Abstrakt
Tato práce se odvíjí od studie Mothers’ and fathers’ insight into teenagers’ use of the internet švédských psycholožek Emmy Sorbring a
Lindy Lundin. Studie zkoumá vhled rodičů do kontaktů jejich dospívajících dětí
s rizikovým a nevhodným obsahem a tyto zkušenosti z pohledu dětí. Zabývá
se také kontaktem dětí s pro ně stresujícím či nepříjemným materiálem na
internetu. Cílem bylo vysledovat asociace mezi rodičovským vhledem a zkušenostmi
dětí na internetu. Vlastní práce se zabývá socializací a utvářením identity
dospívajících dětí a rolí internetu v tomto procesu. Nastiňuje možná
rizika, kterým jsou děti vystaveny a postoj rodičů k této problematice.
Abstract
This work is
derived from the study Mothers’ and fathers’ insight into
teenagers’ use of the internet whose authors are Swedish psychologists Emma Sorbring and Linda Lundin. The
study examines the insight of parents into their teenagers´ contact with risky
and inappropriate content and these experiences in the perspective of children.
The purpose of the present study was therefore to investigate
associations between mothers’ and fathers’ insight and teenagers’ experiences
of the internet. This work deals with socialization and identity formation of adolescents
and the role of the internet in this process. It outlines the possible risks to
which children are exposed and parents´ attitude to this issue.
Zdroje:
HENDERSON,
Samantha, GILDINGD, Michael. „I´ve never clicked this much with anyone in my
life“: Trust and hyperpersonal communication in online friendships. New Media & Society. [online]. 2004, roč. 6, č. 4, s. 487 – 506
[cit. 2014-06-17]. Dostupné z <http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/6/4/487.full.pdf+html>. ISSN: 1461-4448.
LANSFORD, J., DODGE, K. A., MALONE, P. S. Physical
discipline and children´s adjustment: Cultural normativeness as a moderator. Child Development. [online].
2005, roč. 76, č. 6, s. 1234 – 1246 [cit. 2014-06-17]. Dostupné z <http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2766084/>. ISSN: 1467-8624.
LIVINGSTONE, S., HADDON, L., GORZIG, A., OLAFSSON, K. EU Kids Online: final report 2011. EU Kids Online. [online]. 2012 [cit. 2014-06-16]. Dostupné z
<http://eprints.lse.ac.uk/45490/>.
SHIN, Wonsun. Parental socialization of children’s internet use: A qualitative
approach. New Media & Society. [online]. 2013, roč. 15, č. 10, s. 1 – 17
[cit. 2014-06-17]. Dostupné z <http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/early/2013/12/13/1461444813516833.full.pdf+html>. ISSN: 1461-4448.
SORBRING, Emma, LUNDIN, Linda. Mothers´ and fathers´ insight into teenagers´
use of the internet. New Media &
Society. [online]. 2012,
roč. 14, č. 7, s. 1181 – 1197 [cit. 2014-06-16]. Dostupné z <http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/14/7/1181.full.pdf+html>. ISSN: 1461-4448.
SUBRAHMANYAM, K., GREENFIELD, P., KRAUT, R., GROSS,
E. The impact of computer use
on children´s and adolescents´ development. Applied
Developmental Psychology. [online]. 2001, roč. 22, č. 1, s. 7 – 30
[cit. 2014-06-17]. Dostupné z <http://www.cdmc.ucla.edu/KS_Media_biblio_files/kaveri_greenfield_kraut_gross_2001.pdf>. ISSN: 0193-3973.
ŠMÍDOVÁ, M. Hodnoty,
hodnotová orientace a životní cíle současných adolescentů. Zlín, 2001. Diplomová práce na Fakultě humanitních studií
Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Vedoucí diplomové práce Mgr. Karla Hrbáčková,
PhD. [cit. 2014-06-17]. Dostupné z <http://dspace.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/15927/%C5%A1m%C3%ADdov%C3%A1_2011_dp.pdf?sequence=1>.
No comments:
Post a Comment