Tuesday, December 15, 2009

Dr. House, aneb fenomén zázračného lékaře


Doktora House zná asi každý z nás. Tento americký seriál z produkce televizní stanice FOX se začal vysílat již v roce 2004 a získal si skutečně nebývalou popularitu. Děj se odehrává ve smyšlené nemocnici Princeton-Plainsboro v New Jersey, kde podivínský doktor House řeší ty nejzapeklitější medicínské případy. House, jehož mistrně ztvárnil Hugh Laurie, hraje šéfa diagnostického oddělení, které se zabývá případy, s nimiž si jinde nevědí rady. Má přitom k ruce celý tým specialistů – imunoložku Allison Cameronovou, specialistu na intenzivní péči Roberta Chase a neurologa Erica Foremana. Jednu z důležitých vedlejších postav představuje Housův nejlepší přítel a jeho, dá se říci, dr. Watson – James Wilson. A v neposlední řadě zde najdeme i Lisu Cuddyovou – ředitelku nemocnice, kterou House takřka bez ustání popichuje. Sarkastický House leze celé nemocnici bez ustání na nervy, nicméně díky svým takřka zázračným diagnostickým schopnostem zůstává nedotknutelným. Seriál získal řadu prestižních ocenění včetně cen Emmy a Zlatého glóbu pro Hugha Laurieho. Celkem bylo natočeno 6 řad, které byly odvysílány ve více než 30 zemích světa.

Tolik tedy úvodem a nyní bych se rád zaměřil na mediální koncepty, které jsem zde identifikoval:

PRODUSAGE

Seriál Dr. House si díky své popularitě získal miliony fanoušků po celém světě. A není tedy vůbec divu, že se mnozí z nich do dění kolem seriálu aktivně zapojují. Vznikají pak četné fanouškovské stránky, obsahující popisy jednotlivých postav a seznamy oblíbených Housových hlášek. Fanoušci se důkladně realizují i na Wikipedii, kde je podrobně rozepsán i průběh jednotlivých epizod s klíčovou pointou – finální diagnózou. Fanoušci však nezůstali pouze u textu – na internetu nalezneme desítky sestřihů vtipných hlášek a to hned v několika jazycích.


Tento jev zajisté souvisí i s dalším pojmem:

KOLEKTIVNÍ INTELIGENCE

Fanoušci svou aktivitou dávají dohromady určitou znalostní bázi, díky které se zájemce o bližší informace v seriálu snadno zorientuje. Jev je patrný hlavně u sbírání hlášek, které je založeno na zasílání oblíbených citací velkým množstvím fanoušků. Dalším příkladem jsou titulky k jednotlivým dílům seriálu, které jsou překládány komunitou fanoušků do nejrůznějších jazykových mutací. Hotové titulky jsou pak dalšími uživateli dále upravovány, jsou odstraňovány překlepy a tak podobně.

TRANSMEDIÁLNÍ VYPRÁVĚNÍ

Jako u spousty seriálů předtím, i z Dr. House se rozhodla vytěžit společnost FOX maximum. Sázela na to, že pokud je seriál úspěšný, najde se zajisté i spousta lidí, kteří si o něm zakoupí knihu. K Housovi vyšly hned dvě. Úspěšnější z nich byla kniha "Dr. House - Pravda a mýty o netradičních lékařských metodách v populárním seriálu" od Andrewa Holtze. Její český překlad dokonce získal cenu Český Bestseller 2007 - Nejprodávanější beletrie pro dospělé. O něco méně úspěšná byla kniha "Dr. House - Průvodce seriálem," napsaná Paulem Challenem.lko, které obsahuje mimo jiné i neautorizovaný životopis Hugha Laurieho, se neprodávalo zdaleka tak dobře jako první publikace. Ocenění se mu však přesto nevyhlo – získalo cenu Český Bestseller 2008 - Nejprodávanější kniha v češtině na Slovensku. Je tedy vidět, že koncept knihy podle seriálu si své kupce najde.