Zadáte-li do vyhledávače obrázků google.cz „ideál ženské krásy“ dostanete asi za půl sekundy přibližně 18 700 výsledků. Mezi prvními je fotografie Twiggy.
Prolistujete-li prosincovou Elle, z prvních stran na vás vykoukne svůdná Scarlett Johansson a sexy štíhlá Marion Cotillard.
Pustíte-li si televizi, jen s minimální pravděpodobností narazíte na boubelatou moderátorku večerních hlavních zpráv.
Každá doba má svůj ideál krásy, kterému dnes odpovídají názvy rubrik na internetových stánkách určených primárně pro ženy: štíhlá a fit, diety a hubnutí, hubnuti, hubnuti a dietní recepty a nespočet dalších. Štíhlé modelky, herečky a zpěvačky kam se podíváte. Nejen to má za následek, že zří-li žena v zrcadle své tělo, vidí spíše barokní ideál krásy, jak ho maloval Rubens, než Taťánu Kuchařovou - ideál krásy, jak ho vidí dnešní společnost.
Víceméně oblíbenou aktivitou dnešních žen je tedy hubnutí. A hubne se do slova na všech mediálních „frontách“. Důkazem toho je například u nás relativně nový fenomén v oblasti fitness – zumba.
Toto cvičení vzniklo na počátku 90. let v Kolumbii čistou náhodou, když si fitness trenér Beto Perez zapomněl na svou lekci aerobiku přinést hudbu. Vzal svá oblíbená CD se salsou a merengue, která měl zrovna v tašce, a začal improvizovat. Na přelomu nového tisíciletí se Beto dostal se svou novou fitness filosofií, která říká, že cvičení má být zábava, do Spojených států amerických, odkud se rozšířila téměř do celého světa. Na oficiálních internetových stánkách zumba.com je uveden základní cíl zumby: We want you to want to work out, to love working out, to get hooked. A tento cíl byl naplněn. Zumbě již propadly miliony žen i mužů.
Se zumbou se může člověk setkat nejen v tělocvičně a sálech mnoha fitness center, zumba totiž zasáhla i velkou část všemožných mediálních kanálů, je tedy transmediální. Zakladatel tohoto cvičení Beto, který provozuje oficiální webové stránky, vydal i knihu. V ní jsou informace a návody na správné cvičení i na správné stravování. Spolu s knihou se prodává také DVD s ukázkovými tréninkovými sestavami a CD se zumbovou hudbou. Zumba pronikla i do světa hráčů a hráček počítačových her. Díky interaktivním programům pro herní konzole lze zumbu tančit i doma v obývacím pokoji. Pro toto zboží není nutné již chodit jen do kamenných obchodů, lze si je objednat přes internet nebo teleshopping. Když už jsme u televize, ta Česká věnovala zumbě jednu epizodu krátkého pořadu „Vyzkoušejte si…“, kde tuto sportovní aktivitu představuje. Na to, jak zumba vypadá, se člověk může podívat i na internetu, denně přibývají na serveru Youtube nová videa s ukázkami. Na googlu se po zadání hesla zumba zobrazí více než šest a půl milion výsledků. Mezi nimi jsou odkazy na webové stránky jednotlivých cvičitelů, fitness center, existují ale také statisíce blogů věnující se tomuto tématu.
O dietách, cvičení, zdravém životním stylu bylo napsáno mnoho knih a článků, i díky nim se mnohé dámy staly odbornicemi na tuto tématiku. Neznám mnoho žen a dívek, které by nikdy nezkusily žádnou dietu nebo nenavštívily jedinou hodinu skupinového cvičení. Tyto expertky potom nejsou jen pasivními konzumenty předkládaného mediálního obsahu. Jsou aktivními přispěvatelkami internetových diskusí, píšou své vlastní blogy, které si vzájemně čtou a komentují a vytvářejí tak nový mediální obsah. Stejně tak činní jsou uživatelé serveru Youtube a sociální sítě Facebook. Milovnice cvičení uploadují nová videa s cvičením a recepty, nové fotografie např. ze sobotních sportovních akcí, kdy místo přípravy oběda svým manželům a ratolestem raději tři hodiny společně zumbují v tělocvičně.
Těmito aktivitami, ne těmi sportovními :-), je naplněn koncept produsage. který zdůrazňuje, že role pouhého pasivního konzumenta mediálního obsahu již téměř vymizela. Rozdíl mezi tím, kdo produkuje a tím kdo přijímá je minimální. Příjemce je zároveň producentem v tom smyslu, že aktivně spolupracuje na obsahu, doplňuje a rozšiřuje ho o nové informace, vlastní zkušenosti. Účastník internetové diskuse je tedy producentem řádného mediálního obsahu a nemusí si toho být ani plně vědom.
Produsage má velmi blízko k takzvané kolektivní inteligenci. Jak už bylo napsáno výše, o sportovních aktivitách na hubnutí a o dietách a zdravé stravě nyní existuje a dále vzniká mnoho zajímavých blogů, které jsou zásobárnami informací. Jejich pisatelé sdílejí se čtenáři své vlastní znalosti, vzájemně se informují o novinkách, aktivně spolu diskutují, souhlasí a nesouhlasí, a rozšiřují tak škálu názorů a argumentů na danou tematiku.
DietBlog s podnázvem „Eat Right. Get Healthy.“ je toho skvělou ukázkou. Čtenář nebo čtenářka zde najde seznam diet a zaručených tipů na hubnutí od jednotlivých blogerů. Když si nějakou tu dietu vybere, např. kokosovou dietu, a sjede kurzorem pod článek, najde tam více jak 50 komentářů ostatních aktivních uživatelů blogu, kteří článek a samotnou dietu hodnotí a sdílí tak s ostatními své vlastní znalosti. Je tu i rubrika „Succes Stories“, kde jsou zveřejňovány velice inspirativní příběhy lidí, kterým se podařilo mnohdy i pár desítek kilo shodit
Na konec bych ještě měla vysvětlit poněkud obhroublý titulek. Nedávno jsem googlovala novinky o hubnutí a v diskusi pod jedním článkem s názvem „Díky mléku se prý hubne“ jsem našla informaci: „chcete zhubnout, koukněte prosím sem "www.nezertytlustakravo.cz“. Automaticky jsem zadala adresu do vyhledávače. Nestalo se však nic. „Firefox nemůže nalézt server www.nezertytlustakravo.cz“. Adresa „nežer, ty tlustá krávo“ neexistuje. Ještě jednou jsem si přečetla, co jsem vlastně do Googlu zadala, usmála jsem se, zvedla jsem se od počítače a šla běhat, k večeři jsem ten den měla salát. Média jsou úžasná věc, ale čtením a psaním článků o hubnutí prostě člověk vysněnou figuru nezíská.
No comments:
Post a Comment