Kony
2012: Mytologie pro politicky angažovanou mládež
Abstrakt:
Text
vychází ze studie Good
citizenship as a frame contest: Kony2012, memes, and critiques of the
networked citizen
autorek Kligler-Vilenchik
a Thorson. Studie je věnována tématu dobrého občanství. Autorky
ukazují na příkladu filmu
Kony 2012, jak jsou v diskurzu na sociálních sítích vyjednávány
rámce informovaného a propojeného občanství. Studie je postavena
na analýze internetových memů, které kritizují propojené
občanství jako neefektivní a založené na emocích více,
než na informacích. Rozšiřuji tuto jejich
perspektivu o teorii, podle které je mediální text mytologií.
Hlavním cílem této eseje je ukázat, že lidé, kteří film
sdíleli, tak učinili pod vlivem specifických prostředků, které
byly do videa autory vloženy. Tyto prostředky zahrnují mediální
paniku, archetypy a flashbulb memories.
Abstract:
This
essay is based on the study
Good
citizenship as a frame contest: Kony2012, memes, and critiques of the
networked citizen
by Kligler-Vilenchik and Thorson. The study pays attention to the
theme of good citizenship. Drawing on the example of Kony 2012,
authors illustrate how the frames of informed citizenship and
networked citizenship are negotiated in social media discourse. The
study is based on the analysis of internet memes, which criticize the
model of networked citizenship as ineffective and based on emotions
rather than information. I extend their conclusions and add
perspective, which claims the media text as mythology. The main aim
of this essay is to show, that the people who shared the movie, acted
under the influence of specific instruments, that were inserted into
the movie by its authors. The instruments include media panic,
archetypes and flashbulb memories.
Zdrojový
článek:
KLIGLER-VILENCHIK,
N. Kjerstin THORSON. 2015. “Good citizenship as a frame contest:
Kony2012, memes, and critiques of the networked citizen.” New
Media & Society, Vol. 18, No. (9): 1993-2011.
No comments:
Post a Comment