Americký fantasy seriál
z dielne káblovej televízie HBO, ktorú vlastní mediálny koncern Time
Warner, Hra o tróny (ďalej len GoT) je
dokonalým príkladom ako je možné prehĺbiť podnetový príjem u diváka
prostredníctvom obsahov, ktoré sú zobrazené na niekoľkých typoch nosičov.
Vytvorenie unifikovaného, koordinovaného a uceleného procesu zážitku zábavy
nazýva Henry Jenkins transmediálnym rozprávaním (príbehom). Každé jednotlivé
médium, ktoré je do tohto procesu zapojené by malo vytvoriť jedinečný prínos
k rozvoju príbehu samotného.
Snáď už každý člověk, ktorý za posledné tri
roky od priemiéry GoT 17.4.2011, aspoň niečo o tomto seriále počul,
v nemalom počte seriál samotný zhliadol. Príbeh je natočený podľa knižnej
predlohy Georga R. R. Martina,
avšak postupnou popularizáciou sa tento seriál posunul ešte ďalej. Ku knihe
a televízii sa pripojili aj ďalšie platformy, akými sú sociálne siete a YouTube
videá, blogy, diskusné fóra, počítačové hry, umenie, zábava prostredníctvom
stolových hier a dokonca došlo až k prestúpeniu či extenzii aj do reálného
života prostredníctvom role playingu, ponuky tematických jedál
v reštauráciách či stánkoch rýchleho občerstvenia, ktoré sú voľne
inšpirované práve ikonickým príbehom GoT.
Divák má potrebu dozvedieť sa čo najviac
informácií čo najpodrobnejšie, ideálne si dané situácie osobne prežiť prostredníctvom zážitkovej
formy, ktoré si môže prepojiť do komplexného celku, napriek komplikovanému a
rozsiahlemu charakteru tohto seriálu, kterého koniec ešte stále nie je známy.
Môžme v podstate hovoriť o tom, že dnes je sieť, ktorá bola vytvorená
okolo pôvodného epicentra knihy, schopná pôsobiť na každý z našich zmyslov.
Príbeh fiktívnej ríše poskytuje fanúšikom priestor neustále si klásť nové a nové otázky o tom, aké sú hranice daného prostredia, klimatické podmienky, ako ľudia žijú... Práve zábavné prostredie hier dáva tvorcom priestor na zachytenie ďalších informácií, ktoré užívateľ postupne objavuje a nie sú limitované priestorom knihy či stopážou časti seriálu. Taktiež lákajú alternatívnu cieľovú skupinu, ktorú tvoria mladiství a deti, ktoré nemajú povolené sledovať dramatický seriál s násilným a sexuálnym kontextom. Pre tieto účely boli vytvorené kartové, stolové a v neposledním rade v dnešnej dobe najpopulárnejšie počítačové hry. Okrem klasických strategických videohier sú na trhu varianty online hry na princípe sociálnej siete alebo aktívneho role playingu (ktorý však prebieha aj v reálnom živote na rôznych tematicky zameraných festivaloch, či výstavách a konferenciách).
Aký bol nástup GoT do rozbiehajúcej sa sezóny
2014?
Sociálne siete
Zahájenie
tohtoročnej premiéry vyvolalo veľký ohlas medzi fanúšikmi na Twitteri, ktorých má seriál
viac ako 1,4 milióna. Pred premiérovom
týždni bolo pomocou Twitter Trackeru nameraných viac ako 1 milión tweetov,
z toho v deň premiéry diváci tweetovali o GoT až viac ako 600 tisíc krát,
až 80% z nich malo pozitívny charakter.
Umenie
Pred uvedením štvrtej série sa na sociálnych
sieťach a blogoch
začali hromadne šíriť obrázky, ktoré zobrazujú hlavné predstaviteľky
v podobe inšpirovanej dielom Alfonsa Muchu.
Extenzie
V roku 2012 vznikol food blog The Inn at the Crossroads, ktorý prináša recepty z jednotlivých regiónov ríše. Okrem digitálnej formy vyšly recepty z tohto blogu aj prostredníctvom kuchárskej knihy. Ani biznis s alkoholovými nápojmi nezaostal a pri premiére uvedenia štvrtej série GoT reťazec BLT Steak spadajúci pod ESquared navrhlo nový názov pre nápoj „The Angel of Death“, ktorý nesie nové meno „The Red Wedding“, očakávajúc že spojitosť so seriálom prinesie rovnaký úspech ako priniesol Sex v meste Cosmopolitanu.
Z množstva rôznych mediatypov a platforiem
na ktorých sa tento príbeh šíri, doplnených o extenzie, ktoré prebiehajú
v reálnom živote a z ich odlišnosti prevedenia, je pomerne jednoduché
usudzovať, že nie každý šíriteľ využívajúci značku GoT má na jej použitie
licenciu. Je však možné predpokladať, že HBO bude podnikať kroky k ochrane
svojho najpopulárnejšieho seriálu? Pre ilustráciu a zodpovedanie si tejto otázky,
využijem prehlásenie
CEO Time Warners - Jeffa Bewkesa, ktorý reagoval na fakt, že GoT v prvej
časti štvrtej série prekonalo pirátsky rekord nasledovnými slovami:
„ ...Game of Thrones is the most pirated
show in the world. Well, you know, that’s better than an Emmy.”
Mediálne
konglomeráty majú motiváciu expandovať svoje produkty prostredníctvom čo
najrôznejších platforiem, ktoré zabezpečujú rozšírenie trhu o ďalšie
potenciálne publikum a kladne pôsobia aj na image značky, o ktorej sa hovorí
bez toho aby investovala akékoľvek ďalšie finančné prostriedky do podpory a
propagácie.
Zdroje:
Henry Jenkins:
Transmedia 101, dostupné z: http://www.henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html
https://twitter.com/GameOfThrones
http://www.innatthecrossroads.com/about/
http://www.gameofthrones-rpg.com/
OK, ale trochu bez jasné struktury.
ReplyDelete