Thursday, April 17, 2014

Poznávání umění skrze Kulturní institut Google


Projekt Google Art odstartoval v roce 2010, když Amit Sood přišel s nápadem vytvořit online platformu umožňující nový způsob poznávání umění. V roce 2011 byla poprvé veřejně zpřístupněna galerie složená ze sbírek 17 muzeí z různých zemí světa, která se neustále rozšiřuje. Největším lákadlem tohoto projektu je možnost prohlédnout si rozmanité kulturní artefakty ve velmi vysokém rozlišení. Některá vybraná díla jsou dokonce zachycena tzv. gigapixelovou technologií. To znamená, že se digitalizované obrazy skládají z miliard jednotlivých pixelů, což nabízí neuvěřitelně detailní pohled, který kamenné muzeum neumožňuje. Lze tak pozorovat jednotlivé tahy umělcova štětce či zkoumat detaily velkého plátna.

Babylonská věž, Pieter Brueghel

Přiblížený detail dělníků pracujících na věži

Později se tento projekt stal součástí Kulturního institutu Google, který má v současnosti přes 300 podílejících se partnerů ve 44 zemích z celého světa. Přispívající na stránky umisťují vše od Street artu po impresionistická umělecká díla. Sbírka tak v současnosti obsahuje přes 45 tisíc objektů. K nalezení jsou zde obrazy, fotografie, klenoty, sochy, dokumenty, ale třeba i nábytek. Dostupná jsou také videa s odborným komentářem, audioprůvodce, vysvětlivky, mapy a další materiály. Za použití funkce Google Street View je možné si prohlédnout interiér paláce ve Versailles nebo třeba Bílého domu. Další možností jsou virtuální prohlídky jednotlivých muzeí (v současnosti jich je přístupných více než 60).

Tokyo National Museum

Kdokoli si zde pak může vytvořit svou vlastní galerii oblíbených nebo zajímavých kousků a sdílet ji s ostatními. A jak už je v dnešní době v podstatě samozřejmostí, k jednotlivým dílům lze přidávat komentáře a sdílet je na sociálních sítích.

Součástí Kulturního institutu Google je také projekt World Wonders. V tomto projektu dochází k propojení fotografií s informacemi, videi, mapami, 3D modely, Street view a dalšími Google technologiemi. Lze si zde prohlédnout taková místa jako Stonehenge nebo třeba Velký bariérový útes. Mezi nejnovější projekty teď patří online výstava chrámového komplexu Angkor Wat v Kambodži.

Buddhističtí mniši před chrámem Angkor Wat

V sekci Historické okamžiky jsou pak umístěny online výstavy složené z fotografií, videí a textů, které ilustrují významné události v dějinách lidstva.  

Online výstavy ze sekce Historické okamžiky

Využití pro studium?
Možností, jak při výuce a bádání využít tuto obří interaktivní galerii, existuje celá řada a pomalu se začíná rozšiřovat nabídka různých funkcí pro tyto účely. Art Projekt nabízí nástroje, díky kterým je možné dozvědět se další informace o dílech nebo si třeba vytvářet vlastní kvízy. Tato sekce je zaměřena spíše na vyučující a studenty uměleckých škol a oborů. Projekt World Wonders naopak nabízí učební materiály, pracovní sešity a prezentace učitelům dějepisu a zeměpisu na základních a středních školách. Zapojení interaktivních materiálů do výuky by mohlo hodiny zajímavě zpestřit a dnešní školáky a studenty i zaujmout.

Hmotné umění v digitálním prostředí
Zpřístupnění kulturních artefaktů online nabízí návštěvníkům jisté výhody, nikdy však nemůže nahradit zkušenost z reálného zážitku z vystavovaného díla. Online výstavy tak fungují spíše jako doplnění reálné návštěvy muzea, než její náhrada. Pokud však člověk z nejrůznějších důvodů nemá možnost nebo se nechce osobně dostavit, internet mu může poskytnout alespoň nějakou formu kontakt s uměním. „Kulturní institut má zpřístupnit důležité kulturní památky co nejširšímu publiku a vytvořit jejich digitální archiv, který bude sloužit jako zdroj vzdělávání a inspirace nadcházejícím generacím.“  

A i když je tento systém zaměřen především na muzea a galerie, zapojit se mohou i jednotlivci. Ale v tuto chvíli je to stále možné pouze přes pozvánku od Google týmu. I tak má tento projekt velký potenciál stát se významným příspěvkem ke kolektivní inteligenci vytvářené skrze internet. Zdá se tak, že i tradice začínají aktivně vstupovat do digitálního věku.

Zdroje:




No comments:

Post a Comment