Minulý týden dorazil na naše obrazovky kultovní americký seriál How I Met Your Mother, v česku je vysílán pod názvem Jak jsem poznal vaši matku. Ve čtvrtek 26.11. ho uvedla Prima COOL a český divák tak může konečně zcela legálně shlédnout seriál, který je považován za jeden z nejlepších sitcomů posledních let, a mocně atakuje přední pozice seriálu Přátelé, které se pro mnohé z nás zdály být nedostižné.
Ve zhruba dvacetiminutovém seriálu se můžeme potkat s pěticí kamarádů, Tedem Mosbym, Marshallem Eriksenem, Robin Scherbatsky, Barneym Stinsonem a Lily Aldrin. Struktura celého seriálu je jednoduchá. Hlavní postava Ted Mosby neurčitého věku vypráví svým dospívajícím dětem celý příběh o tom, jak poznal jejich matku. A jak sám říká, bude to hodně dlouhý příběh. Koncepce seriálu je velmi podobná právě seriálu Přátelé, za co si již vysloužila kritiku od skalních fanoušků Přátel, kteří tvrdí, že HIMYM, jak se seriálu zjednodušeně na internetu říká, Přátele pouze vykrádá a nepřichází s ničím novým. Pětice z HIMYM žije stejně jako šestice z Přátel v New Yorku, a tam, kde se Přátelé scházejí v kavárně Central Perk, se HIMYM parta schází v baru MacLaren´s, kde řeší své každodenní problémy. Seriál je doslova "prošpikován" ostrým humorem často využívajícím trapnost situací nebo slovní hříčky. Velmi časté jsou také popkulturní narážky, jejichž výčet si můžete přečíst třeba zde. Seriál hodně těží z nejvtipnější postavy, kterou je bezpochyby neúnavný milovník, byznysmen a tvořitel různých životních pravidel Barney Stinson, jehož ztvárňuje skvělý Neil Patrick Harris, známý například z Hvězdné pěchoty, Zahulíme, uvidíme a dalších filmů. Barney obohatil jazyk, především internetový, mnoha lidí o hlášky jako Suit up!, Legen… wait for it …dary, Awesome nebo High Five! I zde se projevuje podobnost se seriálem Přátelé a jeho postavou Joeho Trivianiho. Přesto How I Met Your Mother nelze brát jako pouhou kopii Přátel, protože kromě těchto pár shodností v koncepci se každý seriál vydává jiným směrem a postavy v obou seriálech jsou také vyprofilovány po svém. V pomyslném souboji obou seriálů u mě vítězí How I Met Your Mother, který drtí Přátele hlavně svým daleko ostřejším humorem.
Seriál spatřil světlo světa 19. září 2005, kdy ho uvedla americká televizní stanice CBS. V tuto chvíli v USA běží již pátá série a herci nedávno uzavřeli se studiem 20th Century Fox Television smlouvu na ještě další tři série. Krátce po svém uvedení si How I Met Your Mother našel velké množství fanoušků, dokazuje to například vysoké hodnocení 8,8/10 bodů na IMDb nebo 5. místo mezi top 200 seriály a 93% na ČSFD. Chválou nešetří ani kritici, kteří od roku 2006 udělili HIMYM zatím 11 Emmy Award a jeden Zlatý Globus. To, že HIMYM je pro CBS horké zboží dokazuje i fakt, že ho pravidelně od začátku vysílá v Prime Time ve 20:00 nebo v 20:30.
CBS si je dobře vědoma principu Transmedia Storytelling, jak ho definoval americký mediální odborník a profesor na University of Southern California Henry Jenkins ve své knize Convergence Culture, tedy, že ke správné propagaci mediálního obsahu je v dnešní době potřeba využívat co nejvíce mediálních platforem, jako je internet, televize, rádio, hry apod. CBS k tomuto účelu využívá především internet. Vedle oficiálních stránek seriálu můžeme na jejím webu najít také Barneyho blog, kde se Barney vyjadřuje k aktuálním případům nebo křivdám, které se mu v příběhu staly. Na svých stránkách také televize nabízí možnost zakoupit si soundtrack, stáhnout si mobilní vyzvánění, shlédnout nejnovější videa s ukázkami seriálu nebo si stáhnout různé aplikace na počítač. Zajímavější je ale využití předmětů, které se v seriálu objeví. Fanoušek si tak může zakoupit třeba knihu The Bro Code, jakýsi kodex pro parťáky, který se objevil v díle 3x17 The Goat. Kodex sepsal Barnabas Stinson (Barney Stinson v 18. století), a který stanovuje pravidla chování parťáků, např. „Parťák bude v čase tomu nezbytném varovat svého parťáka o existenci holčičí bitky.” nebo „Parťák nikdy nespí s parťákovou ex.” Dalším příkladem, jak CBS využívá internetového prostředí je opravdová existence webových stránek ze seriálu. Jakmile se v seriálu objeví nějaká stránka, divák si ji může najít i na svém počítači. V díle 3x14 The Bracket založila jedna zhrzená milenka stránku http://tedmosbyisajerk.com/ (Ted Mosby je kretén), kde varuje ostatní ženy, aby se vyhnuly Tedu Mosbymu. Fanoušci poté založili jako odpověď web http://tedmosbyisnotajerk.com/ (Ted Mosby není kretén). Dále si můžeme prohlédnout svatební fotoalbum Marshalla a Lily (zde) nebo fotoalbum z návštěvy Robin a Barneyho u Marshalla a Lily z dílu 5x04 The Sexless Innkeeper (zde). A jako další například z dílu 4x14 The Possimpible jsou k dispozici stránky Doctora X (tajemné univerzitní rozhlasové vysílání Teda Mosbyho) a skvělé video resumé Barneyho Stinsona.
Jak jsem již několikrát psal, seriál si získal velkou popularitu po celém světě a Česko, ač zde až dnešní doby nebyla žádná oficiální distribuce tohoto seriálu, není výjimkou. O této popularitě svědčí mimo jiné občasné parodie na HIMYM v seriálu stanice FOX Family Guy tady, tady a tady. O HIMYM vzniklo mnoho fanouškovských blogů, jež jsou důkazem nové podoby aktivního publika tvořícího nové mediální obsahy podle konceptu Produsage, více o tomto v knize Axela Burnse: Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond. Ze zahraničních blogů bych zmínil třeba http://have-you-met-ted.com/ nebo blog na populárním serveru fanpop.com. Z českého internetu musím zmínit především ten nejpropracovanější a nejvíce aktualizovaný, a tím je http://himym.cz/ od dvojice jingspriral a thunderwolf. Jako další bych zmínil např. http://www.himym.estranky.cz/. Z iniciativy fanoušků vznikají také různé internetové obchody s tričky s potiskem s motivy HIMYM, např. zde. Co se týče aktivity publika, rozhodně se nesmí zapomenout na fenomén této doby, sociální sítě. HIMYM má svůj profil na MySpace, Twitteru i Facebooku. O nespočtu videí na YouTube ani nemluvě. Na Facebooku existuje momentálně 33 stránek s názvem How I Met Your Mother, z nichž ta největší má téměř 1 200 000 fanoušků, dále je zde také plno různých skupin zaměřených jen na konkrétní věci ze seriálu, například na automobilovou hru Zich dog spočívající v co nejrychlejším vyslovení ”Zich dog” pokaždé, když uvidíte psa.
V neposlední řadě nemohu opomenout ani třetí mediální koncept, čímž je kolektivní inteligence. Bylo by zajisté s podivem, kdyby takový fenomén, kterým se seriál How I Met Your Mother stal, neměl své téma na největší síti kolektivní inteligence Wikipedii. Téma tohoto seriálu je velmi obsáhle zpracované především na anglické verzi, česká za ní trochu pokulhává. Na odnoži Wikipedie, Wikiquote (Wikicitáty) pak nalezneme velké množství hlášek a nejvtipnějších rozhovorů z celého seriálu. Opět je anglická verze více propracovaná než česká. Kolektivní inteligence se projevuje také na diskusních fórech o seriálu, nejznámější jsou asi tyto dvě forum.himym.cz a lapiduch.
Wednesday, December 2, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment