Sunday, December 13, 2009

Zkus to vygooglovat!

Kolik z vás, co čtete tenhle článek má Google nastavený jako home page? A pokud ne, kolik z vás ho má na liště mezi oblíbenými odkazy a nebo aspoň v oblíbených? Vsadím, že to bude vysoké procento. A co takhle novotvar „gůglovat“, používáte? Určitě si i mnozí jasně vybavíte v hlavě obrázek oficiálního loga Googlu, které se tu a tam ke speciálním příležitostem na několik dní dočasně mění – příklady zde.


Ať chceme nebo ne, přiznejme si, že Google je zkrátka novodobý fenomén. Je to něco, co se i přes svou už dnes velkou užitečnost neustále rozvíjí a nabízí stále nové služby, které mají usnadnit náš život s internetem. Věřím, že není nikdo, kdo by nevěděl, co to Google je, ale asi všichni nevědí, jak vznikl. Pojďme si tedy říct nějaká stručná fakta.

Google vznikl jako projekt studenta Larryho Page ze Stanfordovy univerzity v lednu roku 1996. Larry pak zanedlouho přizval na pomoc kolegu Sergeye Brina. Cílem projektu bylo vylepšení výsledků vyhledávání při analýze vztahů mezi jednotlivými stránkami na základě odkazů. Odkazy nejdříve sbíral po internetových webech malý vyhledávací robot nazývaný "BackRub", ze kterého se stal obr zvaný Googlebot, který dnes již sbírá vše, co najde a indexuje nejen odkazy, ale i texty, flash a dokumenty typů např. PDF, DOC, XLS, PPT, HTML, a mnoho dalších, a to na více než osmi miliardách stránek. Dnes nabízí Google spousty služeb, z nichž se alespoň malou část pokusím níže představit.


Nechci shazovat jiné vyhledávače, ale to, co dnes Google nabízí, ostatní vyhledávače tak trochu zastiňuje. Tak třeba Google Maps. Není to jen jednoduchá mapa světa, ale má i vydařenou funkci procházení se žlutým panáčkem po ulicích různých měst světa, jejichž seznam se neustále rozrůstá.

Současně existuje volně stahovatelný program Google Earth, což je také mapa, ale 3D, složená z družicových snímků. Z dalších služeb Googlu tu máme například vyhledávání v knihách na Google Books, prohledávání blogů na Google Blog Search, dále například velice užitečný Google Reader, bez kterého se já osobně už neobejdu. Je to web, který vám servíruje zprávy z vybraných zpravodajských zdrojů nebo témat a navíc i z vámi vybraných stránek. Jeho výhoda tedy spočívá v tom, že máte všechno pěkně na jednom místě a nemusíte mít otevřených několik oken. Google dále nabízí e-mail na GMail, vyhledávání obrázků na Google Images, překladač Google Translate a mnoho, mnoho dalších funkcí, které jsou neustále přidávány. Google samozřejmě funguje v mnoha jazykových verzích a už nějaký ten pátek na nás mluví česky.


Google transmediálně

Google jako čistě internetový produkt najdeme hlavně právě na internetu. Google můžeme sledovat na Facebooku, což je jiný současný fenomén, který možná ani není třeba představovat. Ale přece jen velice stručně - jedná se o společenský webový systém sloužící hlavně k tvorbě sociálních sítí a komunikaci mezi uživateli, který má dnes již přes 325 milionů aktivních uživatelů a je přeložen do šedesáti pěti jazyků. Google na této síti vede svou stránku, kde nejen své fanoušky (kterých je 405 tisíc) informuje o novinkách, ale také o nejvíce vyhledávaných slovech, různé přehledy a fakta. Denně fanoušek dostane na svou „zeď“ dvě až tři zprávy, na které může reagovat, ať už diskuzí nebo pouze označením, že se mu příspěvek líbí. Na samotné stránce lze pak vést diskuze.




„In“ je dnes vést i svou stránku na Twitteru, což je něco jako takový malý facebook nebo lépe řečeno mikroblog, příspěvek smí totiž činit max. 140 znaků, i tady lze ale samozřejmě přidávat obrázky. Google má kupodivu navzdory faktu, že může sdělovat míň, na Twitteru 1,9 milionů fanoušků, kteří denně stojí o jeho příspěvky. Na Twitteru přitom není zdaleka tak možné nějak více reagovat, číst příspěvky ostatních a diskutovat.


Existují ale i spousty knih o Googlu, přičemž se jedná převážně o různé návody k používání Googlu, ale také i knihy o jeho historii. S Googlem se můžeme setkat i v písničkách, ale to už samozřejmě bez záměru tvůrců Googlu. Sloveso „google“ (v češtině „googlovat“) se totiž stalo běžně používaným slovem, které neznamená nic jiného, než „vyhledat si na Googlu“. Není také divné setkat se s Googlem ve filmech. Jako příklad by se dal uvést momentální kultovní film Twilight, ve kterém hrdinka Bella Swan vyhledává, co potřebuje, právě na Googlu, přičemž použije i službu Google Books.


Google a produsage?

Podle mého názoru fanoušci například na Facebooku, tedy publikum, můžou reagovat nejen na příspěvky Googlu, ale i v jejich diskuzích sdělovat svoje zkušenosti a navrhovat některá zlepšení. Nejedná se tedy o klasickou produsage, kdy by snad samotní fanoušci byli tvůrci obsahu Googlu a jeho služeb, ale myslím, že na základě takovéto zpětné vazby pak Google může svoje aplikace a služby všemožně vylepšovat, dalo by se tedy říct, že i pouhý fanoušek se nějakou měrou může zasloužit o podobu některé služby nebo aplikace. Na této stránce můžeme vidět alespoň návrhy log Googlu od fanoušků.


Fanoušci a jejich weby

Co by to byl Google za fenomén, když by neměl své fanouškovské webové stránky? Při zadání hesla „google fan site“ v Googlu dostaneme 124 milionů výsledků. Samozřejmě ne všechno budou fanouškovské stránky, ale je jasné, že jich existuje mnoho. Například na této stránce, kterou Google zařadil na první místo, je možné dočíst se podrobněji o historii Googlu, dále jsou zde novinky, fóra, blog, atd. Nebo tento fanclub, kde najdeme dokonce i kvíz „Jak moc máte rádi Google“.


A jak moc máte rádi Google vy?


Zdroje:
www.google.com a příšlušné služby a aplikace
www.lupa.cz
www.facebook.com
www.twitter.com
www.googlefansite.com
googlefanclub.freehosting.net


No comments:

Post a Comment