Thursday, December 3, 2009

Žlutá síla útočí




Simpsonovi. V současnosti nejspíš nejoblíbenější a nejznámější televizní animovaný seriál, který se díky své vtipnosti a originálnosti vysílá ve více než 70 zemích světa. Žlutá rodinka se na televizních obrazovkách objevila poprvé 19. dubna roku 1987, ovšem ne jako dvaadvacetiminutový seriál, ale jako dvouminutový skeč v Show Tracey Ullmanové, kterou tehdy vysílala americká televizní stanice Fox. Teprve až v prosinci téhož roku vznikl první díl řádných dvacetiminutových epizod s názvem Vánoce u Simpsonových. Seriál měl obrovský úspěch a tak byl přesunut do hlavního vysílacího času. Od té doby se mnohé změnilo, ale fakt, že v současnosti má seriál 18 sérií se zhruba 400 epizodami, hovoří za vše. Od svého začátku posbírali Simpsonovi několik cen Emmy, několik Oskarů a nesmím zapomenout na to nejhlavnější - nespočetné množství fanoušků a diváků různého věku.

Transmedia storytelling
V následujících odstavcích se pokusím vyložit fenomén Simpsonových z hlediska konceptu transmediálního vyprávění, kdy je obsah či děj předáván masovému publiku přes důmyslné a dobře plánované využití různých mediálních platforem. Pro transmediální vyprávění je typický multiplatformní přístup. Vytváří různá místa vstupu pro různé segmenty publika.
Nejvíce Simpsonovi zasáhli v roce 2007, a to díky filmu – Simpsonovi ve filmu (The Simpson Movie) , který měl v českých kinech premiéru 26. července 2007. Na filmu pracovali stejní tvůrci jako na televizním seriálu (James L. Brooks, Matt Groening a Al Jean), a tak se fanoušci dočkali většiny svých oblíbených postav. Po dvaceti letech přeskočila nejoblíbenější animovaná rodinka z malých obrazovek na velká filmová plátna. Ve vedlejších rolích se objevili i některé filmové hvězdy a skutečné postavy americké historie. Ve Springfieldu se také začaly řešit problémy jako znečišťování ovzduší, ekologická krize a současná americká politika. Transmediální vyprávění by mělo rozvíjet původní příběh a přinášet něco nového, nový pohled na svět příběhu. Rozšíření však musí dávat reálný smysl fikci jako celku, a to se tvůrcům filmu podařilo. Jejich snahou bylo také přitáhnout k filmu i ty diváky, kteří se zatím s fenoménem Simpsonových nesetkali a zároveň uspokojit věrné fanoušky.
Jak už bylo řečeno, transmediální vyprávění přináší různé přístupové body, přes které se mohou spotřebitelé ponořit do světa příběhu. Jedním z takových vstupů do světa Simpsonových byla 3D hra The Simpsons Game od společnosti Electronic Arts. Hra je dostupná na platformách Playstation 3, Playstation 2, Playstation Portable, Xbox 360, Wii a Nintendo DS. Aby si hry všimli i "ne-fanouškové" Simpsonových, zaplatila si společnost EA na americkém televizním kanále FOX 30sekundovou reklamu.
Podle recenzentů dobrou práci na hře odvedli také scénáristé. Jednotlivá videa jsou přesně taková, jaká byste čekali v televizi včetně některých zcela uzemňujících hlášek. Oficiální web The Simpsons Game je zde. Najdete tam podsekce věnující se jednotlivým levelům, obrázky ze hry a mnoho dalšího. Českým "oficiálním" webem je tato stránka. Fanoušci zde najdou Soundboard, tapety na plochu apod.
Dalším vstupem do světa Simpsonových mohl být v nedávné době medializovaný Playboy, na jehož obálku se dostala Marge Simpsonová. Kreslená postavička dostala v magazínu celé tři strany prostoru, kde kromě fotek narazí čtenáři také na rozhovor či dosud nezveřejněné informace o jejím životě. Zde se potvrzuje, že transmediální vyprávění nás orientuje na postavy, jejich svět či cíle. Každé takové rozšíření základního příběhu přináší nové informace, které nás nutí přepracovat naše pochopení fikce jako celku. Příjemci se tak stávají „sběrači“, kteří se pohybují mezi jednotlivými vyprávěními a snaží se poskládat souvislý obraz.
Transmediální vyprávění však není založeno jen na individuálních postavách či konkrétním ději, ale také na komplexním fiktivním světě, který nabízí propojení postav s jejich příběhy. Zde bych zmínila komiks Simsonovi od vydavatelství Crew, který se na českém trhu objevil také v roce 2007. Oficiální texty distributorů slibovaly „extra-unikátní příběhy“, které rozhodně nekopírují děj seriálu.




Simpsons fanfiction
Koncept transmediálního vyprávění předkládá nové potenciální děje, které ale nemusí být diváky plně interpretovány a spíše zakrývají, než-li odkrývají. Příjemci pak dostávají impuls k tomu, aby pokračovali nebo přepracovávali určité části příběhu a spekulovali o nich. Vzniká tak fanfiction. Principem fanfiction je použití postav, námětů a světa vytvořeného původním autorem, ovšem tak, že výsledné dílo není jen plagiátem původního díla, ale kreativním výtvorem fanouška. (Wikipedie)
Historie fanfiction sahá až do 17. století. Moderní fenomén fanfiction se pak datuje od 60. let 20. století, kdy se utvořila fanouškovská základna okolo televizního seriálu Star Trek. Povídky navazující na původní dílo se publikovaly v tkz. fanzinech, amatérsky vyráběných a šířených časopisech. (Wikipedie) Skutečný rozmach fanfiction však přichází s nástupem internetu. Vytvářejí se rozmanité webové archivy, na kterých je možno příběhy vystavovat, v roce 1998 vzniká největší a nejreprezentativnější archiv fanfiction. Fanoušci zde vytvářejí vlastní pohled na svět svých hrdinů. Součástí fanfiction.net je také Simpsons fanfiction, obsahující bezmála 800 fanouškovských povídek. Mezi nimi je například 37 tzv. crossovers. Jsou to příběhy, které spojují dva různé prameny, světy – postavy dvou různých seriálů. Jako jeden příklad za všechny bych uvedla propojení světa Simpsonových a Futuramy. Příběh nás zavádí do doby těsně před Fryovým zmrazením (Futurama), kdy se on a jeho rodiče přestěhují do Springfieldu (Simpsonovi). V rámci simpsonovské komunity na fanfiction.net nalezneme také šest dalších „subkomunit“ , sdružující fanoušky strašidelných Simpsonů či milovníků Barta a Jessicy.

Koncept Produsage
V českém prostředí se simpsonovská fanfiction zatím nerozvinula. Publikum fanoušků však přesto v síti sítí také aktivně vytváří nejrůznější webové stránky mapující historii seriálu, obsahující jednotlivé díly, odkazy, soundtracky, hry a diskuzní fóra. Za všechny jmenujme tuto či tuto. Nesmíme zapomenout ani na youtube, kde najdeme nespočet videí - od perliček z jednotlivých dílů, přes chyby v seriálu po manuál, jak jednotlivé postavičky Springfieldu nakreslit.



No comments:

Post a Comment