Tuesday, December 15, 2009

Radiohead, průkopníci využívání transmediální komunikace a konceptu produsage v hudebním průmyslu?

IN RAINBOWS - DOWNLOAD

Jste muzikant? Prodejnost desek Vašich cédéček klesá? Unikají Vaše nahrávky před vydáním na internet? Lámete si hlavu co s tím vším...? Zkuste se třeba inspirovat skupinou Radiohead a nabídnout svoje cd fanouškům zdarma!

Velmi originálním a ve své podstatě přelomovým způsobem se britská kapela Radiohead rozhodla takto distribuovat v říjnu 2007 svoji desku In Rainbows.

Nabídla svoje cd za krásně kulatou nulu, respektive za libovolnou cenu, ke stažení na internetu pro všechny, kdo o toto projevili zájem. Udělala tak jako první celosvětově známá kapela dosti odvážný skok do neznámých vod a vsadila na loajalitu svých fanoušků a jejich ochotu finančně podpořit své oblíbené hudebníky.

Konkrétní čísla, jak moc se album stahovalo, Radiohead k dispozici neposkytli, nicméně marketingová agentura ComScore provedla svůj vlastní výzkum a zjistila, že většina fanoušků za desku nezaplatila vůbec nic. Dle jejich průzkumu, od kterého se ovšem kapela posléze úplně distancovala, zaplatilo za nahrávku sumu větší než nula pouze 38% procent lidí. Ti, kteří se něco zaplatit rozhodli, vydali na nákup cd částku v průměru 6 dollarů. Otázka zní
jestli celková částka převyšovala náklady na výrobu cd. O t
omto se vedou mezi kritiky a fanoušky velké spekulace, ale většinou se soudí, že ano.
Že se nabídnutí cd ve své podstatě zadarmo na internetu Radiohead vyplatilo, svědčí fakt, že když po dvou měsících vyšlo In Rainbows klasicky na cd disku, tak se v prodejnosti vyšplhalo až na první příčku jak v U.S. Billboard hitparádě, tak ve Velké Británii i jiných zemích. A to přestože si ho mohl již dříve každý stáhnout pokud chtěl zadarmo.


IN RAINBOWS – video soutěž

Radiohead, jako vždy velmi inovativní, v interaktivní komunikaci s fanoušky prostřednictvím neustali, naopak – po vydání desky In Rainbows následovala soutěž o nejlepší animovaný videoklip k libovolně zvolené písničce z alba. Ve spolupráci s aniBoom, serverem zaměřeným na sdílení animovaných obsahů, vybrali nakonec sami Radiohead ve finále 4 autory, z nichž každý obdržel 10 000$ na vytvoření celého animovaného videoklipu a zároveň celosvětovou marketingovou a distr
ibuční podporu od aniBoom. Nutno říci, že během 3 týdnů, kdy bylo možné na web vkládat soutěžní příspěvky, bylo vloženo 236 animovaných klipů a 900 storyboardů ( = sada rámečků s obrázky = „něco jako komiks“ ). V další fázi bylo aniBoomem, společnostmi TBD Records and Adult Swim obdrželo 13 finalistů po 1000$, aby mohli vytvořit jednominutový videoklip – internetová komunika aniBoomu si pak hlasováním sama vybrala 5 finalistů, z jejichž výtvorů vybrali samotní Radiohead 4 konečné vítěze. Původně měl být pouze jeden, ale zjevně se nemohli rozhodnout, který z nich je nejhezčí...proč? No, to posuďte sami, zde jsou zmiňované čtyři výtvory:

Radiohead – 15 step – by Kota Totori of Japan



Radiohead – Videotape – by Wolfgang Jaiser a Claus Winter of Germany


Radiohead – Weird Fishes – by Tobias Stretch of the U.S.


Radiohead – Reckoner - by Clement Picon of France

IN RAINBOWS – soutěž remixů – NUDE, RECKO
NER

V další kreativní soutěži přímo spjaté s albem In Rainbows Radiohead na iTunes umístili skladbu Nude, ale rozloženou na jednotlivé části. Fanoušci si pak koupit tyto jednotlivé úseky nahrávky - vokály, bubny, kytaru atd. a následně z těchto částí vytvořit remix, který následně vložili na webové stránky. V této soutěži chyběly ceny, nicméně Radiohead prohlásili , že „si poslechnou nejlepší remixy.“
Obdobnou soutěž podobného ražení vyhlásili záhy po této předchozí. Spočívala ve vytvoření remixu songu Reckoner, přičemž pro soutěžní příspěvky je možno hlasovat a stále jsou k dispozici k poslechnu na internetu .


STAŽENÍ These Are My Twisted Words

Tento rok Radiohead žádné nové cd sice nevydali, nicméně posluchačům opět zdarma představili a zadarmo poskytly 17.8. jednu novou skladbu s názvem These Are My Twisted Words. K ní kytarista kapely Jonny Greenwood řekl: "Nějaký čas jsme nahrávali a toto je jedna z prvních písní, kterou jsme dokončili a jsme na ni moc pyšní.“ . Jestli mají být na co opět můžete posoudit sami poslechneme písně po ( legálním ) stažení z výše uvedeného odkazu. Tato píseň navazuje na skladbu Harry Patch (In Memory Of), věnovanou zesnulému veteránovi 1. světové války, jíž coby benefiční singl (ke stažení je za 1 Libru) představili o čtrnáct dní dříve.

Vlastní tv stanice, webové stránky, fan sites

Tomu, že Radiohead novým technologiím a novým způsobům komunikace se svými příznivci velmi fandí, svědčí i skutečnost, že internet využili již coby originální nástroj marketingové kampaně už při vydání svého předchozího alba Hail To The Thief. Na webu www.radiohead.tv. ( na kterém nyní ovšem již nic není ) tehdy rozjeli vlastní internetovou televizní stanici, přímo zaměřenou na propagaci této desky. Bylo zde možno shlédnout jednak různé promo materiály, sestřihy z koncertů, studia apod, ale také vlastní výtvory fanoušků, kteří mohli zasílat vlastní vizuální výtvory související se skupinou Radiohead.

K udržování kontaktu s fanoušky Radiohead také ( aktivně ) využívají i svoji vlastní webovou stránku www.radiohead.com , na které můžete najít klasicky diskuzi, fotografie, hudební videa..stránka zároveň slouží členům kabely jako takový jejich vlastní blog, kde vkládají odkazy a připomínky na různé věci. Například momentálně poslední příspěvek je od zpěváka Thoma Yorka, který vyzývá mladé, aby se připojili do debatního panelu na summitu v Copenhagenu. ( kapela se dlouhodoběji aktivně zajímá o ekologii ).

Možností, jak Radiohead či další jejich fanoušky zkontaktovat a dozvědět se o nich něco zajímavého existuje více – můžete například navštívit jejich fanouškovské stránky na Facebooku nebo na Myspace, Twitteru stejně tak na Last.fm nebo na Youtube atd.

Radiohead nejsou jediná kapela, která plně využívá všechny možnosti nových médií, ale jako jedna z mála objevuje stále nové způsoby, jak se svými fanoušky prostřednictvím internetu komunikovat a jak je také hlavně aktivně zapojit do samotného tvůrčího procesu.

No comments:

Post a Comment