Pro
někoho gif, pro jiné džif. Je to ale podstatné? Není důležitější, co GIFem
říkáme, než jak jej vyslovujeme?
Pohyblivé obrázky s rastrovou grafikou v nekonečné smyčce – animované GIFy jsou dnes jedním z hlavních symbolů internetové vizuální kultury. Svůj původ mají ve stejnojmenném formátu, který začátkem 90. let díky velké kompresi umožnil přenášení barevných obrázků. Dnes se animovaný GIF častěji dostává i do konverzací pod
facebookovými statusy, na Twitteru, ale i v různých chatech, bulletin boardech
a dalších fórech. Čtvrtstoletí starý formát stále fascinuje a za jeho současným
boomem stojí generace Y, která s jeho pomocí posouvá hranice síťové komuninakace
do málo probádaných sfér.
Vynálezce GIFu Steve Wilhite přebral v květnu
2013 cenu Webby za celoživotní dílo. Sošku ve tvaru spirály mu předával David
Karp, 27letý zakladatel blogové platformy Tumblr. To není žádná náhoda. Právě
Tumblr je totiž v současnosti považovaný za druhý domov mileniálů, tedy zmíněné
generace odkojené v online prostředí. Oblíbené scény ze seriálů, filmů či
útržky hudebních klipů se staly jejich druhou řečí.
Takovým příkladem “GIFové komunikace”, kterou nalezene na Tumblru je stránka WhatShouldWeCallMe. Založily ji dvě kamarádky, když se po střední každá vydala na opačnou stranu amerického pobřeží. ,,Jsou to většinou totálně náhodné situace, ale když k nim člověk dá popisek, Bingo!" říká v rozhovoru pro Forbes pod skrytou identitou jedna z nich. Na jednom takovém postu se auto pomalu prodírá zdivočelým stádem ovcí s titulkem „Jak se cítíš, když jsi jediná střízlivá osoba v baru“. Dívky měly za týden 500 followers, za další 15 000 a za měsíc 50 tisíc.
Výhoda GIFů spočívá hned v několika
vlastnostech. Je lehké je vytvořit, sdílet i
pochopit. Přestože často využívají popkulturních odkazů není potřeba chápat
kontext původní situace. Stačí pochopit kontext, ve kterém je GIF v dané
komunikaci použitý a pokud ani ten nepochopíte, tak už nezbývá než se bavit
tím, co na GIFu běží (ono to je zábavné tak jako tak).
,,Používáme
GIFy jako úderné, jednoznačné odpovědi v celé řadě webových konverzací od
Twitteru až po Gchat. Často doprovázené jen nepatrným kontextem, píše Stephanie
Buck pro Mashable.
Důležitost GIFů jaké součásti novodobé komunikace pochopila i společnost Apple,
která společně s iPhonem 4S uvedla službu iMessage, která GIFy podporuje.
GIF je totiž především komunikace zábavou.
Komunikace, která neužívá slov, ale nekonečné smyčky výseku popkulturního kódu
předloženého v novém kontextu. A právě v této zdánlivě nepodstatné dvojí úrovni
tkví jeho největší kouzlo. GIF je nekonečný nejen ve své smyčce, ale i ve
vrstvení významů, a to už sdílením mezi vaše přátele či prostým sledováním
jejich smyčky a hledáním nových významů.
Není proto divu, že v GIFech v posledních
letech nalézají zalíbení i mnozí vizuální
umělci, kteří svou tvorbu orientují především na internet. Jedním z
pionýrských projektů je například Cinemagraph, kdy je
klasická fotka rozhýbaná o jeden malý detail (například vlající vlasy). Jiným
zajímavým projektem je online
galerie pro umělce, kteří pracují ve své tvorbě s formátem GIFu a dalšími
desítkami samostatných umělců bychom mohli pokračovat.
Jejich současný boom možná za chvíli poleví,
ale už tak svojí vytrvalostí dokázali, že mají tuhý kořínek. Bezesporu se staly
nástrojem, jak vyjádřit emoce, pocity, náladu a především jak to vše vyjádřit
zábavně, stručne, kreativně a k věci. Posouvají nás opět blíže do věku vizuální
komunikace, které je čím dál tím těžší se bránit. Obrázek možná vydá za tisíc
slov, ale GIF? Ten vydá za tisíc obrázků...
Dobré, ale zapomněl/a jste se podepsat.
ReplyDeleteDiky. Josef Švejda.
ReplyDelete