Takovým obrázkům se říká meme a většina jejich živých "hrdinů" se jimi stala nedobrovolně. S trochou štěstí vám internetové sudičky přisoudí roli dobráka nebo úspěšného člověka, jako jsou třeba Good Guy Greg nebo Success Kid.
S mnohem větší pravděpodobností se z vás ale stane synonymem zla, člověka, kterého nikdo nemá rád, nebo se mu všichni smějí. Jako Scumbag Steve, nebo Rebecca Black, známá svým hitem Friday.
Zkrátka se jednoho dne stane váš obličej známým po celém internetu a je úplně jedno, jestli se vám to líbí nebo ne. Kolektivní tvořivost generuje nové a nové varianty vaší fotografie raketovým tempem a dokáže vás za spolupráce špatné novinářské práce dostat do novin i do televize.
A proč z vás někdo svévolně udělá úspěšné dítě, zloducha, nebo internetovou celebritu? Prostě dostane nápad na nový obrázek, vymyslí pro něj všechny vlastnosti a pak už se jen podívá na internet, jaký že to obrázek spojí s již vytvořenou osobností. Vdechne mu život a potom už se váš obličej potácí mezi miliony uživatelů, z nichž alespoň každý dvacátý vytvoří další verzi vás samotných. Že to není fér? Není, ale takový už je internet.
Je prakticky nemožné vyhledat, kde nekonečná řada neustálého znovupoužívání téhož obličeje začala, protože ve chvíli, kdy získá dostatečnou popularitu na to, aby to někoho zajímalo, už se vyskytuje na tolika místech, že se vedle toho hledání jehly v kupce sena se zdá jako chvilková zábava při čekání na autobus.
Práce příjemců těchto obrázků a jejich předávání dál je jasně vidět na takzvaných Demotivational posters. Znáte to - jednoduchý obrázek v černém rámečku s vtipnou popiskou. Když k němu máte co říct, co je jednodušší, než vzít černě orámovaný obrázek, orámovat ho ještě jednou a připsat k němu svůj komentář? Takhle to můžete udělat několikrát, nebo téměř donekonečna.
Dokáže ale to, že vám někdo přisoudí osobnost sobeckého asociála přeměnit vnímání lidí na vás jako reálného člověka? Zkušenosti říkají, že z vás spíše udělají celebritu. Již zmíněný Scumbag Steve tohoto statusu dosáhl tím, že dal rozhovor jedné lokální televizní stanici. Počet zhlédnutí rozhovoru na Youtube? Přes 400 000.
Každý má samozřejmě i svůj vlastní článek na encyklopedii knowyourmeme.com, kde ke každé takové hvězdě najdete obrázky, videa, historii vzniku kam až se dá dohledat a často i osobní údaje těchto celebrit proti své vůli.
Svého přetvoření, nebo lépe překreslení, se v jiné formě memů dočkaly i celebrity, většinou kvůli svým neotřelým grimasám. Ať už Barack Obama, basketbalista Yao Ming, či herci J.K.Simmons a Tobey Maguire tak svými originálními výrazy tváře slouží jako doprovod vyjadřování pocitů tak, jak to vnímá internetová komunita.
Philosoraptor říká: Samozřejmě že je |
Šíření všech těchto populárních obrázků probíhá na specializovaných stránkách, kde jedna část uživatelů obsah vytváří a druhá část obsah hodnotí. Pokud se zalíbí dostatečném množství lidí, dostane se i na hlavní stránku, kde většinu obecenstva tvoří třetí část lidí, pasivní prohlížeči. Ti jsou potom schopni popularitu daného obrázku ještě umocnit díky jednoduchému šíření přes sociální sítě, zprostředkované jediným kliknutím myší.
Takže kdykoli budete příště vkládat jakoukoli svojí fotografii na internet, pamatujte si, že jakkoli je to nepravděpodobné, může se stát, že anonymní milionová armáda tvůrců zábavných obrázků si jí může vyhlédnout a z vaší tváře udělat obličej světově známější než obličej kteréhokoliv českého herce (herečky), politika (političky) nebo zpěváka (zpěvačky).
Autor: Martin Kodera
No comments:
Post a Comment