Každý fotograf, amatér i profesionál, si občas láme hlavu s námětem. Jednou z možností je jen tak vyrazit do terénu a hledat témata po cestě. Něco zajímavého se dá najít téměř vždycky, existuje však i riziko, že se stativem na zádech nachodíte mnoho kilometrů a stejně to nebude ono. Proto se v poslední době na internetu objevuje řada stránek, které nabízejí různé nápady a zajímavé objekty, pohledy a náměty.
Často můžeme najít nějakou radu přímo na stránkách míst a měst, kam se chystáme, nebo kde se nacházíme, ale není to pravidlem. Fotografové se navíc často potýkají s problémem kam se vůbec vydat. Hledání zajímavého místa na focení může zabrat ve výsledku výrazně více času, než samotná doba potřebná pro pořízení zajímavé fotografie.
Řada stránek poskytuje možnost nahrát fotografie s označeným místem pořízení, takže když potom jako návštěvník hledáte podle hesla, vyjede vám řada tematických obrázků. Funguje takhle i oblíbený flickr nebo panoramino. V dnešní době je už určení polohy tak přesné, že zjistíte, ze které strany ulice byla fotka pořízena. Ideální pro inspiraci. Jenže, má to háček. Ne všichni autoři nahrávají svoje fotografie řádně označené (jak upozorňuje Cory Doctorow, lidé jsou líní a mají každý jiné priority), takže se může stát, že místo přesného místa pořízení fotografie zjistíte, jaký přístroj autor používá a kdy přesně zmáčkl spoušť. Zajímavé informace, ale pro naše potřeby naprosto k ničemu.
Navíc lidé na různých fórech shání tipy i na méně známá, ale zajímavá zákoutí a nenápadnější památky, o kterých nikdy předtím neslyšeli. Koneckonců, různých verzí Eiffelovy věže existuje nepřeberné množství a pro někoho už to není zajímavé. V takových případech si s cíleným vyhledáváním nevystačíme.
Zaujalo mě proto, když jsem objevila stránku http://www.fototipy.cz/ . Jejím cílem je vytvořit mapu zajímavých míst pro fotografování po celé České republice, bez ohledu na téma. Jde o nový, zatím ještě nezaběhnutý projekt (když jsem se dívala naposledy, měl všehovšudy 41 uživatelů a 69 označených míst), takže je otázka, kam se vyvine, ale kdyby se uchytil, šlo by o ideální pomůcku pro fotografy. To také jeho autor uvádí jako svou klíčovou motivaci. Sám hledal zajímavá místa, kam by mohl vyrážet fotit, a brzy objevil díru na českém internetu- nic takového tu neexistovalo. Stránka je založena na principu sdílení informací, každý, kdo se registruje, může přidávat své tipy a fotografie. Projevuje se tu tak koncept kolektivní inteligence, jak ji popsal ve své práci Pierre Lévy. Lidé navzájem sdílí své zkušenosti a poznatky, součástí stránky je i blog a sekce článků, všechno pochopitelně se stejnou tematikou - fotografování. Registrovaní uživatelé mohou své práce samozřejmě navzájem komentovat, jak už se u webů tohoto typu stalo pravidlem.
Je otázka, jestli se v případě tohoto typu stránek dá mluvit o fenoménu produsage (český pokus o překlad, produžívání, raději používat nebudu). Axel Bruns ve svém článku The Art of Produsage zmiňuje jako příklad flickr, s jeho sdílením fotografií, komentováním, fotostreamy atd. Ale v případě stránek jako jsou fototipy.cz, s přesným zaměřením na jedno téma, je podle mě lepší spokojit se s Lévyho konceptem. Fototipy.cz si nekladou za cíl tvorbu něčeho nového a jiného, ani samotné hodnocení fotografií není klíčové. Jde o prosté sdílení informací členy určité komunity, obsah stránek má smysl až při větším množství příspěvků, a jde proto podle mě o typický příklad kolektivních vědomostí. Na druhou stranu obsah není pevně daný, ale mění se podle aktivity přispěvatelů. V tom by se daly vidět prvky produsage.
Na podobném principu funguje řada zahraničních stránek. Narazila jsem například na americkou (http://www.thebestplacestophotograph.com/) nebo britskou verzi (http://www.photospots.co.uk/). První se soustředí výhradně na území Spojených států, na photospots.co.uk je možné přidávat tipy kdekoli na světě. Takovéto široké zaměření je však v tomto případě na škodu, protože podkopává původní účel. Když se nacházím v Indii, potřebuji konkrétní tipy pro úzký region, nepomůže mi rada, že další pěkné scenérie se jsou v Jižní Americe a Austrálii. Čím užší zaměření, tím větší využitelnost. Problém tohoto typu stránek však je, že vznikají pouze pomalu. Jsou závislé na svých návštěvnících a přispěvatelích, kteří jejich obsahy vytváří. Jenže charakter stránek neumožňuje žádnou masovou reklamní kampaň, takže fotografická komunita si k nim hledá cestu jen postupně. Další vývoj ukáže, jestli se jedná o životaschopný koncept nebo jen zajímavý nápad, který rychle zapadne.
Zdroje:
http://www.fototipy.cz/
Axel Bruns: Blogs, Wikipedia, second life and beyond (2008), The Art of Produsage
Pierre Lévy: Collective Intelligence in Reading digital culture (2001), David Trend (ed.)
Cory Doctorow: Putting the torch to seven straw-men of the metautopia, http://www.well.com/~doctorow/metacrap.htm (staženo 11.12.2011)
Zuzano, děkuji za hezké představení Fototipů. Dnes jsem na tento článek narazil a udělal mi radost :) Rozjezd Fototipů byl zatím pomalý a míst tam zatím moc není. Plánuji to příští rok změnit, tak aby se naplnil cíl projektu a začal fotografům sloužit :)
ReplyDeleteTento rok byl ve znamení ladění drobných detailů, zlepšování drobných funkcí, opravy chybiček a celkově zlepšení stability :)