Býti ženou je v dnešním světě o poznání výhodnější než býti mužem. Jednotlivé role se mění, ženy jsou samostatné, studují, sportují, mají své koníčky, pracují, vydělávají… Zkrátka a dobře mají nespočet možností volby, jak se svým životem naložit.
A internet, ten ženám nahrává víc a víc! Jen si uvědomme, kolik internetových stránek se specializuje právě na ženy, pro příklad si můžeme uvést portály OnaDnes nebo ProŽeny, tím to ale ani zdaleka nekončí. To muži jsou v tomto směru ve velké nevýhodě. Jistě, lze namítnout, že sportovních serverů či pornostránek nejdeme na internetu o mnoho víc. Kde je však specifikováno, že tyto stránky jsou určeny pouze mužům? Nikde! Vždyť i ženy sportují a sex jim také není cizí (alespoň některým ne :). Díky tomu má dnešní žena celou řadu možností a výhod, které může za pomoci internetu získávat. Ženská témata jsou zde probírána ze všech stran, ať už se jedná o nové zimní trendy, problémy ve vztazích, recepty na nejnovější cukroví či zdravý životní styl. Žena si prostě má z čeho vybrat.
Internet tak pomáhá dnešní ženě stát se sebevědomou, znalou a moderní osobností. Napovídá o tom hned několik rubrik, ze kterých si může vybrat kdokoli cokoli. Záleží jen na vlastním zájmu.
Zaměříme – li se například na vaření, žena na internetu nalezne téměř neomezené množství receptů, ať už se chystá vařit knedlo vepřo zelo anebo připravovat sushi. U každého receptu si navíc může zvolit mezi několika variantami pálivosti, exotičnosti, tučnosti či časové náročnosti. O tom se také můžeme přesvědčit např. zde. Servery o vaření navíc nabízí možnost vlastního vkládání receptů nebo komentářů, zájemce si tedy může přečíst doporučení z praxe, zlepšováky a další triky, které by mohly být k užitku. Navíc zde člověk získá neskutečnou inspiraci, dokoce si může vybrat recepty ze surovin, které má zrovna k dispozici nebo po kterých právě touží. Uznejme, že tuto službu by nám klasická „babiččina hrníčková kuchařka“ nikdy neposkytla.
Dalšími oblíbenými internetovými tématy pro ženy jsou např. bydlení a zahrada nebo samozřejmě móda. Co se týče bydlení, mají dámy k dispozici nejrůznější tipy a rady, často jim v diskusích pomáhá i odborník. Navíc se mohou inspirovat u různých proměn domácností, které také patří mezi internetové stálice. Módu snad ani nemusím zdůrazňovat, patří samozřejmě mezi důležité atributy moderní ženy a na internetu se každá z nich může dozvědět, který kabátek bude slušet právě jí a jak si správně vybrat tu pravou kabelku (viz zde). Vynechat samozřejmě nemohu ani kosmetiku, péči o vlasy, relax apod. Každá žena jednoduchým kliknutím může získat jakékoliv informace o vybrané službě, včetně ceny, doporučení a kvalitě. Tímto způsobem tak žena může zdokonalovat svůj šatník, make-up i životní styl. Je to přece tak jednoduché!
Ženské internetové portály navíc nabízejí takových témat celou řadu, jelikož je zřejmé, že ženská fantazie a potřeba všechno vědět a znát je téměř neomezena. Proto také množství témat a diskusí nemá konečný počet a ženy tak mají možnost získat nové poznatky, vyjádřit se k nejbizarnějším problematikám a probírat jakékoliv objekty svých zájmů.
Pokud si na tento ženský fenomén posvítíme z hlediska některých mediálních pojmů, zjistíme, že se jimi jednotlivé stránky přímo hemží. Ať už se zaměříme na kuchařské portály nebo na čistě ženská témata, všude můžeme bezpochyby nalézt vliv kolektivní inteligence. Ten hraje důležitou roli ve spoustě masových médií. Ve světě žen se také tento druh inteligence vyskytuje, důkazem může být kterýkoli ženský portál. Tyto portály často bývají velkým mixem jednotlivých reportáží od nejrůznějších redaktorů a redaktorek, navíc se ke každému tématu může kdokoliv vyjádřit, sdělit svůj komentář a radu, čímž vytváří další řetězec příspěvků a osob, které se „zúčastní“ dané problematiky. Stejný princip funguje také u internetových stránek o vaření, z nichž některé jsou přímo založeny na tom, že sem čtenářky a čtenáři vkládají své oblíbené recepty a rozšiřují tak „kuchařskou inteligenci“ svou kolektivitou. Potřeba sdružovat se a dělit se o své zájmy a problémy s okolím zkrátka vládne i na internetu. Různé skupiny (nejen) žen hledají informace tématech, která jsou jim blízká a nato se sdružují do jednotlivých zájmových skupin, komentují, radí, ptají se, odpovídají... A to takovým způsobem, aby rozšířili hlediska a rozhledy dané skupiny. Jednoduše řečeno – podpoření kolektivní inteligence.
Dalším z mediálních pojmů, který se také jednoznačně projevuje v kultuře žen, je problematika transmediálního vyprávění. Ženské internetové portály jsou velmi často „okopírovanou“ verzí ženského časopisu (např. OnaDnes.cz, Marianne.cz), tedy v určité podobě transformují klasické ženské časopisy. Z této kultury navíc někdy vznikají i další mediální adaptace, jako tomu je např. u seriálu Dokonalý svět, který přináší příběhy z prostředí módního časopisu. Rázem tedy ženská populace může sledovat na internetu i své oblíbené seriály dámského ražení apod. Navíc lze sledovat videa z různých módních přehlídek, rozhovory s celebritami, kuchařské pořady online a další.
Jak je tedy zřejmé, žena je v dnešní době výsostná osobnost, která má k dispozici nemálo příležitostí, zdrojů a inspirací, které ji mohou nasměrovat, informovat a pohladit po něžné ženské duši. Stačí jen zabrousit na svůj oblíbený portál, poklábosit zde s lidmi stejného ražení, rozpoložení či stejných problémů a hned je svět lepší. Tak proč nevyužít tohoto jedinečného ženského privilegia? Jsme přece ženy – a kdo je víc?
No comments:
Post a Comment