Sunday, December 13, 2009

Multimediální impérium zn. Iron Maiden

Na začátku své kariéry, tj. koncem 70. let, si tato heavymetalová legenda určitě nedokázala představit možnosti, které bude moci využít k oslovení své fanouškovské základny o 30 let později, a slova jako transmedialita a produsage ani neexistovala.
Nicméně na rozdíl od ostatních kapel svého druhu, a vlastně jakýchkoliv hudebních uskupení té doby, se již od počátku výrazně zaměřila na vizuální stránku komunikace. Ze spolupráce s Derekem Riggsem (http://en.wikipedia.org/wiki/Derek_Riggs) vznikl světoznámý maskot kapely Eddie: http://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_the_Head.
Ze začátku se samozřejmě objevoval pouze na plakátech, obalech desek, oblečení a podobných vizuálních nosičích. Kapela však postupně přicházela s inovátorskými projekty, pomocí kterých se jí podařilo zasahovat publikum, které by se o jejich tvorbě jinak asi nedozvědělo. Transmediálním mezníkem mezi hudbou a IT byl pro kapelu pravděpodobně rok 1999, kdy vyšla počítačová střílečka Ed Hunter.






Tento počin byl pravděpodobně prvním v oblasti hudby vůbec, kdy došlo k prezentaci vlastního muzikálního produktu ve zcela jiném, zdánlivě nesouvisejícím prostředí.
Balíček obsahoval 3 cédéčka. Na prvním je 14 klasických skladeb, na druhém dalších šest plus instalační program pro hru a třetí obsahuje herní data.
Principem hry je zachránit Eddieho, který je na útěku z vězení, přičemž různá nastavení koncepčně evokují alba skupiny, a hráč má možnost si zvolit skladby, které každou úroveň a situaci hudebně doprovázejí.
Tehdy se také v práci kapely objevil koncept produsage, který od té doby v zásadní míře využívá. Výše uvedených 20 skladeb, které se na herním CD objevily, byly totiž vybrány na základě hlasování fanoušků o nejoblíbenější skladbu skupiny, které proběhlo na jejích oficiálních webových stránkách.
Interaktivita tohoto typu se vine celou kariérou kapely, a konkrétně zapojení fanoušků do návrhů všeho možného od kalendářů, vánočních pohledů a výběrů skladeb, které se objeví na CD, jsou velmi oblíbené a účastní se jich tisíce fandů. Odměnou jim může být například vystoupení s kapelou během koncertu a další atraktivní výhry, díky nimž se dále posiluje propojení vlastních tvůrců a konzumentů jejich produkce.
K počítačovým hrám se kapela vrátila ještě jednou po posledním světovém turné „Somewhere Back In Time“, na jehož základě spustila jednoduchou online hru Flight 666 (http://www.ironmaiden.com/games/flight666/), při které hráč v různých úrovních navštíví země, ve kterých kapela během turné hrála.
Kromě vlastních her se Iron Maiden hudebně podíleli na celé řadě dalších počinů tohoto typu, např. Carmageddon 2, Grand Theft Auto: Vice City, Tony Hawk's Pro Skater 4, SSX on Tour and Madden NFL 10.
Obecně jsou Iron Maiden průkopníky v propojování hudby a počítačů, internetu, mobilních telefonů a dalších informačních technologií. To vše je samozřejmě v dnešní době běžné, ale kapela se začala v této oblasti angažovat již v 90. letech minulého století.
Koncem této dekády Maiden znovu vydali svá alba v takzvaných „enhanced“ remasterovaných verzích, které kromě digitálně upravených původních písní obsahovaly multimediální PC soubory s videoklipy, informačními texty, fotografiemi a dalšími daty.
Tyto remasterované verze složené na sobě dávají dohromady opět maskota Eddieho, což je skvělý marketingový trik kapely motivující pravověrné fandy k zakoupení všech alb jako přidané sběratelské hodnoty.
Iron Maiden byli rovněž jedním z prvních hudebních souborů, který začali nabízet své skladby ve formě vyzváněcích melodií do mobilních telefonů prostřednictvím svých webových stránek (http://www.ironmaiden.com/).
Kromě toho jsou tam k dispozici ke stažení další PC utilitky, jako jsou spořiče obrazovky a wallpapery.
Mimo konceptů transmediality a produsage je fenomén Iron Maiden, se svou mnohamilionovou fanouškovskou základnou, ideálním prostředím pro výtvory kolektivní inteligence.
Zdrojem informací o kapele, jednotlivých skladbách, albech a všem možném i nemožném, co má s Iron Maiden co do činění je samozřejmě Wikipedia.
Na Youtube je výsledkem hledání 173 000 odkazů, které se dají rozdělit zhruba do třech kategorií. Za prvé nahrávky z koncertů pořízené např. mobilními telefony, dále dokumentární videa popisující cestu na koncert, setkání s kapelou apod. a poslední kategorií jsou fanouškovské sestřihy a videoklipy.
(http://www.youtube.com/watch?v=6oeN2Vautkc&feature=related).
Kromě oficiálního webu je na netu samozřejmě i celá řada fanouškovských stránek, blogů a fór.
Iron Maiden využívají vše, co se na mediálním poli nabízí, ale je třeba poznamenat, že to vše je v první řadě podloženo skvělou muzikou, kterou kapela po tři desetiletí vytváří.

No comments:

Post a Comment