Teorie aneb Terkel má problém
Od
zadání práce až do doby, než jsem na svém příspěvku začal
pracovat, se mi vůbec nelíbilo, že bychom měli svůj text
odevzdat na konkrétní blog konkrétní společnosti. Mám totiž
stále na mysli boj o pozornost, který svádí všechny informační
kanály naší doby. Musím ale uznat, že to má svou logiku a
souvisí to se sdílením znalostí i s "produžíváním",
ke kterým se máme vyjádřit. Snad by tyto souvislosti mohli
explicitně zaznít při zadávání práce dalším ročníkům.
Proč bychom jinak měli zvyšovat návštěvnost a atraktivitu
konkrétního média, pokud tím zároveň neprohloubíme znalosti,
nebo prakticky nevyzkoušíme něco z teorie. Vtipem blogu Mediální
proroci tedy je, že zde vystupujeme zároveň v roli tvůrce i
uživatele obsahu a naplňujeme tak termín „produžívání“
(produsage), jak jej popisuje Axel Bruns v knize Blogs, Wikipedia,
Second Life, and Beyond: From Production to Produsage.
Produsage (především na internetu) chápu jako proces - informační šum, ze kterého občas vzniká něco hodnotného, ale často jde jen o povídačky. S tím rozdílem, že na rozdíl od běžného hovoru, tyto zůstanou uloženy v databázích. Důležité je, že myšlenkový prostor v síti serverů a jejich uživatelů existuje a nové myšlenky zde vznikají, aplikují se a vystavují se kritice i konkurenci. Pierre Lévy ve své knize Collective Intelligence [Cambridge, MA: Percus Books, 1997, str. 1-10] v části Introduction říká, že tento znalostní prostor (knowledge space) je zatím nejvyšším antropologickým stupněm naší identifikace. Základním stupněm, je jméno, druhé je „teritorium“, ve kterém žijeme a třetí komodity, kterými disponujeme. Podle Lévyho „je internet pouze nástroj, jak se v tomto znalostním prostoru pohybovat a zásadní bude schopnost jednotlivce filtrovat informace podle své potřeby“.
Produsage (především na internetu) chápu jako proces - informační šum, ze kterého občas vzniká něco hodnotného, ale často jde jen o povídačky. S tím rozdílem, že na rozdíl od běžného hovoru, tyto zůstanou uloženy v databázích. Důležité je, že myšlenkový prostor v síti serverů a jejich uživatelů existuje a nové myšlenky zde vznikají, aplikují se a vystavují se kritice i konkurenci. Pierre Lévy ve své knize Collective Intelligence [Cambridge, MA: Percus Books, 1997, str. 1-10] v části Introduction říká, že tento znalostní prostor (knowledge space) je zatím nejvyšším antropologickým stupněm naší identifikace. Základním stupněm, je jméno, druhé je „teritorium“, ve kterém žijeme a třetí komodity, kterými disponujeme. Podle Lévyho „je internet pouze nástroj, jak se v tomto znalostním prostoru pohybovat a zásadní bude schopnost jednotlivce filtrovat informace podle své potřeby“.
Virtuální univerzita zdarma naučí hodně, ale diplomy nedává
Z
kolektivní inteligence (stav nebo proces?) jsou zajímavé hlavně
takové informace a myšlenky, které jsou úspěšné, mají velkou
přidanou hodnotu pro společnost, nebo v ní rezonují. Například
zmíním projekt virtuální univerzity KhanAcademy, která si
klade za cíl „poskytnout zdarma vzdělání na světové úrovni
komukoliv a kdekoliv“.
Narazil jsem na ni díky blogu Josefa Štěpánka. Jde o neziskovou vzdělávací organizaci založenou v roce 2006
Američanem původem z Bangladéše. Salman Khan začal v
roce 2004 doučovat svou sestřenici matematiku, ale když po něm
stejnou pomoc chtěli další příbuzní a přátelé, přišlo mu
praktičtější nahrát videa na YouTube. Pomáhat ostatním lidem
svými znalostmi mu nakonec přišlo užitečnější, než
stávající práce. Částečně i díky vzdělání z MIT dotáhl projekt tak
daleko. [http://en.wikipedia.org/wiki/Khan_Academy]
Myšlenka
virtuální univerzity, kde se lze naučit novému, připomenout
zapomenuté, a která je zdarma online přístupná celému světu,
byla oceněna v roce 2008 spolu s dotací dvou milionů dolarů od
společnosti Google v projektu „10 to the 100“.
Khan
Academy dnes obsahuje více, než 2 700 videí s lekcemi z
matematiky, fyziky, historie, chemie biologie, medicíny a dalších
oborů. Samotný kanál na YouTube doplňují další funkce přímo
na stránkách projektu. Snadno se můžete přihlásit pomocí účtu
Google nebo Facebook, procvičovat znalosti v příkladech z 200
oblastí matematiky a sledovat zlepšení nejen u sebe, ale případně
i u svých žáků, pokud jste vyučující. Ke zvýšení
atraktivnosti cvičení (prozatím jen matematiky) je použito
herních principů – za splněná cvičení získáváte odznaky
znalostí.
Největší přínos mají ovšem samotná videa, která jsou přehledně uspořádaná nejen podle oboru, ale také od nejjednodušších oblastí po složitější. Samotný výklad je dobře srozumitelný a konkrétní. Takže možná budeme vídat studenty, kteří si cestou do školy opakují látku z videa na chytrém telefonu místo ze sešitu se zápisky.
Největší přínos mají ovšem samotná videa, která jsou přehledně uspořádaná nejen podle oboru, ale také od nejjednodušších oblastí po složitější. Samotný výklad je dobře srozumitelný a konkrétní. Takže možná budeme vídat studenty, kteří si cestou do školy opakují látku z videa na chytrém telefonu místo ze sešitu se zápisky.
Co
je na projektu kolektivního, když se znalosti šíří jen od
jednoho autora (dnes už skupiny autorů)?
Videa
jsou šířena po licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 a jsou původně namluvena v
angličtině. Protože mají ambice vzdělávat po celém světě,
kdokoliv k nim může přidávat (a upravovat) titulky, a při větším
zájmu je možné videa i dabovat. Tím se z uživatelů stávají
spoluautoři – projekt využívá kolektivní inteligence formou
tzv. crowdsourcingu k překonání jazykové bariéry. Pod
každým videem je navíc možné přidávat komentáře ať už
přímo na stránkách projektu, nebo na YouTube (což je zase
produsage).
Internet
je dnes plný zajímavého obsahu, stejně jako svět mimo počítačové
servery. Myslím, že úkolem naší „generace C“ [Axel Bruns] je
naučit se tento obsah používat i vytvářet ku prospěchu všech.
No comments:
Post a Comment