Abstrakt
V současné době nová média jsou efektivním prostředkem pro uskutečnění komunikaci
s určitými okruhy publik a přispívají k řešení složitých politických,
ekonomických a ekologických situací. V dané práci je představen stručný
přehled teoretického konceptu profesora Brama Büschera Nature 2.0, popisujícího využití možností Web 2.0 s orientací
na environmentální problematiku, a jeho základní charakteristiky. Princip a
zvláštnosti fungování tohoto modelu jsou vysvětleny pomoci teoretických
konceptů materiálnosti a odlišnosti a doplněny empirickým výzkumem v prostředí
uživatelů sociálních sítí, cílem kterého je zjistit postoj uživatelů vůči ekologickým
příspěvkům na Facebooku a míru jejich povědomí o environmentální problematice.
Abstract
Currently,
new media are effective means for making communication with certain areas of audiences
and contribute to solution of complex political, economic and ecological situations.
This work presents a brief overview of the theoretical concept of Professor
Bram Büscher called Nature 2.0, which
describes the use of Web 2.0 with a focus on environmental issues, and its
basic characteristics. Principle and peculiarities of the functioning of this
model are explained by theoretical concepts of materiality and differences and
complemented by empirical research in social network users' environment, the
aim of which is to identify users' attitude towards environmental posts on
Facebook and their level of awareness about environmental issues.
Práce vychází z následující studie:
· BÜSHER, Bram. Nature 2.0: Exploring and theorizing the links
between new media and nature conservation. New
Media & Society, 2016, vol. 18, No 2, s. 726-743.
No comments:
Post a Comment