Kde se však vzal fenomén Chucka Norrise? Toho, kdo napočítá do nekonečna. Toho, kdo zemřel již před deseti lety, ale zubatá neměla odvahu mu to říct. Toho, kdo zničil periodickou tabulku prvků, protože uznává pouze prvek překvapení. Toho, kdo zná poslední číslo Pí. Toho, kdo spí s polštářem pod pistolí. Kde se vzal svět Chucka Norrise, v kterém když jde Bubák spát, podívá se pod postel, jestli tam na něj Chuck nečíhá. Svět, ve kterém existuje pouze seznam živočišných druhů, které nechal Chuck přežít. Ve kterém děti nosí pyžamo se Supermanem a Superman nosí pyžamo s Chuckem. Ve světě, kde nás obklopuje Vesmír jen proto, že se bojí být na stejné planetě jako Chuck Norris.
Pověst nesmrtelného hrdiny vznikla někdy koncem roku 2005. Vtipy měly být původně směřované na herce Van Diesela, ale ten se neuchytil, tak se internetovým fenoménem stal Chuck Norris. Jeho biografie a filmová kariéra k tomu vyloženě vybízí; Chuck je potomkem Indiána z kmene Čerokézů, byl v armádě, umí několik bojových umění, v letech 1968-1974 držel titul mistra světa v karate, za osm let sportovní kariéry 183 krát vyhrál, dvakrát zápas dopadl nerozhodně a 10 krát prohrál. Prohry zažil jen v prvních dvou letech kariéry. Za jeho filmové kariéry dokázal, že umí prokopnout auto, sejmout vrtulník nebo přepere medvěda. Viz web televize Nova.
Bruce Lee byl jediný, komu se Chucka povedlo porazit. Stalo se tak ve filmu Cesta draka. I zde má Chuck svůj primát; jako jediný s ním byl schopný bojovat déle než 3 vteřiny. („Scéna, ve které Chuck Norris prohraje souboj s Brucem Leem, byla scéna s nejdražšími speciálními efekty v historii kinematografie“.) Víceméně jsou dnes jeho filmy označovány za laciné a béčkové, stejně tak televizní seriál Walker Texas Ranger, který ho dostal do všech českých domácností. Chuck se dále rád zúčastňuje charitativních akcí, organizuje školy pro problémové děti, je tvůrcem vlastního bojového umění Chun Kuk Do a vlastní školu karate. V devadesátých letech byl známou tváří teleshoppingu, když propagoval posilovací stroj Total Gym. V době, kdy ohlásil konec kariéry, se rozběhl folklór průpovídek na jeho adresu, v originále tzv. „Chuck Norris Facts". Jejich popularitu zvedl moderátor Conan O´Brien ve své noční show, soustředil se hlavně na tuláka Walkera. Chuck na svých webových stránkách uvedl, že některé z nich slyšel, některé mu přijdou vtipné a některé úplně mimo. A že je spíše student divokého západu než divokého světa internetu. „Kdo ví, možná tyto vtipy budou pobízet mladé lidi hledat skutečné fakta v mé nedávno vydané autobiografické knize.“ Nechci být špatný mediální prorok, ale myslím, že k tomu „Facts“ příliš nepobízí. Chuck několikrát potvrdil, že ho vtipy neuráží a bere je jako recesi, dokonce je někdy sám předčítá.
Když však v roce 2007 vyšla kniha nakladatelství Penguin „The Truth About Chuck Norris: 400 facts about the World's Greatest Human“, žaloval je za "porušení obchodní známky, bezdůvodné obohacení a porušení práva na soukromí". Zkrátka když už se stal obětí parodie, ať z toho nikdo neprofituje. Nebo ať profituje on sám, jako v aktuální reklamě mobilního operátora. Ostatně tu už na youtube shlédlo více než milion uživatelů a těší se velkému zájmu i v zahraničí. "Humor v této reklamě je neuvěřitelný," neskrývá nadšení ani Chuck. Více zde.
Mýtus okolo Chucka Norrise zmiňuji za účelem poukázání na fenomén produsage. Autory vtipů jsou běžní návštěvníci internetu, které tento kult baví a chtějí se na něm podílet. Kdyby jich nebylo, nikdy by tak široká škála hlášek o Chuckovi nevznikla. Publikum je aktivní nejen ve smyslu toho, že by ovlivňovalo podobu mediálního sdělení, ale přímo ho tvoří. To, jak rychle publikum reaguje, je vidět na Facebooku, kde na aktuální novinky vznikají fan pages založené na „chuckově principu“. Například v době, kdy aplikace stále upozorňovaly na nefungující možnost změnit si pozadí, vznikla skupina „Jedině Chuck Norris si umí změnit pozadí na Facebooku“. Nejplodnější období nastává po sportovních svátcích – po úspěchu hokejistů na mistrovství světa 2010 vznikla stránka „Chuck Norris má syna. Jmenuje se Tomáš Vokoun.“, po zimní olympiádě 2010 Chuck´s Fans vzdali hold Martině Sáblíkové založením skupiny „Chuck Norris závodil s Martinou Sáblíkovou … a prohrál !!!“ Fandové zakládají webové stránky, kam umisťují vtipy, nechávají je hodnotit a dávají prostor potenciálním vymýšlečům ke zveřejnění. Dle Henryho Jenkinse, autora fan studies, fanoušci vždy usilovali o sdílení svých znalostí a názorů a internet jim to lehce umožnil. S nadsázkou můžeme říci, že stránky sdružující vtipy, recesistická videa a obrázky týkající se Chucka, jsou formou kolektivní inteligence. Jistě nelze říct, že by šlo o „kolektivní řešení problému“, spíše o kolektivní sdílení a aktivní účast na zábavě. Kult Chucka Norrise pravděpodobně nezůstane jen u vtipů a recesistických obrázků. Již dnes existuje řada počítačových her, v kterých si můžete pověstný kop z otočky zkusit i vy.
No comments:
Post a Comment