Základna módních blogů je v Čechách poměrně
široká a velký boom zažila zejména v posledních letech. Jejich autorky či
autoři se inspirují zahraničními předlohami, většina stránek k nim má ovšem
daleko. Stálou čtenářskou základnu a především pozornosti hodnou návštevnost má
jen několik z nich a v české blogosféře je není těžké vystopovat. Udělaly to i
některé módní značky a také časopisy, které s konkrétními blogery začaly
spolupracovat.
Neintenzivněji s fashion blogery v českém
prostředí spolupracuje značka H&M, která si velmi dobře uvědomuje jejich
marketingový potenciál. Blogeři jsou totiž ochotni dělat značkám reklamu
zadarmo, většinou se spokojí s věcným dárkem, který pak intenzivně promují na
vlastních webových stránkách. Právě H&M dovedlo tuto strategii k
dokonalosti, stejně jako ve světě jsou i v Čechách blogeři pravidelně zváni do
jejich showroomu, kde mají možnost vybrat si oblečení z nejnovějších kolekcí, o
kterém se potom zmiňují na blogu. A drtivá většina z nich to považuje za
naprosto normální postup.
“Proč střet zájmů? Ty nemusíš psát, že ty šaty jsou pěkný, nemusíš o
nich psát vůbec. Je to všechno na domluvě. Třeba háemko sponzoruje ty blogy
tak, že blogerka tam přijde, vezme si všechno, co chce, vezme si deset, dvacet,
třicet, čtyřicet věcí a napíše třeba o pěti, o deseti. Napíše
jenom o tom, co se jí líbí. A určitě si vždycky vezme jenom ty věci, co se jí
líbí,” říká Sandra Kisić, autorka Boo needs new shoes, jednoho z nějčtenějších českých
blogů, který denně navštíví několik tisíc lidí. Kromě H&M spolupracují s
blogery i další značky, například F&F, která každoročně vysílá několik
blogerek na představení nové kolekce do Londýna.
“Z blogů se stávají hlásné trouby známých korporací, jen
další kanál firemní komunikace, a tudíž opak seriózní novinařiny. Mluví se o
kožiších od Dolce & Gabbana, populární americká patnáctiletá blogerka Tavi Gavinson
se na svém blogu ukazuje téměř výhradně ve značce Miu Miu...
mezinárodní domy prostě objevily novou formu levného
marketingu,” říká Petr Matějček z České pozice.
V zahraničí už je běžné, že fashion blogeři se psaním módních deníčků
živí, velkou část příjmů získají z
reklamních bannerů na svých stránkách, ti nejlepší pak s konkrétními značkami
spolupracují například na tvorbě vlastních kolekcí. Prototypem úspěšné módní
blogerky je Chiara Ferragni z The Blonde Salad. Pětadvacetiletá italská studentka, která si založila blog v roce 2009, dnes
fotí módní kampaně a navrhuje například vlastní kolekci bot. V českém prostředí
se ale blogováním uživí jen hrstka lidí, módní blogeři u nás vydělají jen pár
tisícovek korun měsíčně a blogování je pro ně většinou spíš příjemným
přivýdělkem při studiu. Spíš než jako zdroj hlavního příjmu tak blog může sloužit jako prostředek k
navázání zajímavé spolupráce. "Psaní na blog je koníčkem, který mě zatím
rozhodně neuživí. Nicméně je pravda, že pokud se váš styl psaní lidem líbí, tak
si na vás okamžitě vzpomenou, jakmile budou potřebovat copywritera," tvrdí
copywriterka Lucie van Koten Kunešová, která píše blog Život podle Lucie. Nejznámější české blogerky se pravidelně objevují v módních časopisech jako je
ELLE, Marianne nebo Marie Claire. A mnohé z nich doufají, že právě v podobných
magazínech jednou budou pracovat. Módních blogerů na
plný úvazek se ale v Čechách ještě nějakou dobu zřejmě nedočkáme.
Reportáž o módních blogerkách najdete v čase 3:11.
Zdroje:
MATĚJČEK, Petr. O bezvýznamnosti módních blogů. In: Česká pozice [online]. 2011 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z:http://www.ceskapozice.cz/magazin/moda-luxus/o-bezvyznamnosti-modnich-blogu
Zakládání blogů se v Česku v posledních letech stalo hitem. In: Magazín České noviny [online]. 2013 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z:http://magazin.ceskenoviny.cz/zpravy/zakladani-blogu-se-v-cesku-v-poslednich-letech-stalo-hitem/1007085
More than just a hobby: how to make a living from blogging. In: Metro [online]. 2013 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z:http://metro.co.uk/2013/02/11/3400237-3400237/
No comments:
Post a Comment