Abstrakt
Závěrečná práce k předmětu Sociální teorie nových médií,
se zabývá vlivem emotikonů na psanou formu digitální komunikace, jíž nezbytnou
součástí se tyto grafické znaky staly. Sumarizuje vědecký článek Dominika Thompsona
a Ruthy Filikové Sarcasm in Written Communication: Emoticons are
Efficient Markers of Intention, kteří provedli experimenty týkající se emotikonů a jejich dopadu na
interpretaci sdělení. Na základě dalších výzkumů pak práce otevírá polemiku,
zda jsou emotikony pouhými bezvýznamnými doplňky, anebo vlivnými znaky,
nahrazujícími nepostradatelné neverbální prvky komunikace tváří v tvář.
Závěrem se otevírá téma emodži, díky kterým se komunikace mění na takzvaná
piktogramová sdělení.
Abstract
This final work
on the subject Social Theories of New Media deals with the impact of emoticons on
the written form of digital communication, of which the emoticons have become
an essential part. It summarizes the article Sarcasm in Written Communication: Emoticons are Efficient Markers of
Intention written by Dominik Thompson and Ruth Filik. These two authors
have performed experiments concerning emoticons and their impact on the
interpretation of message. Further on, this final work tries to open up the
polemic whether emoticons are only meaningless accesories or influential
characters which replace essential elements of the face-to-face communication.
At the end, the work opens up an topic on emojis – characters that transform
communication into so-called pictogramous messages.
Zdroje:
·
THOMPSON,
Dominic a Ruth FILIK. Sarcasm in Written Communication: Emoticons are Efficient
Markers of Intention. Journal of Computer-Mediated Communication [online]. 2016, 21(2), 105-120
[cit. 2017-01-23]. ISSN 1083-6101. Dostupné z: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jcc4.12156/full
No comments:
Post a Comment