Tuesday, November 30, 2010

They wanna rock your body

Která veřejně známá Češka je v současné době nejúspěšnější, co se týče vytváření svého stálého publika ve světě? Může to být herečka nebo zpěvačka, která prorazila do zahraničí (existuje taková?), politička, sportovkyně nebo možná modelka. Žádná statistika, která by odpověděla na takovou otázku, asi neexistuje. A popravdě kromě několika málo zástupkyň dvou posledně jmenovaných skupin mě žádná taková nenapadá.

Ve světě internetu ale jedno takové jméno existuje. Zuzana Light. Že vám to nic neříká? Věřím. Zuzana Light není “celebrita”, alespoň ne ve smyslu, v němž toto označení používá český bulvár. Neobjevuje se v televizi, nemluví o ní v rádiu, nezmiňuje se o ní tisk. A o koho tedy jde? Zuzana je osmadvacetiletá žena z Prahy, provdaná za muže pocházejícího z Kanady, který se jmenuje Frederick. Ona je tabulkově hezká, on šikovný. Ona ráda cvičí, on rád dělá videa a oba mají rádi zdravý život. A společně to všechno vedlo k tomu, že před dvěma lety vymysleli projekt s názvem bodyrock.tv a jím tvořená videa s jejím cvičením začali vkládat kromě stejnojmenného webu i na youtube, odkud také pochází velká část jejich publika. Nemají žádnou reklamu, kromě několika málo článků, které se o nich na internetu objevily, ať už v češtině, nebo v angličtině, ale jejichž množství by se dalo spočítat na prstech jedné ruky. Takže narazit na ně lze jen náhodou. I přesto si projekt dokázal vytvořit poměrně silnou mezinárodní základnu příznivců. Na již zmíněné youtube vložili na 450 vlastních videí, z nichž více než 60 vidělo nad milion diváků. Nejúspěšnější z nich má dokonce skoro třináct milionů shlédnutí. V čem tkví tajemství jejich úspěchu?



Projekt Zuzany a Fredericka je v podstatě velmi jednoduchý a úspěch sklízí ze dvou důvodů. Za prvé Zuzana na videu opravdu cvičí, a to nikoliv tak, že pouze divákovi řekne: “Teď vám ukážu ten a ten cvik, ten se dělá takhle – ukáže cvik – a to udělejte třicetkrát. A pak budete dělat tamto.” Nýbrž všechny figury provádí stejně, jako byste je měli v ideálním případě udělat vy. U toho je svým manželem natáčena a sestříhaná verze videa jde na youtube. Podoba sestavy je samozřejmě pokaždé jiná, jinak by cvičení bylo nudné a neefektivní. Odlišností od podobných “guru” přes cvičení, kteří se na youtube prezentují, je to, že Zuzana cvičí doma, nikoliv ve fitnesscentru nebo v tělocvičně a kromě několika málo prostorově i finančně nenáročných pomůcek – které tímto propaguje – používá jen svoji vlastní tělesnou hmotnost. Jednotlivé sestavy zpravidla netrvají více než dvacet minut, takže nejsou nijak zdlouhavé. Druhým důvodem úspěchu projektu je velmi zdařilá komunikace s komunitou, která se o videa zajímá. Divák se z youtube kupříkladu nedoví, kolik čeho musí udělat, nebo jak dlouho má jeho cvičení trvat. Video slouží pouze k tomu, aby se podíval, jak správně dané cviky provést (a samozřejmě také k tomu, aby se pohledem na Zuzanino vypracované tělo inspiroval k nějaké aktivitě). Pokud se na youtube na nějaké podrobnosti zeptá, nebo nějak jinak video komentuje, odpovědi se nedočká. Zuzana ho v každém z nich odkáže na zmíněný web bodyrock.tv, kde se, má-li zájem, může dovědět všechno o tom, jak to udělat, aby se dostal do formy. Tím se tvoří a stále rošiřuje jakási sociální minisíť (nyní už s vlastním názvem “bodyrockers”), jejíž členové mají zájem o to být zdraví a cítit se dobře.

Bodyrock.tv není jen o cvičení
Cvičení navíc není to jediné, čím si Zuzana a Frederick Light své stávající publikum udržují a nové lákají. Oba jsou mladí a sympatičtí a neustále se přesouvají z místa na místo. Jen za poslední rok se z Malty, kam se odstěhovali z Kanady, přesunuli na čas do Prahy, poté se vrátili kamsi na východ Kanady (mezitím si odskočili na dovolenou do Itálie), znovu přesun na západ a teď jsou opět v Praze. Prý se tu chtějí usadit, ale nikdo jim to nevěří. Podstatné je to, že své myšlenky ohledně cest, trable, s nimiž se potýkají, své zkušenosti sdílejí se svojí komunitou. A nejen to. V divácích vyvolávají pocit, že jsou nejen jejich společníky při cestách, ale i přáteli, s nimiž chtějí sdílet střípky ze svého života. Tu je provedou novým domem, tu ukáží záběry z výletů, sem tam se dovíme něco málo i o jejich minulosti. Samozřejmě demonstrují i složení jídelníčku, který je nedílnou součástí jejich “celoživotní cesty” za zdravím.

Je to poměrně nedávno, kdy jejich starší blog vystřídaly nové plnohodnotné webové stránky s mnoha vylepšeními. Mimo jiné na nich vznikla i nová sekce “bodyrockers”, která je zářným příkladem konceptu produsage, spojujícího role uživatele a spolutvůrce mediálního produktu. Sekce je určena právě výše jmenované komunitě, jejíž členové sem vkládají své fotografie, na nichž dokazují, že následování filozofie Zuzany a Fredericka Light funguje i u nich. Zároveň připojují svůj vlastní příběh, kterým chtějí doložit, že i když je třeba člověk sám k sobě skeptický, není potřeba mnoho k tomu, aby se cítil lépe a zjednodušil si tak cestu ke svému cíli. Nechybí tipy čtenářů ohledně jídla, recepty, nebo návody, jak si vyrobit šikovné cvičební pomůcky tak, aby stály co nejméně peněz. Dalším projevem zmíněného fenoménu jsou i diskuse pod příspěvky, ať už pocházejícími od dvojice Z&F, nebo z komunity. Dalším konceptem projevujícím se v bodyrock.tv je transmediální vyprávění. Projekt samozřejmě není prezentován pouze na stejnojmenném webu, nýbrž naprosto logicky i na sociálních sítích YouTube a Facebook, jejichž zapojení se v tomto případě přímo nabízí. Ostatně bylo by úplně zbytečné nevyužít tyto moderní a oblíbené kanály k nalákání nového publika.

Je samozřejmě otázkou, jak se bude projekt bodyrock.tv vyvíjet nadále. Zatím se zdá, že Z&F, ačkoliv si musejí být vědomi své rostoucí popularity, stále zůstávají nohama na zemi a nevypadá to, že by se chystali své jméno propagovat mimo virtuální svět (např. vydáním DVD, jak jim někteří radí). Jejich vize se rozvíjí za pochodu, a to i díky dvěma výše zmíněným konceptům. Například určité sekce nového webu vzešly právě z nápadů jejich “bodyrockers”, kteří jistě doufají, že hlavní princip celého projektu – dostat se do formy s co nejmenším vynaložením času a peněz – zůstane nezměněn.

2 comments:

  1. No světoznámou se stala hlavně díky své porno minulosti, když pod uměleckým jménem Susana Spears prorazila;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baže, ještě těsně předtím, než změnila oblast podnikání a "umělěcké" jméno, na jednom z posledních videii jako Susana Spears si nechala odsát tuk ze stehen a z břišní oblasti a zvětšit poprsí silikonem z 32B na 32C. A navíc ta videa, která točí její manžel, na kterých opravdu Zuzana poctivě cvičí, jsou brána z takových úhlů, pohledů a přiblížení jistých partií, že si to směle nezadá se spoustou filmů pro úchyláky typu voayer apd :-)))

      Delete