Popis Shaun například na CSFD.cz je dle mého názoru dosti nepřesný a zavádějící, protože Shaun na farmě nadělá chaos, jak se píše v této filmové databázi. Sice bývá iniciátorem aktivit, které k chaosu někdy vedou, ale v každém případě je Shaun ta první ovce, která chce komplikace vyřešit a dát vše do pořádku. Shaun je z celého stáda nejčilejší, ale také nejšikovnější a nejbystřejší, ostatní ovčí členové stáda tak občas působí oproti Shaun docela hloupě. Naše hlavní hrdinka se se psem Bitzerem často spojuje a společnými silami vedou stádo k poslušnosti a jakémusi řádu. Nelze ale říci, že Bitzer Shaun nadržuje, nemůže si dovolit úplně všechno. Oblíbená činnost tohoto ovčáckého psa je sedět pod stromem, poslouchat svou MP3 a dopřávat si k tomu sendviče s limonádou. Často jej ale vyruší právě stádo, které vždycky spáchá nějakou neplechu, pak musí Bitzer vytáhnout svoji píšťalku a donutit tak ovce, aby se vrátily ke žvýkání trávy. Mezi ovečkami a Bitzerem panují přátelské vztahy, jediný, kdo narušuje jejich každodenní pohodu, jsou zlomyslná prasata, která sídlí v chlívku za zídkou, a zuřivý býk.
Ovečka Shaun je primárně určena pro televizní vysílání, ale internet se jí samozřejmě nemohl vyhnout. Je skvělé, že je možné ovečku Shaun sledovat i online, protože večerníček v sedm hodin večer nebo sobotní ranní blok pohádek ne každý stíhá. Shaunní příběhy jsou legrační a člověk se u nich od srdce zasměje.
Každý díl trvá pouhých pět minut, nemůže se tedy stát, že bychom několik týdnů v kuse seděli u počítače a sjížděli jeden díl za druhým, jako je tomu třeba u Zoufalek, Prison Break, HIMYM atp..
Vidím v ovečce Shaun velký potenciál. Stejně jako Simpsonovi zasáhli věkově široké divácké spektrum, mohla by na bázi uspokojení mnoha diváků z více úhlů fungovat i Shaun. Simpsonovi jsou seriálem, který ohromil jak dospělé, pro které je primárně určen, tak děti, které sice všem vtipům a někdy i celé pointě rozumět nemohou, ale líbí se jim, protože je prostě hezký a vtipný tak, že se smějí také. I když občas ve skutečnosti neví čemu:) Shaun je pravý opak. Chybí jakákoliv řeč, ovečky jen bečí, hlídací pes štěká a farmář jen jaksi huhlá. To je zde veškerá, ale naprosto dostačující komunikace. Seriál je velmi jednoduchý, jednotlivé epizody jsou vždy tematicky oddělené a mají ucelený a jednoduchý děj. Shaun The Sheep je tedy primárně určena dětem. Ale sledují ji i dospělí. Proč? Zřejmě si chtějí odpočinout a soustředit se chvíli na úplně prosté a všední problémy, které Shaun v jednotlivých epizodách řeší. Každý díl má pochopitelně dobrý konec, jde přece o pohádku, a nese s sebou většinou nějaké ponaučení.
Vidím v ovečce Shaun velký potenciál. Stejně jako Simpsonovi zasáhli věkově široké divácké spektrum, mohla by na bázi uspokojení mnoha diváků z více úhlů fungovat i Shaun. Simpsonovi jsou seriálem, který ohromil jak dospělé, pro které je primárně určen, tak děti, které sice všem vtipům a někdy i celé pointě rozumět nemohou, ale líbí se jim, protože je prostě hezký a vtipný tak, že se smějí také. I když občas ve skutečnosti neví čemu:) Shaun je pravý opak. Chybí jakákoliv řeč, ovečky jen bečí, hlídací pes štěká a farmář jen jaksi huhlá. To je zde veškerá, ale naprosto dostačující komunikace. Seriál je velmi jednoduchý, jednotlivé epizody jsou vždy tematicky oddělené a mají ucelený a jednoduchý děj. Shaun The Sheep je tedy primárně určena dětem. Ale sledují ji i dospělí. Proč? Zřejmě si chtějí odpočinout a soustředit se chvíli na úplně prosté a všední problémy, které Shaun v jednotlivých epizodách řeší. Každý díl má pochopitelně dobrý konec, jde přece o pohádku, a nese s sebou většinou nějaké ponaučení.
V dnešní online komerční době se každý seriál, samozřejmě i film nebo hudební album, snaží co nejvíc vydělat, využívá se tedy rozmanité reklamy alias nacpat svůj produkt kam to jen jde. Na takový způsob distribuce jsme již zvyklí a nemá cenu nad tím jakkoliv polemizovat.
Je ale třeba si uvědomit, že existují vlastně dva druhy transmediální ovečky Shaun. Jedna skupina je výhodná pro výrobce – hračky, knihy, plyšáci, Shaun potištěné pomůcky do školy, DVD atd.. Druhá skupina je ale výhodná zejména pro spotřebitele, respektive uživatele. Je to sledování seriálu online, stahování přes Rapidshare, torrenty, sdílený obsah na internetu, který je dostupný všem a zdarma. Těžko říct, jestli by bylo pro výrobce výhodnější, kdyby neexistoval internet a divák by musel ovečku Shaun sledovat buďto v televizi nebo na drahém DVD. Originál DVD už dnes koupí jen málokdo, protože možnost stahování mají téměř všichni. Zprva by se zdálo, že internet výrobce „okrádá“, ale na druhou stranu je to právě síť, která dělá ze seriálů mánie, které se šíří rychlostí blesku a právě proto se možná rodiče seberou a jdou koupit značkovou plyšovou ovci za čtyři stovky. Také se tak Shaun dostává do povědomí onoho věkově širokého spektra lidí. Děti sice vstanou v sobotu v devět ráno a podívají se na Shaun v televizi. Dospělí si ale Shaun pustí spíš na YouTube v práci při polední pauze pro odreagování. Velkým množstvím diváků se dostáváme ke kolektivní inteligenci, která je v rámci Shaun jakýmsi obecným veřejným povědomím o nějaké černobílé ovci z plastelíny, která baví svět. U Shaun nelze říci, že vzniká na základě kolektivní inteligence. Shaun The Sheep je jednoduše seriál, který je určen k jednosměrnému užití. Někdo vytvořil seriál, který je určen ke zhlédnutí, ne k jakékoliv další úpravě nebo předělávce. Ovšem vkládání jednotlivých dílů na web už výsledkem kolektivní inteligence vlastně je. Jedná se o weby, které nabízejí seznamy seriálů k online zhlédnutí a jsou většinou tvořeny mnoha lidmi. Uživatelé se tak současně stávají výrobcem nějakého obsahu na webu. Tento proces nazýváme produsage. Na YouTube se s Shaunními videy doslova roztrhl pytel. Jednak jsou zde ke stažení jednotlivé epizody a za další sem uživatelé nahrávají svá vlastní Shaunní videa. Nabízejí se nám také flashhry a jiné interaktivnější záležitosti, kde uživatel sekundárně zasahuje do již hotového obsahu, který je ale natolik variabilní, že je schopen se dle gusta uživatele měnit.
Vzhledem k tomu, jak je ovečka Shaun úspěšná, nelze jí vyčítat, že se z ní stává masově transmediální produkt. Společnost to vyžaduje. Běžný postup dnešního spotřebitele – dozvím se o něčem novém, podívám se na Wikipedii, CSFD, YouTube, připojím se na Facebooku k Shauním fanouškům, kde na základě kolektivní inteligence vzniká stránka plná obsahu týkajícího se ovečky Shaun, a před Vánoci se půjdu podívat do hračkářství po nějaké té bečící nebo tančící ovečce Shaun pro malého bráchu. Ovečka Shaun je tak funkčně velmi různorodá a dá se využít v mnoha oborech a pro malé děti může být motivačním prvkem. „Děti cvičte, protože ovečka Shaun cvičí také, děti, choďte do školy, budete moci psát perem s ovečkou Shaun“.
Považuji za velmi pozitivní, že se Shaun v dětském světě usadila na čestné pozice mezi kačery, mickeymausy a zvěřinec Ice Age. Vzhledem k tomu, jaká je na trhu konkurence, to chce skutečnou nápaditost a notnou dávku kvality. To se Shaun opravdu podařilo a nelze spekulovat nad tím, že internet a transmediální principy na tom mají značný podíl.
No comments:
Post a Comment