hezky a roztomile,
protože je pak všichni uvidí na Facebooku, nebude pak asi pro nikoho
překvapením, že jejich roztomilá půlroční holčička bude o pár let později
trávit hodiny a hodiny upravováním vlastního vzhledu a následným aktualizováním
profilových fotografií častěji, než je zdrávo.
Podle výše zmíněného průzkumu 43
% dětských uživatelů v rámci mobilních aplikací používá výukové hry a 38 %
tvůrčí aplikace. Rodiče i odborníci by proto mohli zajásat, že tyto aplikace
pomáhají rozvíjet všestrannost dětí, které se navíc od malička naučí zacházet
s technologickými zařízeními, a ještě je u toho zabaví. To však může být
velmi zrádné, až by se hodilo použít známou moralizační frázi „všeho
s mírou“. Ať jsou mobilní aplikace pro děti sebepřitažlivější a pro rodiče
sebepohodlnější, nemohou nahradit klasické formy hry - hru s hračkami
podporující vymýšlení příběhů a zapojení fantazie, dovádění se sourozenci nebo
vrstevníky podporující socializační schopnosti dítěte, kreslení podporující
jemnou motoriku prstů nebo třeba hraní na hudební nástroje rozvíjející hudební
sluch.
No, náš syn je ještě dost malý a snažím se ho od tabletů a všemožných moderních vymožeností zatím držet dál. Právě bychom s manželem chtěli ještě jedno dítě. Už se o to snažíme asi půl roku ale zatím bez výsledku. To, že má teď manžel problémy s erekcí tomu také moc nenahrává. Prý to jde ale dnes celkem úspěšně řešit. Co jsem tak četla, tak třeba viagra na to prý funguje perfektně.
ReplyDelete