Wednesday, December 2, 2009

Jak broskev a meruňka ožily v nulách a jedničkách

V květnu roku 2008 Blender Foundation zdarma zpřístupnila na internetu krátký animovaný film „Big Buck Bunny“ (pracovní název projektu Peach). V druhé polovině téhož roku byla vydána multiplatformní počítačová hra „Yo Frankie!“ (pracovní název projektu Apricot), která svým způsobem navazuje na děj filmu. Oba projekty jdou v duchu prvotiny „Elephants Dream“ , prvního open source filmu který byl kdy vydán, stalo se tak v květnu roku 2006. V současnosti je v přípravě další filmový projekt, dalo by se říci, krátkometrážní 3D film třetí generace, do kterého tvůrci dávají mnoho zkušeností ze tří předešlých multimediálních projektů a protože vždy postoupí o notný kus kupředu, očekává se, že film s pracovním název „Sintel“ (pracovní název projektu Durian), jehož světová premiéra je naplánována na polovinu roku 2010, bude zas něco více dýchat Pixaru na záda. Kdo ví, třeba film čtvrté generace bude dokonce celovečerní, nechme se překvapit.

Big Buck Bunny na Youtube


Kolektivní inteligence a Produsage ruku v ruce

Globální vývoj
Pro produkci krátkého 3D animovaného filmu i multiplatformní počítačové hry bylo využito open source softwaru, který byl v průběhu prací na obou projektech nadále vylepšován. Softwarový vývojáři z celého světa měli okamžitou zpětnou vazbu od tvůrců a mohli tak ihned upravovat vlastnosti a schopnosti programu, aby přesně vyhovoval pro takto náročné projekty. Blender tak prochází zkouškou ohněm, neboť obecně u open source programů není navázání na rozsáhlou praxi takové, jako by asi mělo být, nejen proto se Blender vydává touto cestou. Hlavním cílem tedy bylo vylepšit Blender, program pro 3D modelování a animaci. Dále pomohly programy jako GIMP, Inkscape a samozřejmě operační systém Ubuntu.

Komunitní financování
Oba projekty byly financovány internetovou komunitou kolem Blenderu. Hlavním producentem byla Blender Foundation, významný díl rozpočtu byl zaplacen z DVD předobjednaných uživateli. Filmový projekt Peach měl také několik sponzorů, kteří do něj dali svou práci, případně pracovní prostředky. Sponzor Digitale Pioniersdigitale, rendering: Sun Microsystems, hardware: Maqina Computersystems, kompozice hudby a design zvuku Jan Morgenstern, zvukové studio wavemage. Projektu hry Apricot se mimo podpory komunity dostalo také pomoci sponzorů a partnerů, partneři projektu: Grupo Ikusnet, Dutch Game Days Foundation, sponzoři: Amsterdams Fonds voor de Kunst, Paravizion, Redfish, Nyquist Art + Logic, Sponsor: tarent, hudební kompozice a design zvuku Claire Fitch, hardware: Maqina Computersystems, externí konzultace game designu: Wouter Baars.

Od několika pro každého
Celkové výsledky obou projektů, kompletní produkční materiály a data, která byla při pracích vytvořena, byla vydána pod licencí Creative Commons Attribution 3.0. Proces zveřejňování probíhal následovně: jako první byla na DVD odeslána předplatitelům/sponzorů, poté zpřístupněna na internetu. Splnil se tedy hlavní cíl, kterým nebylo ani tolik vytvořit film či hru, jako pokročit ve vývoji softwarového vybavení, aby jednoho krásného dne dobylo třeba i dosud vzdálený Hollywood. Také vytvořit studijní materiály, se kterými by mohl pracovat kdokoli, zkoušet si práci s programem. Proto byly vytvořeny i učební a návodné texty, materiály, které dopomohou k větší počítačové gramotnosti v oblasti náročné počítačové grafiky. Zkrátka usnadnit tvorbu každému, kdo má nějaký nápad nebo aspoň špetku talentu, ale nedosáhne na speciální hardware, nemá prostředky na nákladné programy či drahá školení.

Tvoříme společně
Tvůrčí týmy obou projektů byly vybrány producentem z internetového publika, lidí kteří již stvořili nějaké menší grafické práce a prezentovali je světu pomocí internetu, příkladně na Youtube. Sedm tvůrců, kteří byli vybrání jako členové mezinárodního týmu, vyrábějícího film „Big Buck Bunny“, se na určitý čas přestěhovalo do Amsterodamu, kde na projektu pracovali od října 2007 do dubna 2008. Dále do projektů přispíval nespočet jednotlivců rozesetých po celé zeměkouli propojené, globální internetovou sítí, napříč časovými pásmy, jazyky a kulturami. Ti se zapojili komentářem, radou, sdílením know how, ale také tvorbou některého detailu, na než se týmu nedostávalo času a tak podobně.

Transmediální vyprávění

Všude a na všem
Film „Big Buck Bunny“ byl vydán na video serverech jako Youtube, Vimeo a poskytnut ke stažení v několika formátech a kvalitách, aby byla zaručena kompatibilita s co nejvíce zařízeními a platformami, od výkoných počítačů přes přenosné přehrávače médií po mobilní telefony. Od Windows přes Linux po Mac. Nesmí chybět ani soundtrack z filmu, v Ogg Vorbis a MP3.

Od králíka ke hraní
Vizuální svět, postavy a prostředí stvořené pro krátký animovaný film „Big Buck Bunny“ se nedlouho po jeho vydání uplatnil i v multiplatformní počítačové hře, nesoucí název „Yo Frankie!“, kde svým způsobem pokračoval příběh jedné z postav, kterou hráč ovládá a řeší s ní logické a prostorové nástrahy. Byla vydána pro tři hlavní platformy: Windows, Linux, Mac, s možností další doplnit uživateli.

Tomáš Kroupa

No comments:

Post a Comment