Naopak jiná sociální skupina, například správní rockeři a fanoušci legendární skupiny Queen, všechno, co vidí a slyší, je Radio Gaga, tedy hit z roku 1984 v podání Freddieho Mercuryho. Odpověď sice stále není úplně správně, avšak směřuje poměrně blízko cílové osobě, navíc kterou tato píseň inspirovala.
Ovšem stejně jako vyhledávač Google, tak i většina nadšenců a příznivců současné popové scény nemůže za nadpisem hledat nic jiného než ozvěnu, volající její jméno…či tisíce hlasů, skandující její jméno před zahájením každého koncertu. Jedná se samozřejmě o „Madonnu moderní doby“ americkou zpěvačku Lady Gaga.
V New Yorku a už od útlého věku začala projevovat svůj talent a zájem o hudbu. Od čtyř let hrála na piano a už ve třinácti prý složila svoji první písničku. Uměleckou školu Tisch School Of Arts v New Yorku ovšem nedokončila a začala svoje nadání měnit v živobytí, prostřednictvím vystupování v klubech. Jak sama říká, chtěla se odlišit od převládající rokenrolové scény, proto se rozhodla zaměřit na popovou hudbu. Během roku 2007 začala Lady Gaga spolupracovat s Lady Starlight, která ovlivnila její image a styl vystupování. Lady S. je úspěšnou DJkou a zároveň profesionální maskérkou i go-go tanečnicí. Společně začaly vystupovat v mnoha známých a populárních klubech. V srpnu 2007 byly obě pozvány, aby zahráli na americkém hudebním festivalu Lollapalooza. Diváci a kritici byli vystoupením nadšeni.
V té době začala psát písničky pro zpěváky pracující pro Akonovu nahrávací společnost Konvict Muzik a pro další interprety jako Fergie, Pussycat Dolls a Britney Spears. Akon časem zjistil, že by vlastně sama Lady G. mohla být dobrou zpěvačkou, proto přesvědčil Jimmyho Lovine, manažera nahrávací společnosti Interscope Records, aby s ní podepsal smlouvu.
V roce 2008 se Lady Gaga přestěhovala do Los Angeles, aby zde dokončila své debutové album. Pracovala s kolektivem lidí známým jako Haus of Gaga, který jí pomáhal s přípravou oblečení, scén a zvuků. O Lady Gaga je všeobecně známo, že často nosí velmi provokativní oblečení. Například: šaty z hovězího masa, třiceticentimetrové podpatky, body vytvořené kompletně z vlasů, rudá latexová kreace při setkání s britskou královnou, masivní brýle z kouřících cigaret a spousta další kousků, které se zapsaly do dějin módy.
Album The Fame získalo od kritiků mnoho nadšených ohlasů. Hlavní singl Just Dance byl vydán 8. Dubna 2008 a ihned se stal hitem číslo 1 v hitparádách šesti zemí světa a získal nominaci na ocenění Grammy. Letos v září ovládla americké MTV Awards a potvrdila tak svou současnou dominanci pop-music i v Evropě.
K srpnu 2010 celosvětově prodala přes 15 miliónů alb. Časopisy Time a Forbes ji v roce 2010 zařadily mezi 100 nejvlivnějších osobností světa, respektive 100 největších celebrit (na 4. místo). V rámci turné The Monster Ball Tour vystoupila také poprvé v České republice. Pražská O2 Aréna byla vyprodána.
Lady Gaga se stala ikonou pro mnoho lidí, jak je vidět z jejího obrovského úspěchu. Zmínku o ní můžeme najít snad v každém z médií. Z rádií zní donekonečna její hlas a chytlavé melodie, časopisy se snaží objevit všechna její skrytá tajemství a publikují skrytě vyfocené fotografie, tu Lady v plavkách, tamhle zase v nějakém zvířecím kostýmku. V televizi kromě videoklipů na hudebních kanálech a VIP zprávách na Primě, bylo možno vidět odkaz Lady Gaga i na Leoši Mareševi. Moderátor oderátor totiž prohrál sázku s šéfem Sazky Alešem Hušákem. Tvrdil, že během pobytu zpěvačky Lady Gaga v Praze dostane od americké hvězdy polibek. Nedostal, překvapivě. Možná proto, že si oblékl svůj tradiční kožich a na módní majáček Lady Gaga dostatečně nezapůsobil. Proto, stejně jako Lady Gaga na cenách MTV, vystoupil v Talentmanii na Nově v kostýmu z masa.
Na internetu existuje tisíce stránek a blogů věnovaných Lady Gaga. Koncept produsage zahrnuje například i vytvoření tzv. Gagapedie, tedy elektronické encyklopedie, která je věnovaná jejich hrdince. Funguje na stejném principu kolektivní inteligence jako její vzor Wikipedia. Existuje tedy možnost přidávat nové informace a upravovat veškeré předchozí příspěvky. Rozdíl je pouze v tom, že poskytnuté znalosti se týkají pouze jedné jediné osoby. Každý správný fanda by měl také denně kontrolovat, co se děje nového u Lady doma, prostřednictvím sociálních sítí jako je Twitter, Myspace či Facebook.
Ovšem Lady Gaga inspiruje i mnohé antifanoušky, na internetu lze najít spoustu parodujících videoklipů či narážek na její „bezpohlavní“ vzhled apod.
Zkrátka, ať chceme, či nechceme, pomocí transmediálního vyprávění se dozvídáme spoustu informací ze všech stran a jen málokomu se podaří uniknout. Horší je pak rozlišit, co je skutečnost, a co je pouze novinářská kachna nebo reklamní tah. Ovšem u většiny případů na tom takřka nezáleží. Proto směle do toho média a produsageři“, když rozjasníte svět, byť i jedinému človíčku, zprávou o děravých ponožkách Lady Gaga, má to smysl. A aspoň má mediální věda další objekty zkoumání.
No comments:
Post a Comment