Abstrakt
Tato práce se věnuje rozboru pravidel a
doporučení, která se vztahují ke vkládání informací do té největší otevřené
on-line naučné encyklopedie. V první části eseje je analyzována
studie „Ways of worldmaking in Wikipedia:
reality, legitimacy and collaborative knowledge making,“ jejíž autoři,
Lindsay Fullerton a James S. Ettema, zkoumali integraci faktů a hodnot na
diskuzních stránkách americké Wikipedie. Po vzoru dvojice badatelů byly i v druhé
části práce vybrány komentáře z diskuzních fór, oproti autorům ale z české
jazykové mutace encyklopedie. Právě s jejich pomocí je v eseji
poukazováno na konflikty, které mezi důsledným dodržováním nastavených pravidel
a výslednou objektivitou informací v textu vznikají.
Abstract
This thesis is concerned
with analysis of rules and recommendations, that relate to loading information into the largest open on-line
encyclopedia. In the first part of the essay is analyzed the
study "Ways of worldmaking
in Wikipedia: reality, Legitimacy and collaborative
knowledge making," whose authors, Lindsay
Fullerton and James S. Ettema, explored
the integration of facts and values of the American
Wikipedia discussion pages. According to a
pair of researchers were also
in the second part selected comments
from the forums, but
unlike to the authors of the Czech language
version encyclopedia. With
their help the essay
points out the conflicts, which rise
between the consistent following rules
and objectivity of the resulting information in the text.
Zdrojový článek
FULLERTON, L. a J. ETTEMA. Ways of
worldmaking in Wikipedia: reality, legitimacy and collaborative knowledge
making. Media, Culture [online]. 2014-03-11, vol. 36, issue 2, s.
183-199. DOI: 10.1177/0163443713515739.
Dostupné z: http://mcs.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0163443713515739
No comments:
Post a Comment