Sunday, November 28, 2010

Brána do světa obrazů z jedniček a nul

Kreslíte rádi? Malujete či modelujete? Nebo jen obdivujete počítačovou grafiku všeho druhu? Pak byste rozhodně měli zabrousit na server CGSociety.org a pořádně jej prozkoumat.

CGSociety – Společenství počítačových grafiků – je nejrozsáhlejší, nejrespektovanější a zároveň nejpřístupnější komunitní server pro počítačové umělce a designéry v širých vodách internetu. Dost pravděpodobně je to také místo s největší koncentrací talentu, neboť sdružuje na 50 000 aktivních uživatelů z celého světa od úplných začátečníků a nadšenců až po ty nejelitnější, kteří figurují v titulcích mnoha filmových a herních trháků. Již od osmdesátých let, kdy vznikaly dřevní projekty stojící na využití počítačové grafiky (např. film TRON, 1982), bylo jasné, že toto umělecké odvětví se stane jedním z pilířů zábavního průmyslu v nastávajícím třetím tisíciletí. S rozvojem možností počítačové techniky rostl podíl „počítačem generovaného obrazu“ (Computer generated imagery – CGI) ve všech formách vizuální zábavy. V roce 1995 vznikl přelomový animovaný film Toy Story ,tehdy neznámého studia Pixar, který naplno ukázal možnosti počítačové tvorby. V té době se počet umělců zabývajících se počítačovou grafikou rozrostl natolik, že vznikla potřeba se sdružovat, sdílet výsledky a poznatky s ostatními. A vznikla CGSociety. Respektive její jádro – diskuzní portál pod původním názvem CGTalk, dnes CGForums.

CGForums = (produsage + kolektivní inteligence)²

Fórum poskytuje uživatelům solidní platformu pro sebeprezentaci, vzdělávání, spolupráci a zpětnou vazbu. Klíčovou podkategorií je sekce Showcase Gallery, galerie kam umělci nahrávají svá dokončená díla, ať už dvojrozměrná, třírozměrná nebo celé animované sekvence. Denně jsou přidány desítky nových děl, která jsou podrobena hodnocení, kritice a obdivu veškerého uživatelstva. Každých několik dní vyberou administrátoři na základě uživatelských a vlastních hodnocení ten nejlepší projekt a udělí mu CG Choice Award, ocenění, jehož součástí je uvedení do prestižní CG Choice gallery. Avšak na tento pomyslný vrchol, jehož zdolání může otevřít dveře nejedné filmové či herní společnosti, vede dlouhá cesta. K jejímu usnadnění slouží další podkategorie. Hlavně „Work in Progress and Critique“ (WIP), jež umožňuje vkládat projekty ať už ve fázi skic či těsně před dokončením. Zde si uživatelé navzájem radí, sdělují nápady, zkušenosti a vytváří tak obrovskou studnici vědomostí, která má tu výhodu, že z ní lze čerpat odpovědi na zcela konkrétní problémy umělcovy. K osobnímu rozvoji také mocně přispívá sekce „General Techniques“, kde se diskutují a někdy vyloženě vyučují klíčové techniky jako animace, texturování, 3D modelování, kompozice či kresba figur. Nechybí ani podpůrná témata pro práci s nejrůznějšími grafickými programy od Adobe Photoshopu až po Z-brush. Jestli jste se vždycky chtěli naučit nějaký trik ve photoshopu, zde je to správné místo se zeptat jak na to.

Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se

Další silnou zbraní v arzenálu CGSociety jsou oficiální Soutěže (Contests) a Výzvy (Challenges). Protože nic vás nenamotivuje k excelentním výkonům tolik, jako změření sil s přáteli i konkurencí v oboru. Jednou za čas administrátoři vypíší takovou soutěž a většinou se nejedná o žádné podřadné výzvy. Do akce jsou zapojeni sponzoři, kteří věnují ceny v hodnotě mnoha tisíc dolarů, ať už hardware, software nebo kurzy a stáže. Témata bývají neméně epická – například Grand Space Opera, Steampunk – mýty a legendy nebo Cesta začíná, další viz. CG Challenges . Stačí se přihlásit a pak po několik měsíců usilovně pracovat, diskutovat nad WIPy a hlavně se bavit. Protože o tom to celé hlavně je, něco nového se naučit a na oplátku pobavit publikum. Hmotné ceny nebo otevřené brány grafických společností jsou pak spíše třešničkou na dortu vítězství. Důležitá je hlavně kolegialita a přátelská atmosféra, která panuje nejen na stránkách fóra, ale i událostech jako 3D Festival nebo Gnomon Workshop, které pořádají.

Transmediální tavící kotel

CGSociety je také plné krásných příkladů dílčích principů transmediálního vyprávění. Například takzvané tutorialy, něco jako recepty, které krok za krokem popisují tvorbu nějakého díla, jsou úžasně efektivní právě proto, že mohou tvorbu obrazu vysvětlit pomocí názorného videa a mluveného komentáře autorova. Nebo naopak, tvorbu animovaného videa popíší na sekvenci obrazů. Příkladem budiž i snaha mateřské CGNetworks, která pod svými křídly má i vydavatelství Ballistic Publishing, které se stará o „papírový“ výstup toho nejlepšího co na digitální výtvarné scéně vzniklo. Pravidelně vydávají sborníky jako d’Artiste, které obsahuje užitečné tutorialy nebo Exotique s těmi nejkrásnějšími digitálními postavami.

Navíc celé toto úsilí napomáhá posilovat trendy transmediálního vyprávění na globální úrovni, protože v dnešní době se již žádná oblast vizuální tvorby bez počítačové grafiky víceméně neobejde. Nejlépe je to pozorovatelné ve filmovém průmyslu, kde se mediální korporace snaží jeden obsah podat v co nejvíce souběžných mediálních kanálech. Ke správnému velkorozpočtovému filmu dnes patří počítačová hra, komiks, webové stránky, trailery, plakáty a nespočet dalšího materiálu – který ovšem musí někdo vytvořit. A tady vstupují na scénu grafici, animátoři, designéři, kteří se v mnoha případech rekrutují z uživatelů CGSociety nebo jiných kolektivních think-tanků a organizací. Právě takovým službám vděčíme za to, že dnešní vizuální kultura je na takové úrovni, na jakou jsme si za posledních deset let zvykli .


DESTINY from Luciano Neves on Vimeo.

No comments:

Post a Comment