Autor: Tereza Jeřichová
Abstrakt:
Tato práce
vychází z textu Social media cultivating
perceptions of privacy: A 5-year analysis of privacy attitudes and
self-disclosure behaviours among Facebook users, který pojednává o vlivu
užívání sociálních médií, konkrétně Facebooku na postoje k soukromí a na
ně navazující tendence ke sdílení privátních informací jak na sociálních
sítích, tak v běžném životě. Práce primárně vychází ze srovnání této
studie se studií, která byla napsána před deseti lety danah boydovou a věnovala
se též soukromí na Facebooku. Toto srovnání slouží jako podklad pro úvahu nad
tím, jak se změnilo uvažování o sociálních sítích v čase a co nám sociální
sítě jako je Facebook dnes říkají o tom, co se děje s naším každodenní
realitou.
Abstract:
This
essay is based on a study called Social
media cultivating perceptions of privacy: A 5-year analysis of privacy
attitudes and self-disclosure behaviours among Facebook users, which
focuses on the effects of social networks use, especially Facebook use on
privacy perceptions and self-disclosure behaviours online and also offline. We
primarily aim to compare this study with danah boyd’s article about privacy on
Facebook that was written ten years ago. This comparison is used as a base for
the reflection of the change in our thinking about social network sites and
reflection about what these thoughts tell us about what is happening with our
everyday life.
Zdroje:
boyd, d. (2006) Facebook Privacy
Trainwreck. In: Convergence 14(1):
13–20. Dostupné z:
Debatin, B.; Lovejoy, J. P.; Horn, A. K.
(2009) Facebook and online privacy: attitudes, behaviors, and unintended
consequences. In: Journal of Computer-Mediated Communication 15(1): 83–108.
Dostupné z:
Gerbner, G. et al. (2002) Growing up with television: cultivation
processes. In: BRYANT, Jennings, ZILLMANN, Dolf. Media effects: advances in theory and
research. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
Sen, B. (2016) Information as Ritual:
James Carey in the Digital Age. In Cultural
Sudies – Critical Methodologies: 1–9. Dostupné z:
Tsay-Vogel, M.; Shanahan, J.;
Signorielli, N. (2016) Social media cultivating perceptions of privacy:
A 5-year analysis of privacy attitudes and self-disclosure behaviours
among Facebook users. In: New media &
Society: 1–12. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444816660731
Trepte, S. (2015) Social Media, Privacy,
and Self-Disclosure: The Turbulence Caused by Social Media’s Affordances. In: Social Media + Society: 1–2. Dostupné z:
No comments:
Post a Comment