Abstrakt
Práce popisuje, jak muslimské módní bloggerky,
označované jako hijabistas, prezentují nejen samy sebe, ale také své
náboženství na sociálních sítích. Ústředním článkem této práce je proto
případová studie Religious beings in
fashionable bodies: the online identity construction of hijabi social media
personalities, kterou napsaly Elif Kavakciová a Camille R. Kraeplinová. Ve
studii předpokládají, že technologie, zahrnující i nová média, může měnit
vnímání a přístup k tradičním islámským hodnotám, jako je skromnost či cudnost.
Při popisování fenoménu hijabistas jsou v této práci nicméně zohledněny
další publikace akademických výzkumníků (např. K. Waninger (2015), Gokariksel a
McLarney (2010), A. Rocamora (2011) či A. Marwick (2015)) a doplňující teoretická
východiska (např. technologický determinismus). Práce rovněž obsahuje dva
vlastní (menší) výzkumy, které mají potvrdit, nebo vyvrátit výsledky
analyzované studie.
Abstract
This paper describes the way how Muslim
fashion bloggers, called hijabistas, present not only themselves, but also
their religion through social media channels. Having said that, this work is to
analyse the article Religious beings in
fashionable bodies: the online identity construction of hijabi social media
personalities, written by Elif Kavakci and Camille R. Kraeplin. Their case
study assumes that technology, including new media, changes the attitude and
perception of traditional Islamic values, such as modesty, by hijabistas. Other
publications of academic researchers (e.g. K. Waninger (2015), Gokariksel and
McLarney (2010), A. Rocamora (2011) or A. Marwick (2015)) and theoretical
concepts (e.g. technological determinism) are taken into consideration when
describing the phenomenon of hijabistas' social media usage in this paperwork.
The paper also contains two different (small-scale) research methods to
confirm/question the findings of Kavakci and Kraeplin.
Zdrojový článek:
KAVAKCI, E. a
C. R. KRAEPLIN. Religious beings in fashionable bodies: the online identity
construction of hijabi social media personalities. Media, Culture &
Society. 2016, s. 1-19.
DOI: 10.1177/0163443716679031. ISSN 0163-4437. Dostupné z databáze SAGE: http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0163443716679031.
No comments:
Post a Comment