Co je Auto*Mat a proč tu je?
Auto*Mat je neziskové sdružení iniciující bezpečnou, zdravou a živou Prahu. Vznikl v roce
Začali tedy natáčet všechny své pokusy upozornit občany řadové i ty, kteří řadové zastupují na potřebu změny. Filmová kamera tak zachytila obraz z různých uměleckých a osvětových akcí, demonstrací, provokací, setkání aktivistů s radními, primátorem, policisty, cyklisty, automobilisty, dalšími politiky, dopravními odborníky, s rodiči, dětmi, kočárky, vandaly a ignoranty. Vycházeli přitom z příkladných řešení západoevropských metropolí, jednoduchých matematických výpočtů a selského rozumu. Zde je jejich 7 auto*matických kroků ke zdravému městu:
- atraktivní veřejná doprava: rozvoj příměstské železnice a tramvajové sítě, kvalitní přestupní terminály, krátké intervaly
- změna investiční politiky: méně peněz do výstavby silnic a více do rozvoje ostatních druhů dopravy
- budování systematické sítě cyklostezek ve vnitřní Praze
- zklidňování automobilové dopravy: zužování jízdních pruhů, vkládání příčných prahů, zóny s rychlostí 30km/h
- bezpečné cesty do škol
- správné (spravedlivé) ceny za osobní automobilovou dopravu: mýtné při vjezdu do Pražské památkové rezervace, zpoplatnění parkování podle vídeňského modelu
- cílené vzdělávání a propagace podporující udržitelné formy dopravy.
Nechci zde polemizovat nad správností a promyšleností aktivit a cílů „auto*matické“ iniciativy, spíše nad tím, jak se snažili a snaží těchto kroků dosáhnout.
Transmediální poselství – natočit film nestačí
Sami zakladatelé Auto*Matu pochopili, že k prezentování a šíření nějakého obsahu a myšlenky musí využít více mediálních platforem. Postupně se tak důmyslnými kroky dopracovali ke stávající podobě fungování této organizace. Založili webové stránky, bez kterých může v dnešní době fungovat snad jen bar, kde občas pracuji – a ten vlastně ani moc nefunguje. Na adrese www.auto-mat.cz se můžete dozvědět o tom, co Auto*Matisté zrovna dělají, co už udělali, co se chystá, jak se může někdo další zapojit, finančně přispět, koupit si tričko. Organizátoři komunikují i přes významné osobnosti z oblasti umění, vědy, politiky, kteří je podporují a o nichž se na stránkách také můžete dočíst, proč to dělají. Auto*Mat též spolupracuje s Rádiem 1 (například reklamou „Jeďte na Radiohead na kole“). Dalšími mediálními a materiálními partnery jsou například týdeník Respekt, Instinkt, FAMU, grantovou podporu dostává z Islandu, Lichtenštejnska, Norska, atd.
V roce 2005 přichází Martin Mareček se svým dokumentárním filmem ZDROJ o problémech závislosti lidí na „černém zlatě“ – ropě. Aktuálním a nezištným způsobem agituje nejenom divácké publikum na filmových festivalech, ale svoji promyšlenou distribucí i na problémové zdroje (v tomto případě zkorumpované instituce stojící za stavbou ropovodu v Ázerbájdžánu). Film Zdroj tak zapadá do důmyslného aktivního tělesa Auto*Mat a jako ozubené kolečko přispívá k zmobilizování dalších komponentů. Mezitím již Martin Mareček, Vratislav Šlajer, Jan Bouchal a další spřízněnci Auto*Matu pořádají první cyklojízdy Prahou, pražský Den bez aut, odborné semináře, lobbují na Magistrátu a provokují řidiče a policisty. Ze sesbíraných materiálů zkomponují dokumentární film Auto*Mat s podtitulem RÁNO VSTANU A ZMĚNÍM SVOJE MĚSTO s prvky animace, home videa a hudebního klipu, jenž měl premiéru na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě a od té doby se promítá po celé České republice (aktuální prosincové nasazení filmu naleznete zde). Příběh Auto*Matu se stává transmediální. Jak argumentuje Henry Jenkins (autor knihy Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, 2006, kde je pojem „transmedia storytelling“ poprvé definován) sledování filmu vyžaduje nutnost koncentrace, paměti a pozornosti, kterou soustředíme na pochopení příběhu a dále rozvíjíme tento proces tím, že pátráme po dalších prvcích doplňujících vyprávění. Zainteresovaný divák se po shlédnutí filmu o něčích snahách zlepšit jeho město bude snažit „vygooglovat“ doplňující informace, podívá se na příspěvky na youtube,
koupí si tričko s logem a začne více chodit pěšky, koupí si kolo a na něj nalepí nálepku s logem, přijde s nápadem na novou nálepku, stane se fanouškem na Facebooku, zúčastní se Evropského týdnu mobility, začne jezdit do práce na kole, nebo založí vlastní iniciativu na podporu automobilismu v Praze, přestane jezdit MHD, zahodí stojan na kola pro zaměstnance či přijde sníst všechny chlebíčky pro novináře na tiskovku Auto*Matu. Stává se aktivním publikem, které utváří další posouvání obsahu. Toto chápání by se z obecného hlediska dalo připodobnit ke konceptu produsage. Příznivci i odpůrci Auto*Matu tvoří přeci jeho obsah. Zasluhují se o jeho další podobu. Zmínky o Auto*Matu nalezneme na Wikipedii, na Facebooku má skoro 2000 fanoušků a ve
svém fanklubu na internetových stránkách lidi jako je Helena Třeštíková, Jaroslav Dušek, Tomáš Sedláček nebo Ondřej Liška.
Některá z hesel Auto*Matu „Jedeme v tom všichni“, „Jedu v tom“ a „Nejeď v tom“ dobře vystihují nejenom samotnou podstatu iniciativy, ale i podstatu zmíněných konceptů – kolektivní aktivitu.
Hale jako já to chápu, používat auto, aby sis zajel třeba 500m do práce je stupidita, to můžeš jít pěšky, nebo pokud pospícháš, tak na kole, ale třeba když jedu 3km daleko nakupovat velký nákup, tak asi na kole nepojedu. Každopádně souhlasím, s tím že auta se musí omezit. Třeba i ty věci okolo toho, já si třeba včera musel koupit nové pneumatiky z https://www.pneuok.cz/. Prostě strašný...
ReplyDelete