Thursday, April 17, 2014

Fashion blogy? Hlásné trouby módních značek


Základna módních blogů je v Čechách poměrně široká a velký boom zažila zejména v posledních letech. Jejich autorky či autoři se inspirují zahraničními předlohami, většina stránek k nim má ovšem daleko. Stálou čtenářskou základnu a především pozornosti hodnou návštevnost má jen několik z nich a v české blogosféře je není těžké vystopovat. Udělaly to i některé módní značky a také časopisy, které s konkrétními blogery začaly spolupracovat.

Neintenzivněji s fashion blogery v českém prostředí spolupracuje značka H&M, která si velmi dobře uvědomuje jejich marketingový potenciál. Blogeři jsou totiž ochotni dělat značkám reklamu zadarmo, většinou se spokojí s věcným dárkem, který pak intenzivně promují na vlastních webových stránkách. Právě H&M dovedlo tuto strategii k dokonalosti, stejně jako ve světě jsou i v Čechách blogeři pravidelně zváni do jejich showroomu, kde mají možnost vybrat si oblečení z nejnovějších kolekcí, o kterém se potom zmiňují na blogu. A drtivá většina z nich to považuje za naprosto normální postup.


“Proč střet zájmů? Ty nemusíš psát, že ty šaty jsou pěkný, nemusíš o nich psát vůbec. Je to všechno na domluvě. Třeba háemko sponzoruje ty blogy tak, že blogerka tam přijde, vezme si všechno, co chce, vezme si deset, dvacet, třicet, čtyřicet věcí a napíše třeba o pěti, o deseti. Napíše jenom o tom, co se jí líbí. A určitě si vždycky vezme jenom ty věci, co se jí líbí,” říká Sandra Kisić, autorka Boo needs new shoes, jednoho z nějčtenějších českých blogů, který denně navštíví několik tisíc lidí. Kromě H&M spolupracují s blogery i další značky, například F&F, která každoročně vysílá několik blogerek na představení nové kolekce do Londýna.


“Z blogů se stávají hlásné trouby známých korporací, jen další kanál firemní komunikace, a tudíž opak seriózní novinařiny. Mluví se o kožiších od Dolce & Gabbana, populární americká patnáctiletá blogerka Tavi Gavinson se na svém blogu ukazuje téměř výhradně ve značce Miu Miu... mezinárodní domy prostě objevily novou formu levného marketingu,” říká Petr Matějček z České pozice.

V zahraničí už je běžné, že fashion blogeři se psaním módních deníčků živí, velkou část příjmů získají z reklamních bannerů na svých stránkách, ti nejlepší pak s konkrétními značkami spolupracují například na tvorbě vlastních kolekcí. Prototypem úspěšné módní blogerky je Chiara Ferragni z The Blonde Salad. Pětadvacetiletá italská studentka, která si založila blog v roce 2009, dnes fotí módní kampaně a navrhuje například vlastní kolekci bot. V českém prostředí se ale blogováním uživí jen hrstka lidí, módní blogeři u nás vydělají jen pár tisícovek korun měsíčně a blogování je pro ně většinou spíš příjemným přivýdělkem při studiu. Spíš než jako zdroj hlavního příjmu tak blog může sloužit jako prostředek k navázání zajímavé spolupráce. "Psaní na blog je koníčkem, který mě zatím rozhodně neuživí. Nicméně je pravda, že pokud se váš styl psaní lidem líbí, tak si na vás okamžitě vzpomenou, jakmile budou potřebovat copywritera," tvrdí copywriterka Lucie van Koten Kunešová, která píše blog Život podle Lucie. Nejznámější české blogerky se pravidelně objevují v módních časopisech jako je ELLE, Marianne nebo Marie Claire. A mnohé z nich doufají, že právě v podobných magazínech jednou budou pracovat. Módních blogerů na plný úvazek se ale v Čechách ještě nějakou dobu zřejmě nedočkáme.

Reportáž o módních blogerkách najdete v čase 3:11.




Zdroje:

MATĚJČEK, Petr. O bezvýznamnosti módních blogů. In: Česká pozice [online]. 2011 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z:http://www.ceskapozice.cz/magazin/moda-luxus/o-bezvyznamnosti-modnich-blogu

Zakládání blogů se v Česku v posledních letech stalo hitem. In: Magazín České noviny [online]. 2013 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z:http://magazin.ceskenoviny.cz/zpravy/zakladani-blogu-se-v-cesku-v-poslednich-letech-stalo-hitem/1007085 

More than just a hobby: how to make a living from blogging. In: Metro [online]. 2013 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z:http://metro.co.uk/2013/02/11/3400237-3400237/



No comments:

Post a Comment