Webové stránky s názvem Arome jsou svým obsahem na českém internetu unikátní. Nabízí zábavu i služby pro návštěvníky se zájmem o parfémy - recenze, články, diskuzní fórum, rozsáhlou databázi několika tisíc parfémů, propojenou se soukromými databázemi uživatelů, včetně obrazové dokumentace. V databázi je celkem 9615 vůní; z toho je 5891 dámských, 2281 pánských a 1443 unisexových. Databáze obsahuje vůně celkem 494 značek.
Stránky jsou navštěvovány převážně ženami, to ale neznamená, že by se jim muži vyhýbali. Naopak, i muži jsou aktivními přispěvateli a autory mnoha zajímavých příspěvků. Arôme má kolem 1750 zaregistrovaných uživatelů; z toho 850 je aktivních v databázi (to jsou ti, kteří používají poličky neboli uvádějí přehled o svých vůních, miniaturách, vzorečcích atd.).
Pro představu, o čem je na webu řeč, vybírám z témat: Čím jste dnes navoněné?, Nejkrásnější a nejošklivější flakony, Není to sladké, nejsou tam kytičky a je to originální, Láska na první počich, Těžší pomerančová vůně, Vašich TOP 10, Jaký parfém koupíte příště?, Podobné vůně různých značek, Parfémy ve filmech ...
Parfémový web Arôme založila milovnice vůní a parfémů „Ada“ počátkem roku 2007. Stránky o vůních si našly brzy široké publikum, protože něco podobného, a v takovém rozsahu, v České republice zatím nebylo. Počet návštěvníků dodnes stoupá. V současné době je počet unikátních návštěvníků měsíčně průměrně 35 000, ve všední dny navštíví stránky v průměru 1500 unikátních návštěvníků denně a měsíčně návštěvníci zobrazí přibližně 150 000 stránek. Mnozí čtenáři se naučí na Arôme chodit pravidelně (60 % návštěv jsou vracející se návštěvníci). Po založení webu se začaly psát recenze převážně na parfémy, které se daly běžně vyzkoušet a byly dostupné v parfumeriích a drogeriích. Postupem času, jak se návštěvníci stránek a zakladatelka webu dostávali i k méně dostupným vůním, začaly se objevovat stále častěji články a diskuze i o vůních „mimo hlavní proud“, tzv. o niche parfumerii a o vintage vůních. Na Arôme lze najít snad opravdu vše, co se týká parfémů. Obsah je vytvářen jak správkyní webu, tak samotnými uživateli.
Koncept produsage je v případě tohoto webu dokonale naplňován. Uživatelé webu čtou příspěvky, recenze parfémů, názory, ale mnozí z nich nejsou jen pasivními konzumenty obsahů. Participují totiž na vytváření obsahu. Sami aktivně přispívají, ať už texty, anebo obrazovou dokumentací, předávají si mezi sebou informace, přicházejí s novými tématy. Jsou zároveň tvůrci i příjemci mediálních obsahů. Účastní se hlasování na různá témata, mohou vytvářet žebříčky oblíbenosti, budovat si vlastní „virtuální poličky s parfémy“. Někteří z uživatelů mají také své vlastní webové stránky s blogy, nejen na parfémová témata.
Evidentní je i koncept kolektivní inteligence (pojem, který zavedl francouzský filosof Pierre Levy). Návštěvníci webu si sdělují své olfaktorické zážitky, předávají si zkušenosti, odkazy, píší recenze k jednotlivým vůním, dávají si tipy na zajímavé vůně, dobré prodejce, vyměňují si vzorečky s vůněmi, diskutují (nejen o vůních samotných, ale probírají i různá témata, spojená s vůněmi jen okrajově) a tím shromažďují, sdílejí, nabývají a neustále doplňují znalostní fond. Kromě jiného, aktivně vyhledávají informace z dalších zdrojů, a to především v odborné a populární literatuře a na zahraničních webových stránkách s podobným zaměřením. Mezi nejdůležitější webové zdroje informací patří: Boisdejasmin, NowSmellThis, Perfumesmellinthis, Basenotes ...
Parfémový web Arôme patří bezesporu mezi nejzajímavější weby v oblasti zájmového diskurzu.
No comments:
Post a Comment